سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت، رحم الهی را در گرو رحم انسان ها به یکدیگر دانست و با تأکید بر این که همه باید نسبت به یکدیگر رحم و مروت داشته باشیم، گفت: اگر مردم نسبت به یکدیگر، مسئولان و بانک‌ها نسبت به مردم، راننده و کاسب نسبت به مشتری و زن و شوهر نسبت به یکدیگر رحم و مروتی نداشته باشند، مشمول رحم و رحمت الهی نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین دعاهای قرآنی اظهار داشت: آیه ۸۰ سوره اسراء دعایی است که امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند، هرگاه دچار خوف و نگرانی شدید دعای «… رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا» را بخوانید.

وی در تبیین فرازهایی از آیه ۲۹ سوره مؤمنون به اهمیت تلاوت این آیه شریفه در هنگام ورود به مکانی اشاره نمود و بیان داشت: آیه شریفه «… رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ» که از زبان حضرت نوح بیان شده، می‌فرماید؛ پروردگارا، مرا به منزلی مبارک فرود آور که تو بهترین کسی هستی که به منزل خیر و سعادت توانی فرود آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به دعای رزمندگان اسلام در آیه ۲۵۰ سوره بقره اشاره نمود و با بیان این که این دعا از زبان لشکریان طالوت در جبهه جنگ بیان شده است، خاطرنشان کرد: آیه ۲۵۰ سوره بقره می‌فرماید «… رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»؛ پروردگارا! بر ما صبر و شکیبایی فرو ریز، و گام‌هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردان.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه سخنان خود به آخرین آیات سوره بقره که از آنها به «آمن الرسول» یاد می‌شود، اشاره نمود و یادآور شد: اگر کسی شب‌ها این دو آیه را تلاوت کند و بخوابد اگر توفیق نماز شب هم پیدا نکند، ثواب نماز شب را کسب خواهد نمود. این دو آیه را می‌توان خلاصه بیش از ۲۸۰ آیه سوره بقره دانست.

وی به تبیین دعاهای آیات آمن الرسول پرداخت و در اشاره به ۷ دعای این آیه شریفه، فراز «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا» را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در این آیه شریفه دعا می‌کنیم، پروردگارا، ما را بر آنچه به فراموشی یا به خطا کرده‌ایم مؤاخذه مکن.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: در ادامه این آیه شریفه آمده است؛ پروردگارا تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

وی در تشریح «رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا»، با بیان این که دو نوع فراموشی داریم که یکی از آن به فراموشی عادی و دیگری خود را به فراموشی زدن است، اظهار داشت: فراموشی و فراموشاندان دو مقوله جدا از هم است، وقتی اسم کسی از یادمان برود می‌گوییم فراموش کرده‌ایم، ولی اگر این‌قدر به او سر نزنیم تا فراموشمان شود به آن فراموشاندن اطلاق می‌گردد. یا حتی این‌قدر نماز نمی‌خوانیم که نماز یادمان می‌رود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که نسیان و فراموشکاری سهوی هیچ مؤاخذه‌ای ندارد، ابراز داشت: نسیان عمدی که از آن غفلت یاد می‌شود، به دو قسم نسیان خوب و بد تعریف می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان این که فراموش‌کردن در چندجا از جمله فراموشی خطای دیگران، فراموش‌کردن خدمت به دیگران، فراموشی مصیبت و فراموش کردن بیماری و… خوب است، اظهار داشت: بعضی از فراموشی‌ها بد است که از جمله آن می‌توان به مواردی چون؛ فراموش کردن خدا، فراموشی قیامت، فراموش کردن دنیا، فراموشی گناه، فراموش کردن امام زمان و فراموش کردن نعمت‌های الهی و… اشاره نمود.

وی با بیان این که یاد خدا و معاد انسان را از قرار گرفتن در مسیر خطا و گناه باز می‌دارد، اظهار داشت: دنیا محفل آبادانی آخرت است، قران کریم در آیه ۷۷ سوره قصص می‌فرماید؛ «وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا»، انسان در این دنیا باید آینده نگر بوده، با کار و تلاش برای خود و فرزندانش ذخیره کند. انبیای الهی با کسانی که ترک دنیا کرده بودند، با تندی مواجهه می‌نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ذکر را نقطه مقابل نسیان دانست و ضمن تأکید بر اهمیت پرهیز از نسیان نعمت‌های الهی، به فراز «رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنَا» اشاره نمود و اذعان داشت: دین مملو از آسانی و تخفیف برای کسانی است که توان انجام کامل مناسک را ندارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که از بس قوم بنی اسرائیل پیامبران الهی را اذیت کردند، ذات اقدس الهی تکالیف سنگینی را بر عهده آنان گذارد، ابراز داشت: دین اسلام هیچ تکلیف سختی ندارد و تمام تکالیف اسلامی مبتنی بر تخفیف‌هایی ذکر شده است؛ حتی جهاد به عنوان واجبی مهم، از مریض، زن و کسی که توان ندارد برداشته شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فراز «رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ» این دعا را از دعاهای مهم قرآنی توصیف نمود و با بیان این که سه دعای نخست آیه آمن الرسل سلبی و ۴ دعای بعدی آن ایجابی است، خاطرنشان کرد: در آیه شریفه می‌خوانیم «وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»؛ خدایا از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی رحم الهی را در گرو رحم انسان ها به یکدیگر دانست و با تأکید بر این که همه باید نسبت به یکدیگر رحم و مروت داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر مردم نسبت به یکدیگر، مسئولان و بانک‌ها نسبت به مردم، راننده و کاسب نسبت به مشتری و زن و شوهر نسبت به یکدیگر رحم و مروتی نداشته باشند، مشمول رحم و رحمت الهی نخواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha