جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سمیم نور

حوزه/ معاون مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از به روز رسانی سامانه «سمیم نور» با بیش از 5 هزار و 300جلد کتاب فارسی خبر داد.

مهدی بهنیافر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  با اعلام این خبر گفت: این به روز رسانی در راستای توسعه‌ چشمگیر در منابع پشتیبان سامانۀ مشابهت‌یاب متون «سمیم نور» انجام گرفته است.

 وی در خصوص تشریح این سامانه و به روز رسانی آن افزود: «سمیم نور»، سامانۀ مشابهت‌یاب متون علوم انسانی و اسلامی که تاکنون با پشتیبانی مقالات پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) کار سنجش و مشابهت‌یابی متون و مقالات را انجام می‌داد، با توسعۀ در منابع خود، اکنون می‌تواند مشابهت‌یابی متون درخواستی کاربران را علاوه بر مقالات تخصصی، بر روی کتابهای علوم انسانی و اسلامی نیز انجام دهد.

 بهنیافر افزود: در مرحلۀ نخست غنی‌سازی سمیم بر اساس منابع کتابی، بیش از 5300 جلد کتاب فارسی پر استناد در علوم انسانی و اسلامی به بانک منابع «سمیم نور» افزوده شده است. به این ترتیب کاربران «سمیم نور» می‌توانند با بهره‌گیری از عضویت یکپارچۀ «آی نور» با کلیک بر روی بخش‌های مشابه‌یابی شده، علاوه بر مطالعۀ بخش‌های مشابه در همین پایگاه، متن اصلی کتاب یا مقالۀ مرجع را نیز در پایگاه‌های نورلایب و نورمگز مطالعه کنند.

وی یادآورشد: پیش‌بینی می‌شود مراحل دوم و سوم افزایش منابع پشتیبان «سمیم نور» یکی در آستانۀ هفتۀ پژوهش و فناوری جمهوری اسلامی ایران در آذرماه و دیگری تا پیش از پایان سال جاری انجام پذیرد که شامل بیش از 5000 منبع دیگر خواهد بود و این تعداد از مجلدات کتابها، افزون بر مقالات پایگاه «نورمگز» است که به‌طور منظم و ادواری به منابع سامانۀ «سمیم نور» افزوده می‌شوند و تاکنون به بیش از 315000 مقالۀ پراستناد علوم انسانی و اسلامی بالغ شده است.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: «سمیم نور» نخستین سامانۀ مشابهت‌یابی متون و مقالات فارسی در حوزۀ علوم انسانی و اسلامی است که در تابستان سال جاری به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید و تمام کاربران سامانه‌های پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اعم از نورمگز، نورلایب و پایگاه جامع‌الأحادیث می‌توانند با نام کاربری و کلمۀ عبور دائمی خود به این پایگاه نیز دسترسی داشته باشند و بسته به نوع کاربری، به‌طور محدود یا نامحدود، بسته‌های مشابهت‌یابی آن را استفاده کنند.

انتهای پیام    313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha