جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
انقلاب بحرین

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی و تحلیلگر مسایل بین الملل، با اشاره به شباهت های انقلاب مردمی بحرین با انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: بی شک رژیم آل خلیفه در برابر انقلاب مردم بحرین راه به جایی نمی برد و روز به روز در برابر عزم و اراده اکثریت ملت بحرین تضعیف تر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، انقلاب مردم بحرین شش ساله شد؛ شش سالی که هر روز آن بی گمان برای مردم مظلوم بحرین به خصوص اکثریت شیعه ی آن دیار با سختی ها ، فشارها و شکنجه ها و نیز شهادت هایی همراه بوده اما این ها باعث نشده که ملت بحرین در برابر ظلم و بی عدالتی سکوت و انفعال در پیش گرفته و بی تفاوت بماند.

گرچه انقلاب و قیام مردم بحرین از آغاز در قیاس با دیگر نهضت های مردمی منطقه ما، یک انقلاب مسالمت آمیز علیه حاکمیت مستبد این کشور در تبعیت از رهبر خود آیت الله شیخ عیسی قاسم بوده است اما این روزها به نظر می رسد که با تشدید بی رحمی های آل خلیفه وارد فاز جدیدی شده است. خبرگزاری حوزه؛ در سالگرد آغاز خروش مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه با حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم که از جمله تحلیلگران مسایل سیاسی و بین الملل است به گفتگو پرداخته است  که در ادامه می آید:

با توجه به گذشت 6 سال از آغاز اعتراضات مردمی در بحرین ، تحلیل شما در خصوص قضایای این کشور و انقلاب مردمی آن چیست؟

همان طور که مقام معظم رهبری نیز چندین بار در خصوص مساله بحرین فرمودند، تحولات این کشور در طول این سال ها، نشان دهنده ی مظلومیت بیش از پیش انقلاب و مردم بحرین است که بدون حمایت نیروی خارجی و تنها با اتکال بر خدا توانسته اند قیام و نهضت خود را به پیش ببرند و در برابر نیروهایی ظالم رژیم حاکم بر این کشور که از سوی قدرت های جهانی و نیز عربستان سعودی حمایت می شود بایستند. در واقع همین اتکال به خدا و حرکت مردمی هم باعث شده که آل خلیفه و سعودی ها نتوانند این قیام را به خیال خود مهار و کنترل و در صورت ایده آل ، خفه کنند.

وضعیت را در آینده چطور ارزیابی می کنید؟

مردم مظلوم بحرین تاکنون در بیان خواسته های به حق خود و پیگیری آن ها انصافاً ایستادگی و مقاومت خوبی از خود نشان داده اند به طوری که دیگر قدرت های استکباری و آل سعود و آل خلیفه نمی توانند خواست قیام بحرین را نادیده گرفته و به آن بی توجه باشند.

از سویی در یکی دو سال اخیر به خصوص بسیاری از کشورهای دنیا و مردم مستقل صدای مظلومیت بحرین را شنیده و حتی حمایت هایی را اعلام داشته اند که همین هم دستاورد کمی نیست. به نظر بنده این اعتراضات جهانی علیه ظلم دستگاه حاکم بر بحرین روز به روز بیشتر می شود و فریاد مظلومیت بحرینی ها فراگیرتر در کل دنیا خواهد شد.

به هر حال آمریکایی ها و غربی ها و سعودی ها همان طور که این روزها در یمن و سوریه و عراق به مشکل جدی برخورده اند ، در بحرین نیز کاری از پیش نمی برند و هر چقدر که فشار و تهدید کنند باز هم این ملت بحرین است که به یاری خدا سربلند از این آزمون بیرون می آید.

با توجه به این که هر از گاهی زمزمه هایی مبنی بر محاکمه آیت الله شیخ عیسی قاسم از سوی آل خلیفه مطرح می شود، به نظر شما نوع رفتار رژیم بحرین در این خصوص چگونه خواهد بود؟

قبل از پاسخ به این سوال شما لازم می دانم به این نکته مهم اشاره کنم که اساساً قضیه بحرین متفاوت از دیگر نقاط و کشورهاست چه آن که فشارها و سرکوب ها در بحرین به نوعی خاص بوده و وضعیت متمایزی را پدید آورده است، منتهای مراتب آنچه مسلم است این که انقلاب بحرین هم مثل انقلاب اسلامی ما از ابتدا به آرامی شروع شده و رفته رفته به سان آتش زیر خاکستر عمل کرده و به نقطه اوج خود می رسد و لذا انقلاب بحرین نیز به نظر می رسد که برای به ثمرنشستن نهایی نیاز به گذشت زمان دارد.

از سویی خب بحرین کشور کوچکی است با جمعیت یک و نیم میلیون نفری که قدرت های بزرگ به طور آشکار و نهان و عربستان سعودی به صورت کاملاً آشکار از رژیم حاکم بر این کشور حمایت می کند و لذا وضعیت بحرین یک مقدار دشوار است، منتهای مراتب به اعتقاد بنده هر چه زمان می گذرد جایگاه دولت و رژیم سیاسی بحرین در بین مردم آن جا تضعیف می شود و با این وضع و به خصوص ظلم هایی که اخیراً نیز روا داشته اند و جنایاتی که اعمال کرده اند، در نهایت دوام چندانی نخواهد داشت.

و اما در قضیه محاکمه شیخ عیسی قاسم باید بگویم که علیرغم این که خواسته جدی رژیم آل خلیفه محاکمه ایشان بوده اما تاکنون در رسیدن به این مساله به دلایل مسایل و ملاحظاتی به لطف الهی موفق نبوده است

در این خصوص هم به نظر می رسد که به مرور زمان اوضاع به نفع قیام مردم بحرین پیش خواهد رفت و برای انقلابیون و اکثریت مردم که خواسته های مشروع و به حقی دارند، اوضاع بهتر خواهد شد.

اشاره داشتید به جنایات اخیر رژیم بحرین علیه شهروندان خود به خصوص شهادت چند نوجوان و جوان این کشور، به نظر شما تداوم این جنایت ها چه تاثیری در اوضاع این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس خواهد داشت؟

بحرین گرچه کشور کوچک و کم جمعیتی است اما در این سال ها کمابیش، در کانون توجهات کشورهای اسلامی و به خصوص شیعی بوده است ، به خصوص با وجود فضای مجازی که به نظر من ما باید از این بستر به نفع مظلومان بحرینی حداکثر استفاده را بکنیم.

با این وجود، این که پس از گذشت 6 سال و حمایت های شدید عربستان سعودی از رژیم آل خلیفه هنوز اعتراض ها ادامه دارد نشان می دهد که نیروهای مزدور و امنیتی نتوانسته اند در برابر اراده ملت بحرین کاری از پیش ببرند.

در روزها و هفته های اخیر با شهادت سه معترض بحرینی فضای این کشور ملتهب تر از هر زمانی شده، ضمن آن که سال گذشته نیز شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت الوفاق بحرین به اتهام حرکت علیه امنیت کشور به 9 سال حبس محکوم شد.

جالب و تاسف بار این است که تنها در سال گذشته حدود هزار و سیصد نفر از سوی ماموران و مزدوران دولتی دستگیر شده اند که در بین آن ها حدود دویست کودک و نوجوان بوده است!

متاسفانه در این کشور به صورت کم سابقه مجازات سلب تابعیت و اخراج شهروندان از سوی رژیم حاکم اعمال می شود که این مساله هم بر شدت اعتراضات افزوده و حتی نارضایتی برخی مجامع حقوق بشری را باعث شده است.

در کل با چنین وضعی آل خلیفه چه در داخل و چه خارج منفورتر از قبل می شود و روز به روز پایه های اقتدار آن هم در بُعد داخلی و هم بین المللی سست می شود ، هر چند که هنوز هم به خاطر حمایت های عربستان و کشورهای اروپایی و غربی سر پا مانده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha