سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ |۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 13, 2024
حوزه/ اعطا جایزه محی الدین به آیت الله رشاد

حوزه/ استاد علی‌اکبر رشاد با بیان اینکه آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن است، گفت: شهید هنیه مراتبی از تقوا را داشت و تمام عمر خود را در جهاد سپری کرد و به واسطه این تقوا و ریاضت جهادی خود در مسیر خدا، از یک آگاهی و معرفت ایهابی برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد علی‌اکبر رشاد،‌ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی بین‌المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»، با بیان اینکه جامعه اسلامی هنوز شخصیت شهید هنیه را به درستی نشناخته است، به بیان ابعادی از شخصیت شهید اسماعیل هنیه پرداخت.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برخی از ارزش‌های ذکرشده در قرآن کریم و فرهنگ دینی را ابر ارزش‌هایی دانست که سایر ارزش‌ها در ذیل آنها قلمداد شده و قابل قیاس با آنها نیستند.

وی تقوا، جهاد و علم و بصیرت را از جمله‌ ارزش‌هایی برشمرد که وجود مراتبی از آنها در شهید هنیه از او شخصیتی ساخت که اکنون به محور وحدت و اتحاد مسلمانان مسئول و دردمند تبدیل شده است.

استاد رشاد در بیان ویژگی‌های مسلمانان مسئول و متعهد، گفت: این افراد نسبت به سرنوشت سایر مسلمانان احساس مسئولیت می‌کنند و غیرت اسلامی در رگ‌های آنان می‌جوشد و حاضرند تا پای جان پای کار سایر مسلمین باشند. آنان اختلافات را کنار گذاشته و به عناصر مشترک اهتمام دارند و در توجه به مشترکات نیز صرفا به جنبه ایجابی اکتفا نکرده و به اشتراکات در جنبه سلبی هم توجه دارند.

وی در تکمیل مطلب فوق افزود: مسلمانان در عمده مبانی و تعالیم اصلی دین با هم مشترک‌اند و اینها مستمسک‌هایی است که آنان را متحد می‌کند، اما پاره‌ای از اسباب دیگر جنبه سلبی دارند مانند دشمن مشترک داشتن. توجه به اشتراکات در جنبه سلبی هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، ایستادگی در برابر دشمن مشترک را از عوامل مهم وحدت و اتحاد میان افراد برشمرد.

استاد رشاد با بیان اینکه انسان تقوا را در سیمای شهید اسماعیل هنیه مشاهده می‌کرد، افزود: تقوا به عنوان یک ابر ارزش مایه‌ امتیاز انسان‌هاست و اگر قرار باشد میان دو انسان مقایسه شود که کدام‌شان بافضیلت‌تر و برتر است، طبق تعالیم دینی آن کسی که باتقواتر باشد برتری معنوی و ملکوتی دارد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به توضیح ابر ارزش دوم یعنی جهاد در راه خدا پرداخت و گفت: در قرآن کریم به تفاوت میان مجاهدینی که در صف جهاد با کفر و استکبار ایستاده‌اند و قائدینی که بدون عذر خانه‌نشینی را بر جهاد ترجیح داده‌اند، اشاره شده است.

وی ابر ارزش بعدی ای که در قرآن به آن پرداخته شده را علم و آگاهی دانست و افزود: در رابطه با آیه مبارکه «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون...» معمولا به برتری افراد باسواد و درس‌خوانده در برابر افراد بی‌سواد و درس‌نخوانده می‌پردازند، در حالی که با توجه به صدر و ذیل این آیه مبارکه، مشخص می‌شود که خداوند به علم دیگری اشاره دارد که برخی اهل معنا از آن به علم ایهابی و یا علم وهبی یعنی علمی که از سوی خدا بخشیده می‌شود تعبیر کرده‌اند.

بر این اساس، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، تقوا، جهاد دائمی و علم وهبی را از جمله ابر ارزش‌هایی دانست که هر کس به آنها مجهز شود شخصیتی محبوب و جاذب می‌شود و خدای متعال دلها را به حب او درگیر خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد:‌ شهید هنیه مراتبی از تقوا را داشت و تمام عمر خود را در جهاد سپری کرد و به واسطه این تقوا و ریاضت جهادی در مسیر خدا، از یک آگاهی و بصیرت و معرفت وهبی برخوردار بود.

استاد رشاد، آینده فلسطین و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیست‌ها را در گرو وحدت مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: شهید هنیه به دلیل اینکه واجد مراتبی از این سه ابر ارزش بود، از موقعیت خاصی نزد مسلمانان برخوردار شد و خداوند علاقه او را در دل مسلمانان گسترش داد.

وی آینده فلسطین و منطقه را بسیار روشن و امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: هر کسی که با این جبهه همراهی نکند باخته است و از قافله فتح باز خواهد ماند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha