دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
امام خمینی

حوزه/ بیداری اسلامی سیر تکامل خود را طی و به بلوغ و تکامل لازم رسید که می توان گفت اولین فرزند و زایش موفق جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام (تشیع و تسنن) نهضت انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان، سید علاءالدین حیدری؛ فعال مدنی اهل سنت در یادداشتی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) آورده است:

انقلاب اسلامی ایران را می توان موثرترین حرکت و نهضت بیداری قرن بیستم در جهان اسلام دانست که توانست با تاثیر بر لایه های اجتماعی دو تغییر را همزمان در جامعه ایجاد کند.

اول ساختار فکری جامعه را همسو با آرمانهایش تغییر و دوم همسوی با نفوذ فکری در جامعه ، ساختار سیاسی را نیز متناسب با آرمانهایش تحول ببخشد.

وضعیت قرن بیستم را می توان چنین به تصویر کشید، جهانی سراسر چالش، پر از تضادهای فکری و سیاسی ، دو قطبی های قدرت ، سرشار از اختلاف و رکود که آبستن جریانی بنام بیداری اسلامی شد.

جهان اسلام به عنوان قطعه بزرگی از پازل جهان، بی نصیب از فراز و فرودها نبود.

جهان اسلام متاثر از استعمار و استثمار ابرقدرتها دچار نابسامانیها و مشکلات فراوانی بود.

اما در دل این همه چالش و شرایط سخت ، جریانی در دنیای اسلام متولد شد که نامش را بیداری اسلامی نامیدند.

بیداری اسلامی سیر تکامل خود را طی و به بلوغ و تکامل لازم رسید که می توان گفت اولین فرزند و زایش موفق جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام (تشیع و تسنن) نهضت انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود. حرکتی که ظرف مدت ۱۵ سال مبارزه فکری و انقلابی توانست بنیاد حکومتی قدرتمند با تنومندی نظامی و مالی را بر کَنَد.

فارغ از بررسی ابعاد مختلف انقلاب و رهبری موفق حضرت امام، از منظر بنده به عنوان یک اهل سنت ایرانی رهرو وحدت اسلامی، بُعد وحدتی و همگرایی اسلامی از منظر حضرت امام برایم ارزشمند، بسیارمهم و قابل توجه است .

امام خمینی(ره) یک رهبر امت گرا با فهم بالای سیاسی بودند که افق جهان اسلام را در همه مسیر سیاسی و دینی خود می دیدند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران هیچوقت انقلاب را در حصار یک مذهب یا یک منطقه جغرافیایی و یا طیف خاصی محدود نکردند بلکه همیشه انقلاب اسلامی را در جهان اسلام و بعنوان شمع نوربخش و مایه حرکت امت اسلامی می دیدند.

امام راحل می فرماید: «بارها گفته ام که در اسلام، نژاد و زبان و ملیت و سرزمین، اهمیتی ندارد و همه مسلمانان ـ چه سنّی و چه شیعه ـ یک نیروی واحد و قدرتمند و در مزایا و حقوق اسلامی با هم برابرند.در اسلام، سنّی و شیعه یا کُرد و فارس وجود ندارد. همه با هم برادر هستند. (کلمات قصار. پندها و اندرزهایی از کلام امام خمینی، ص ۱۳۳)‏»

نگاه حضرت امام نگاهی جهانشمول و امت گرایانه به انقلاب اسلامی بوده و این رویکرد را هم در همه سطوح داشته اند.

دفاع از ملت های تحت ستم، حمایت از فلسطین مظلوم ، همنوایی با آزادیخواهان و حامی نهضت های اسلامی در جهان اسلام نمونه هایی عینی از امت گرایی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) می باشد.

امام راحل معتقد به این مسئله بودند که قدرت و رمز شکوفایی تمدن اسلامی در یکپارچگی و امت گرایی جهان اسلام است یعنی ملت های مسلمان باید خود را بدور از تفرقه در کنار هم ببینند تا به آن نقطه اوج و تعالی برسند.

اسناد منتشر شده ساواک حاکی از این مسئله است که حضرت امام از سال های آغازین مبارزه در مسیر وحدت اسلامی و تاکید بر همدلی مسلمانان کوشیده اند.

سند منتشر شده گویای این واقعیت است که امام خمینی در سال های ۴۲ و ۴۳ به روحانیون اهل تشیع توصیه اکید فرموده اند که از تفرقه و توهین به اهل سنت بپرهیزند.

این سند تایید کننده رویکرد وحدتی حضرت امام از سالها قبل از پیروزی انقلاب بوده و ادعای تفرقه افکنان را باطل می کند.

اسناد مختلفی از قبل از پیروزی انقلاب حاوی نگاه و نظر برادری امام در میان امت اسلامی بوده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین روزهای این پیروزی امام بارها بر وحدت میان شیعه و سنی و دوری از هرگونه اختلاف تاکید داشته اند. ایشان در بیانات مختلفی و در طول سالهای بعد، بر این برادری و نقش وحدت در قوام و دوام امت اسلامی تاکید داشته و بر آن صحّه گذاشته اند.

روز قدس یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) در تحکیم وحدت اسلامی و یکدلی جهان اسلام است.

حمایتهای این بزرگمرد از مسلمانان سنی مذهب در جهان اسلام، گواهی صادق بر تفکر وحدت مدار امام خمینی (ره) می باشد که باید آنرا هم پاسداشت و هم بر ادامه راهش همت گماشت.

ما اهل سنت ایران مفتخریم که بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) رهبری نظام در دست شخصیتی فرهیخته، فقیهی وحدت مدار و عالمی عامل مانند حضرت آیت الله خامنه ای ( مدظله العالی ) می باشد که ادامه دهنده راه امام و مصمم بر وحدت جهان اسلام هستند.

فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن توهین به مقدسات اهل سنت شتاب دهنده وحدت و باطل کننده هجویات تفرقه افکنان بود که برای جهان اسلام یک نقطه عطف به حساب می آید .

۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) بر مسلمانان جهان تسلیت باد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha