جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
احیاء نیمه شعبان

حوزه/ کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی احیای شب نیمه شعبان در مساجد اظهار داشت: این فرهنگ سازی باید از سوی طلاب و روحانیون صورت گیرد تا همانند شب های قدر شاهد احیای آن و برنامه های غنی مساجد در سراسر کشور در شب نیمه شعبان باشیم.

حجت الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب «حوزه» علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به منزلت و جایگاه والای شب زنده داری در شب نیمه شعبان اظهار داشت: احیا در شب نیمه شعبان در روایات همتراز با احیای شب های قدر است و در حدیثی در خصوص فضیلیت نیمه شعبان آمده که «خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود محروم ننمايد.»

وی با اشاره به تقارن نیمه شعبان با ولادت امام زمان (عج) به روایتی از امام صادق(ع) پیرامون فضیلت نیمه شعبان اشاره کرد و افزود: از امام صادق (ع) روايت شده كه پدر بزرگوارشان در پاسخ به كسي كه از فضيلت شب نيمه شعبان از ايشان پرسيده بود فرمودند: اين شب از برترين شبها بعد از شب قدر است، خداوند در اين شب فضلش را بر بندگان جاري مي سازد و از منت خويش گناهان آنان را مي بخشد، پس تلاش كنيد كه در اين شب به خدا نزديك تر شويد. همانا اين شب، شبي است كه خداوند به وجود خود سوگند ياد كرده كه در آن درخواست كننده اي را، مادام كه درخواست گناه نداشته باشد، از درگاه خود نراند.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، شب نیمه شعبان را فرصتی ناب و ارزشمند برای نزدیک شدن به معبود و ارتقاء سطح معنوی انسان برشمرد و افزود: در اسلام مناسبت هایی ویژه وجود دارد که مؤمنان باید از آن ها برای تقرب به درگاه الهی نهایت بهره را ببرند که شب نیمه شعبان نیز از آن شب های مهم است.

حجت الاسلام منصوری، ادای نمازهای مستحبی، قرائت قرآن و استغفار در درگاه خداوند را از اعمال وارده در شب نیمه شعبان دانست و افزود: شب نیمه شعبان شبی است که تمام درهای آسمان به سوی بندگان خدا باز می شود.

وی، با بیان این که اهل بیت(س) و ائمه معصومین(ع) بر احیای شب نیمه شعبان تأکید بسیاری دارند، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «هرکس شب نیمه شعبان را به شب زنده داری سپری کند دل او در روزی که دلها می میرد، نمی میرد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، احیای شب نیمه شعبان را توفیقی بزرگ برای مؤمنان برشمرد و افزود: مؤمنان در احیای نیمه شعبان باید غذای روح خود که همان معنویت است را فراهم نمایند تا با آگاهی و ایمانی راسخ وارد ماه مبارک رمضان شوند.

وی، با تأکید بر اهمیت فرهنگ سازی احیای شب نیمه شعبان در مساجد اظهار داشت: این فرهنگ سازی باید از سوی طلاب و روحانیون صورت گیرد تا همانند شب های قدر شاهد احیای آن و برنامه های غنی مساجد در سراسر کشور باشیم.

حجت الاسلام منصوری، با بیان این که انسان در طول زندگی سالیانه خود برای سوخت گیری معنوی به احیا و راز و نیاز با خداوند نیاز دارد، گفت: مجالس راز و نیاز سبب بازگشت انسان به خویشتن و تمرکز بر گذشته خویش است و سبب می شود انسان در مسیر گمراهی قرار نگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha