سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ |۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 13, 2024
حجت الاسلام و المسلمین منصور میر احمدی

حوزه/ معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، به انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه اشاره کرد و گفت: ویژگی‌هایی که آقای سنوار دارد این نوید را می‌دهد که نه تنها منش و روش مقاومتی حماس در آینده نسبت به گذشته تضعیف نمی‌شود بلکه ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام منصور میراحمدی، معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»، تأثیرگذاری ترور شهید هنیه را بر آینده جریان مقاومت در سه سطح خرد «جریان مقاومت و مردم فلسطین»،‌ میانی «جریان‌های مقاومت در غرب آسیا» و کلان «جریان مقاومت ضد استکباری در جهان» به بررسی گرفت.

وی افزود: در سطح خرد یعنی مقاومت فلسطین و به طور خاص مردم غزه، شاخص اساسی در تحلیل ما باید به منش مقاومتی که در زمان ریاست شهید هنیه در دفتر سیاسی حماس وجود داشت معطوف باشد که آیا ترور شهید هنیه بر منش و روش مقاومتی حماس تاثیر می‌گذارد یا خیر.

میراحمدی به انتخاب یحیی السنوار به عنوان جانشین شهید هنیه اشاره کرد و گفت: ویژگی‌هایی که آقای سنوار دارد این نوید را می‌دهد که نه تنها منش و روش مقاومتی حماس در آینده نسبت به گذشته تضعیف نمی‌شود بلکه ارتقا می‌یابد.

وی افزود: یحیی السنوار هم در عرصه نظامی شجاعت دارد و هم به دلیل تجربه‌ای که کسب کرده است یکی از سرمایه‌های اساسی حماس محسوب می‌شود. علاوه بر این نسبت به صهیونیست‌ها از دانش و آگاهی کاملی برخوردار است. همچنین بر اساس گزارش‌ها از هوش و ذکاوت زیادی برخوردار است و این شاخصه در مباحث دیپلماتیک و سیاست‌گذاری‌های آتی حماس به او توانمندی‌های خوبی می‌دهد.

میراحمدی با تاکید بر اینکه علاقه مردم فلسطین و غزه به آقای سنوار مهم‌ترین سرمایه‌ی اوست که مقاومت می‌تواند از آن بهره‌برداری کند، افزود: از نگاه ساختاری نیز ترور شهید هنیه باعث ایجاد یگانگی میان دستگاه تصمیم‌گیری و اجرایی حماس شد. چون اکنون آقای سنوار هم رئیس دفتر سیاسی و هم رهبر حماس است و این مسئله توان بیشتری در اتخاذ و اجرای تصمیمات به او می‌دهد.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، مهم‌ترین شاخص و فاکتور در تحلیل تاثیر شهادت هنیه در آینده جبهه مقاومت در سطح میانی را واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های شاخه‌های مختلف جریان مقاومت در منطقه دانست و گفت: هم محکومیت گسترده این ترور و هم استقبالی که در غرب آسیا و در بین شاخه‌های مقاومت از جانشینی سنوار صورت گرفت، نشانگر یک نوع همگرایی و انسجام بیش از پیش در میان جریان‌های مقاومت اسلامی در منطقه است.

میراحمدی افزود: نکته دوم در این رابطه این است که در سال‌های گذشته و بویژه پس از جنگ اخیر غزه برخی از جریان‌های موثر در تحولات غرب آسیا تردیدهایی را نسبت به راه مقاومت مطرح می‌کردند و حرف از گزینه‌های دیگر و سازش می‌زدند؛ جنایت اسرائیل در به شهادت رساندن شهید هنیه تاثیر زیادی در برطرف شدن بخش زیادی از این تردیدها داشته است.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: وقتی این فاکتورها را در کنار هم قرار دهیم در حد قابل اعتماد و اطمینان‌بخشی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده شاهد تقویت بیشتر جریان حماس و بلکه جریان مقاومت در کل منطقه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام میراحمدی پیش از بررسی تاثیر شهادت اسماعیل هنیه بر آینده جریان مقاومت در سطح جهانی یادآور شد: در این بخش باید به جریان جهانی شدن مقاومت ضد استکباری پس از عملیات طوفان الاقصی توجه داشت. اینکه به وضوح قابل مشاهده است مقاومت از سطح منطقه فراتر رفته و دست‌کم در سه لایه جهانی شاهد توسعه مقاومت هستیم.

وی افزود: لایه نخست، مقاومت مردمی و تظاهرات‌های ضد استکباری در سطح کشورهای جهان است که این یک سرمایه بزرگ جهانی برای جریان مقاومت خواهد بود. لایه دوم هم نخبگان هستند که ما شاهد حضور و همراهی دانشگاهیان و مراکز علمی با مردم فلسطین بودیم. لایه سوم هم نهادهای بین‌المللی هستند که طرح شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل یکی از آن موارد است. توجه به این سه لایه نشان می‌دهد که شهادت شهید هنیه می‌تواند در تقویت این جریان جهانی ضد استکباری اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام میراحمدی با اشاره به اینکه شهید هنیه با گذرنامه دیپلوماتیک به تهران سفر کرده بود و ترور او به طور مشخص تعرض به حاکمیت ایران محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از دولت‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی در پیام‌ها و واکنش‌های خود به این نکته توجه داشتند که این می‌تواند به آشکارتر شدن ماهیت اسرائیل که به هیچ ضوابطی پایبند نیست در نزد جهانیان کمک کند.

معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در پایان گفت: اگر این سه سطح را در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم بگوییم به رغم سنگین بودن شهادت اسماعیل هنیه به دلیل تبعات آن برای جریان حماس و مقاومت، اما شواهد آشکار از ارتقا و تقویت جریان مقاومت در آینده حکایت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha