چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
استاد رهگشا

حوزه/ استاد حوزه علمیه بندرعباس گفت: نگاهمان به دنیا باید همانند پلی بر روی رودخانه ای باشد که با آن پل از روی رودخانه می گذریم و تا پایان روزگار به سمت آن سوی پل که از آن گذشتم، باز نمی گردیم پس ما وظیفه مان در جهت آباد کردن دیار باقی است که با دنیا به آن‌ می رسیم.

به گزارش خبرنگار حوزه از بندرعباس حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله رهگشا، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه النبی(ص) بندرعباس، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام حدیثی دارند که در آن بخشی از نصایح لقمان به فرزندش را بیان می کنند و می فرمایند: إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا قَبْلَکَ لِأَوْلَادِهِمْ فَلَمْ یَبْقَ مَا جَمَعُوا وَ انَمّا انتَ عبد مُستَاجَر قد اُمرتَ بعمل؛ به این معنی که مردم پیش از تو ثروت را برای فرزندان خود جمع کردند پس فرزندانشان از آن ثروت ها چیزی باقی نگذاشتند و احساس نکنید در این دنیا موجر و مالک هستید و حتی این دیدگاه را هم نداشته باشید که مستأجر هستید بلکه شما عبدی هستید که اجاره گرفته شده اید. 

وی افزود: تعبیر این حدیث بسیار جالب است، زیرا خود انسان را در جایگاه مستأجر قرار می دهد به این معنا که خیلی از امور دست خود انسان نیست که هر طور که دلش خواست رفتار کند، بلکه برای منفعت رساندن باید تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین رهگشا بیان کرد: جای موجر و مستأجر ممکن است تغییر پیدا کند، یعنی موجر مالش را به کسی دیگری بفروشد و یا اینکه مستأجر نقل مکان کند، اما جا و جایگاه آن مالی که اجاره داده می شود، خیلی تغییر نمی کند چه به لحاظ مکان چه به لحاظ مسائلی که منفعت آن ها اجاره داده می شود.


وی عنوان کرد:  ما در این دنیا برای خوردن، خوابیدن و سپس مرگ اجیر نشده ایم، بلکه این دنیا یک فرصت برای ما است که در آن کوشش کنیم و آخرت خود را آباد کنیم وگرنه اگر خود صرفا محدود به مسائل مادی کنیم هیچ فرقی با حیوانات نداریم.

استاد حوزه علمیه بندرعباس اظهار کرد: طبق حدیث امام صادق علیه السلام نگاهمان به دنیا باید همانند پلی بر روی رودخانه ای باشد که با آن پل از روی رودخانه می گذریم و تا پایان روزگار به سمت آن سوی پل که از آن گذشتم، باز نمی گردیم پس ما وظیفه مان در جهت آباد کردن دیار باقی است که با دنیا به آن‌ می رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین رهگشا خاطرنشان کرد: طبق  آیه ۲۹ سوره بقره و آیه ۱۳ سوره جاثیه دنیا برای انسان ها آفریده شده است نه اینکه تمام دنیا هم و غم و هدف ما باشد. در حدیث قدسی خداوند متعال می فرمایند: من همه چیز را برای انسان آفریدم و انسان را برای خودم؛ اینکه امیرالمؤمنین علی علیه السلام می گوید دنیا را سه طلاقه کرده ام تشبیه دنیا به زنی زیبارو است که به دنبال فریب ما است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایرانی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    جانباز بالای ۲۵ % حقوق ۱۵ ملیون تومان. جانباز زیر ۲۵ % حقوق ۲ ملیون تومان. و این نفاق ؛ باعث شد که جاسوسی در ایران رایج شد ؟!