جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام فرحانی

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور، مهندسی رشته های تخصصی حوزوی را حلقه مفقوده نظام علمی حوزه دانسته و گفت: امکان ندارد طلبه ای با متون کتاب هایی مثل لمعه و یا مکاسب بیگانه باشد و به اجتهاد برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، در نشست مدیران و اساتید حوزه علمیه قزوین که شب گذشته در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین برگزار شد، به طرح تحول حوزه اشاره کرد و بیان داشت: سلسله نشست های طرح تحول در حوزه که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم می باشد، از چندین سال قبل شروع شده و برنامه های آن در چارچوب نظرات بزرگان حوزه در حال پیگیری و اجرا است.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشورادامه داد: تحول در حوزه نیازمند کمک و همکاری مدیران و اساتید سراسر کشور است و باید در این مسیر از انجام کارهای شتاب زده جلوگیری کرده و با اجرای برنامه های زیر ساختی، در طول مدت لازم و مشخص به اهداف مورد نظر نائل آییم.

*الزامات تحول محتوای متون آموزشی

وی، تدوین متون درسی جدید را یکی از مسائل مهم طرح تحول برشمرد و عنوان کرد: تحول محتوای متون آموزشی از جمله موارد مهم طرح تحول است که باید براساس آن متون درسی جدیدی با رعایت پیوستگی سر فصل ها بین متون گذشته و آینده، تدوین شود، البته در حال حاضر در مرکز مدیریت بر روی این موضوع فعالیت های جدی در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی افزود: عده ای عنوان می کنند که متون دروس سنتی حوزه باید به کلی تغییر کند که این حرف صحیح و کارشناسی شده نیست و امکان ندارد طلبه ای با متون و محتوای کتاب هایی مثل لمعه و یا  مکاسب که از ضروریات اجتهاد است، بیگانه باشد و به درجه اجتهاد برسد

وی تصریح کرد: تغییر محتوای متون درسی باید بر مبنای هدف گذاری های آموزشی باشد و بتواند طلاب را با توجه به اهداف و کارکردهای هر فرد، بسته به مسئولیت های طلبه در آینده علمی و کاری خویش آماده نماید.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور یادآور شد: در بحث تحول متون درسی و ارائه متون جدید و سرفصل های مورد نیاز، نیازمند همکاری اساتید هستیم تا شاهد ارائه مطالب زیرساختی و کارشناسی شده باشیم.

*مهندسی رشته های تخصصی

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، مهندسی رشته های تخصصی حوزوی را حلقه مفقوده نظام علمی حوزه دانسته و گفت: متاسفانه در بخش برنامه ریزی های تحصیلی در حوزه های علمیه تاکنون مهندسی رشته ها به صورت حل نشده باقی مانده که قصد داریم با کمک اساتید، به سمت آسیب شناسی و اصلاح وضع موجود حرکت کنیم.

وی با اشاره به تحولات صورت گرفته در امور مختلف آموزشی حوزه ها، اظهار کرد: سیاست
آموزشی حوزه بر این استوار است که اختیارات مربوط به تقویم جدید آموزشی حوزه ها، مدیریت کاهش تعطیلات و حل مسائل مربوط به برنامه زمانی تابستان به حوزه های استان ها واگذار شود، البته  معاونت آموزش بازخوردگیری این امور را در برنامه های خود قرار داده و در حال رصد نحوه اجرا و نتایج این سیاست می باشد.

*ساماندهی اساتید

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه افزود: این معاونت واگذاری ساماندهی اساتید از جهت احکام و شاخص های علمی و همچنین برگزاری امتحانات شفاهی به صورت استانی را در دستور کار دارد که نتایج آن بعد از بررسی های لازم و تصویب نهایی به حوزه های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی خاطرنشان کرد: در بحث امتحانات شفاهی قائل به این مسئله هستیم که امتحانات شفاهی به صورت سنتی برگزار نشود و داشتن سابقه علمی و پژوهشی و متون تخصصی هم مورد نظر قرار گیرد تا حقی از افراد ضایع نگردد.

وی با اشاره به نظام جدید آموزش و پرورش کشور، گفت: با توجه به تغییر و تحول صورت گرفته در نظام آموزش و پرورش پیشنهاد شده که از سال تحصیلی مدرک دانش آموزان پایه هشتم، معادل سوم راهنمایی نظام قدیم محاسبه گردد تا داوطلبان بتوانند با این پایه در مدارس حوزوی که با مدرک سیکل طلبه جذب می کنند، مشغول تحصیل شوند.

*پذیرش داوطلبان ورود به حوزه

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز پذیرش داوطلبان ورود به حوزه، بیان کرد: پذیرش حوزه های سراسر کشور از 4 بهمن ماه آغاز شده و با آسیب شناسی زمان پذیرش، مقرر گردید کلیه مراحل ثبت نام به سه ماهه چهارم سال منتقل شود تا شاهد مشکلات سال های گذشته نباشیم.

*ضرورت تبلیغ فراگیر و جذب حداکثری

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی افزود: جذب حداکثری و پذیرش طلاب از گرو های مختلف نیازمند تشکیل ستادهای تبلیغاتی فعال است و حوزه ها و مراکزی موفق هستند که منتظر نمی مانند تا فرد خودش برای ثبت نام مراجعه کند بلکه از طریق تبلیغ در مساجد، هیئت های مذهبی و مدارس تیزهوشان به استعدادیابی و جذب مراحل اولیه می پردازند.

*استفاده از نظرات اساتید

وی در ادامه به اهداف سفرهای استان معاونت آموزش و امور حوزه ها اشاره کرد و گفت: سفرهای استانی معاونت آموزش حوزه های علمیه کشور و تشکیل جلسات با حضور اساتید و مدیران حوزه ها براساس مصوبه شورای عالی و با هدف بررسی عملکرد شوراهای استانی، ارتقاء برنامه های مدارس و اطلاع رسانی از مصوبات شورای عالی حوزه به مدیران استان ها انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی، برگزاری سلسله نشست های اساتید را در راستای استفاده از نقطه نظرات آنان در امر ساماندهی برنامه های آموزشی مدارس علمیه سراسر کشور اعلام کرد و گفت: تشکیل این جلسات بازخوردهای مثبت فراوانی در امر برنامه ریزی های آموزشی داشته است.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه ادامه داد: از 5 سال پیش بحث تشکیل شوراهای استانی حوزه تصویب شده که با تشکیل جلسات این شوراها در سطح مدیران و مسئولان استانی حوزه ها، شاهد تصویب و اجرای برنامه های موثر فراوانی در سطح مدارس علمیه استان ها بوده ایم.

*لزوم ارائه پیشنهادات کارشناسی

وی با اشاره به مطالبات حوزه های استان ها از مجموعه مدیریتی حوزه، گفت:  اگر استان ها از مرکز مدیریت  مطالبه ای دارند باید این مطالبات حاصل بررسی کارگروه های مختلف حوزوی باشد تا شاهد ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسی شده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به این که اگر پیشنهادات و نظرات به صورت کارشناسی شده به مرکز مدیریت ارسال و منتقل شود، شاهد اجرای برنامه های ماندگار در سطح مدارس علمیه کشور خواهیم بود، ابراز داشت: اگر امروز شاهد بعضی امور تثبیت شده در امر آموزش حوزه های علمیه هستیم به دلیل این است که پایه گذاران آن در ابتدا نیازسنجی کرده و به ارائه و اجرای برنامه پرداخته اند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha