جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه در حوزه ظرفیت های علمی تازه ای وجود دارد، گفتند: باید سخنان عالمانه غربیان را هر چه که هست، شنید؛ اما ما به آنان اجازه دخالت در امور کشور را نداده و نفوذ شرقی و غربی را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی، ظهر امروز در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه معارف اسلامی که در بنیاد بین المللی اسراء برگزار شد، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید متحد، پیرو و فرمانبردار رهبری واحد باشند، اظهار داشتند: رسیدن به این ایده آل، نیازمند به شناختی دقیق و عمیق از سوی حوزه و دانشگاه است.

ایشان با تاکید بر اینکه حوزه نباید فقط سخنگو باشد، ابراز داشتند: حوزه در کنار سخنگویی باید شنونده قهاری نیز باشد؛ چراکه پیشرفت علمی در نقدها به وجود خواهد آمد و برکات آن قابل شمارش نیست.

*پیشرفت های علم پزشکی مدیون بیماری هاست

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: تمام پیشرفت های علم پزشکی، مدیون بیماری هاست و اگر این امراض وجود نداشت، طب پیشرفتی نمی کرد و اسرار درونی بدن انسان ناشناخته می ماند.

معظم له تصریح کردند: همه چیز این عالم حساب شده و دارای ارزش است و منابع مفیدی در نظام و عالم هستی وجود دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی،  شبهه را مقدس دانستند و افزودند: اگر گوینده شبهه غرض بدی هم داشته باشد، باز شبهه مقدس است؛ چراکه سبب پیشرفت علمی می شود؛ بنابراین باید سخنان عالمان غربی را شنید و برای آن پاسخی منطقی ارائه کرد.

*هنر و رشد شما فهم شبهات شخصیت هایی همچون هگل است

این مفسر قرآن کریم با بیان این مطلب که شما سفیران حوزه های علمیه هستید، اظهار داشتند: هنر و رشد شما در این است که شبهات شخصیت هایی همچون هگل را فهمیده و آن را عالمانه نقد کنید؛ اگر نتوانستید به آن پاسخ دهید، آن را شنیده و با عالمان حوزوی در میان بگذارید تا پاسخ مناسب دریافت کرده و آن را منتقل کنید تا سفیر شوید.

معظم له ابراز داشتند: باید با این روش ها دانشمندان غربی را شیفته اسلام کنیم و اگر شخصی در مقابل چند شبهه رنجور و ناراحت شود، نمی تواند سفیر مناسبی برای حوزه باشد.

ایشان خاطرنشان ساختند: امروز در عصری زندگی می کنیم که وظیفه حوزویان و دانشگاهیان به مراتب در تولید علم، واکاوی و نقد عالمانه سنگین تر از گذشته است.

*باید پاسخی مناسب به غربی ها داد

این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر سخن عالمان غربی را متوجه نشدید، نباید آنان را ساقط کرد؛ بلکه باید آن را با بزرگان دین در میان گذاشت و پاسخی مناسب برای آن یافت.

معظم له با اشاره به اینکه در حوزه ظرفیت های علمی تازه ای وجود دارد، بیان داشتند: باید سخنان عالمانه غربیان را هر چه که هست، شنید؛ اما ما به آنان اجازه دخالت در امور کشور را نداده و نفوذ شرقی و غربی را نخواهیم پذیرفت.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: ما سخنان عالمانه غربیان را می شنویم؛ اگرچه حرف هایی ناروا و نادرست باشد.

*اسلام گرفتار تفکر شخصیت هایی همچون قاضی القضات شده است

این مفسر قرآن کریم ابراز داشتند: در اسلام عالمان و بزرگان بسیاری داریم که کتاب های مؤثری را به رشته تحریر در آورده اند؛ اما متأسفانه مردم گرفتار افکار و تفکرات شخصیت هایی همچون قاضی القضات شده اند که نفوذ زیادی داشته اند.

معظم له با تأکید بر اینکه باید سخنان شخصیت هایی همچون قاضی القضات را شنید و پاسخ مناسبی برای آن فراهم کرد، خاطرنشان ساختند: ما در عصر کنونی نیازمند به شخصیت های بزرگی همچون سید مرتضی و شیخ طوسی هستیم و هر یک از شما می تواند یک شیخ مرتضی و یک شیخ طوسی در این عصر باشید.

*امروز حوزه علمیه ای قوی داریم که توان تولید علم دارد/ فکرها را عرضه کنید

ایشان تصریح کردند: ما حوزه علمیه ای قوی و مقتدر داریم که باید فکرها را به آن عرضه کرد تا تولید علم داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تزاحم افکار سبب پیشرفت علم خواهد شد، افزودند: غربی ها سخنان خوبی دارند که باید شنید و از آن استقبال کرد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: اگر سخنی و نقدی عالمانه نباشد؛ نیازی هم به پاسخ عالمانه ندارد؛ ولی اگر شبهه ای همراه با علمیت بود، باید نقدی عالمانه برای آن داشت و پاسخی مستدل ارائه کرد.

*وحدت حوزه و دانشگاه خیرات بسیاری را به همراه خواهد داشت

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان با بیان این مطلب که امروز مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، ابراز داشتند:  حوزه و دانشگاه باید در کنار هم بوده و وحدت داشته باشند که خیرات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha