جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام غلامرضا شریفی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه قم گفت: یکی از برنامه ها وطرح های موفق معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم اجرای ۱۰ دوره طرح مهارتی بینات بوده که تاکنون شامل بیش از ۸۰۰ ساعت برنامه مهارتی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا شریفی در دیدار معاونین تبلیغ مدارس علمیه حوزه علمیه قم با آیت الله اعرافی اظهارداشت: بحمدلله معاونت تبلیغ طی این سالهات دارای آثار و برکات ارزشمندی برای جامعه روحانیت و هم عموم مردم داشته است که از برجسته ترین این طرح ها، بحث فقه بازار، حضور روحانیت در پاساژها و ده ها طرح دیگر می توان یاد کرد.

وی افزود: امروز ده ها طرح و برنامه از سوی این معاونت در مدارس حوزه علمیه قم در حال اجرا می باشد که طرح بیّنّات یکی از برنامه هایی است، توسط این معاونت از سال 91 آغاز شده و به دلیل انسجام و برنامه ریزی منظم به منظور ادامه این طرح، از آن با عنوان « دوره های بینّات » نام می برند.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 دوره طرح بینات در قم برگزار شده است، افزود:اهمیت این طرح در این است؛ اکثر مدیران مدارس و بزرگان حوزه از آن به عنوان طرحی جامع و موفق یاد می کنند ، به طوری که طلاب مقدمات و سطوح عالی می توانند به نحو احسن از آن بهره ببرند.

این محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به محاسن این طرح اظهارداشت: در حوزه فراخور سال تحصیلی طلاب و به تناسب توان علمی آنها برنامه ریزی صورت می گیرد، یکی از زیبایی های این طرح، آموزش هاش مخصوص است که هر یک از طلاب در هر پایه و سطوحی که باشند، می توانند از خروجی های این طرح استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی گفت: این طرح دارای مواد آموزشی زیادی در حد نیاز طلاب می باشد،‌کارهای خواسته شده بر حسب توان علمی طلاب بوده و چیزی خارج از توان آنان نیست.

معاون تبلیغ حوزه علمیه  قم افزود: در این طرح، هر مدرسه در دوره آموزشی بلند مدت از پایه سوم و در سفیران هدایت از سال اول موظفند 50 مبلغ در طول سال تربیت کنند و همچنین ماهیانه 60 ساعت فعالیت تبلیغی در محیط پیرامونی خود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  شریفی ادامه داد: بیشترین زمان برای برادران  60 ساعت است، تا به درس و بحث آنان لطمه ای نزند، دوم اینکه از فضای تبلیغی هم دور نشوند، ما در صدد هستیم طلاب در کنار علم آموزی به فن بیان نیز مسلط شوند.

وی بیان داشت: اگر در سال های سوم و چهارم مدارس بلند مدت، ارزیابی کار تبلیغی طلبه بر حسب توانایی علمی طلاب است، در مدارس سفیران هدایت به دلیل آنکه از دیپلم پذیرش می شوند، ارزیابی فعالیت تبلیغی آنها از سال اول و دوم آغاز می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی با بیان اینکه اکثر مبلغین این طرح از پایه سه به بالا می باشند، اظهارداشت: تعدادی که در روند اعزام قرار گرفتند، 142 نفر و افراد مستقر تبلیغی هم 75 نفر می باشند.

وی گفت: ما در این طرح به طور مرتب بحث نظارت و ارزیابی را داریم و با توجه به اینکه از نظر تبلیغی قم را به چهار منطقه تقسیم کرده ایم، به صورت ماهیانه جلساتی را با چهار مبلغ مربوط به این مناطق برگزار می کنیم تا در خصوص نقل تجربه و آموزش های ضمن تبلیغ اقداماتی انجام شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان قم در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت گسترش و رشد طرح بینات تاکید کرد و افزود: برای اینکه شاهد رشد این طرح در فضادر مدیریت قبل شد،مقرر گردید، مدارس علمیه یک نفر از نیروهای رسمی خود را برای پیگیری مسائل معاونت تبلیغ انتخاب کند و بحمدلله تا کنون حدود38  مدرسه دارای معاون تبلیغ شده اند.

وی به برنامه های دیگر طرح بیّنات اشاره کرد و افزود: در طرح بینات یکی از مسائلی که دیده شده گروه های تبلیغی هستند، برخی از طلاب دوست دارند به صورت گروهی تبلیغ کنند، کسانی که بیشتر از 7 نفر باشند، می توانند با برگزاری دوره های آموزشی و اخذ مجوز پایان دوره به فعالیت خود از سوی معاونت تبلیغ حوزه رسمیت داده و کار گروهی خود را آغاز کنند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم بیان داشت: این گروه تبلیغی می توانند با بینات همراه باشند و هم  می توانند گروهی به منظور فعالیت های تبلیغی به شهرستان ها سفر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی ادامه داد: مساله دیگر فعالیت گسترده گروه های تبلیغی با گرایش و موضوع خاص است که تخصص آنها بیشتر حول مسائل اعتقادی و نحله های انحرافی است و از آن جمله می توان به گروه های ضد وهابیت، بهائیت، تصوف، عرفان های نوظهور و .. اشاره کرد.

وی گفت: فعالیت تخصصی پیرامون جوانان، نوجوانان، مساجد، آموزش و پرورش و دانشگاهیان را دیگر فعالیت های این گروه های خاص است، رصد و ارزیابی همه گروه های تبلیغی توسط این معاونت انجام می گیرد و در صورت نیاز اساتید متخصص و زبده را برای به آنان معرفی می کنیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم بر ساماندهی، سازمان دهی و تبعیّت از دستورات و ارائه نظامی مشخص برای امر تبلیغ طلاب در رویکردهای مختلف تاکید کرد و افزود: معاونت تبلیغ با شناسایی و ارزیابی مبلغین ممتاز و نوآور جلساتی را هر دو ماه یکبار با حضور آنان برگزار می کند.

حجت الاسلام و المسلمین شریفی گفت: انتقال تجربیات و همچنین بیان مشکلات موجود در منطقه و ارائه راه حل های متناسب از جمله مباحث مطرح شده در این جلسات است که تا کنون دو جلسه برگزار کرده ایم.

وی در خصوص نحوه ارزیابی و ملاک ممتاز بودن طلاب مبلغ تصریح کرد: معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم به منظور ارزیابی و سنجش طلاب مبلغ شاخص های متعددی را مورد نظر قرار داده که از جمله آن ها علاوه بر فعالیت ها و کارکردهای بیرونی توجه به « توانایی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری » طلاب مبلغ است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: مبلغان در کنار ارائه مسائل تبلیغی خود پیرامون احکام، پاسخ گویی به شبهات، مسائل اعتقادی در خصوص دغدغه مقام معظم رهبری و مراجع تقلید آگاهی بخشی می کنند و بدون تردید در خصوص مسائل روز جامعه در حوزه های مختلف به ویژه سیاسی بحث می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید روی آن کار کنیم، جوانان و دانش آموزان می باشند ادامه داد: طرح مدارس امین از سال 88 با مشکلات زیادی آغاز به کار کرد بطوریکه فعالیت رسمی آن از سال 91 با 11 مدرسه و 11 مبلغ شروع شد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی بیان داشت: در مدارس امین از طرف حوزه علمیه طلبه هایی را داریم که با جذب و گزینش، همچنین مصاحبه ای مجدد و گذراندن دوره ای تخصصی قبل از ورود به مرحله تبلیغی مورد آموزش قرار می گیرند،این طرح از سال 91 با 11 مدرسه شروع شد و امروز قریب به 200 مدرسه رسیده است.

وی ادامه داد: در روزهای نخست برای ورود به مدارس با مشکل روبرو بودیم، اما امسال سازمان آموزش و پرورش استان قم تقاضای اعزام 480 طلبه برادر و خواهر را از ما داشته و این چیزی جزء تخصص، تعهد و نظارت دقیق معاونت تبلیغ حوزه علمیه  قم نیست که توانسته اعتماد مدیران و اولیایی دانش آموزان را جلب کند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: با موافقت مدیران حوزه، تصمیم بر آن شده کار تبلیغی و فرهنگی مناسبی در اماکن عمومی، پاساژها و مراکز عمومی خرید  انجام شود و ساماندهی در این زمینه صورت بگیرد.

وی افزود: به لطف خدا کار را با مراکز خرید خیابان صفاییه، جانبازان و کوثر شروع کردیم و در طول دو هفته در 15 پاساژ امام جماعت گذاشتیم، در حال حاضر تمامی پاساژها حتی فروشگاه های زنجیره ای قم هم از مبلغ بهره مند هستند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه قم ادامه داد: با گذشت زمان، خود پاساژها و مراکز خرید عمومی از ما درخواست اعزام طلبه مبلغ مستقر کردند، همچنین بنا به درخواست مدیریت و پرسنل برخی فروشگاه ها مبنی بر اینکه در فصل زمستان یک نماز جماعت برای عموم و یک نماز جماعت هم برای کارکنان اقامه گردد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کتب مرحوم شهید مطهری و لزوم توجه طلاب به آن اظهارداشت: تاکید بزرگان و مراجع معظم تقلید پیرامون توجه به کتب شهید مطهری، حوزه را بر آن داشت تا کتب شهید مطهری را در کلیه مقاطع تحصیلی مورد توجه و استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: ما در دوره سیر مطالعاتی شهید مطهری سعی کردیم مراحل مطالعه را از کتب آسان به دشورا برنامه ریزی کنیم و در حال حاضر 70 کتاب شهید مطهری در حوزه مطالعه و مورد ارزیابی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با بیان اینکه کلیه این کتب با 50 درصد تخفیف در اختیار طلاب قرار می گیرد، اظهارداشت: کتب شهید مطهری در سطح در طول شش سال و در سطوح عالی، در چهار سال مورد مطالعه و ارزیابی قرار می گیرند و بحمدلله امروز این طرح در 35 مدرسه علمیه قم در حال انجام می باشد و قریب به 2هزار طلبه در این طرح حضور دارند.

وی به حضور فعال روحانیون مبلغ در قبرستان ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمعی از مبلغین حوزه علمیه قم به منظور پاسخگویی به سوالات و همچنین نظارت بر نحوه غسل اموات و اقامه نماز میتّ نظارت دقیق دارند.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha