سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
1

حوزه/ اگر اکثریت مردم یا بخش عظیمی از انسان ها گمراه باشند و فقط جمعیت هدایت یافته منحصر به مسلمین و از آنها نیز منحصر به «فرقه ناجیه» باشد، آیا با هدایت عامّه خدا و اسم شریف «الهادی» که همه را شامل و فراگیر است منافات ندارد و موجب حرمان اکثریت از هدایت الهی نمی گردد؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) در پاسخ به این سؤال که اگر اکثریت مردم یا بخش عظیمی از انسان ها گمراه باشند و فقط جمعیت هدایت یافته منحصر به مسلمین و از آنها نیز منحصر به «فرقه ناجیه» باشد، آیا با هدایت عامّه خدا و اسم شریف «الهادی» که همه را شامل و فراگیر است منافات ندارد و موجب حرمان اکثریت از هدایت الهی نمی گردد؟، توضیح داده اند:

ج. مفهوم اسم «الهادی» و معنی هدایت الهی، اجبار بر هدایت و سلوک راه مستقیم نیست. هدایت به معنای عام که شامل همگان می باشد، عبارت است از:

هدایت های تکوینی که در تمام عالم خلقت از جماد و نبات و حیوان و حتی انسان وجود دارد و همه با آن هدایت به طرف کمال وجودی خود می روند. شاید مقصود آیه شریفه (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی‏ کلَّ شَی‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی‏)؛[۱] همین هدایت باشد.

همچنین هدایت های تشریعی و راهنمایی هایی که به وسیله انبیا برای مردم صورت گرفته، عمومی بوده و شامل خوب و بد و صالح و طالح است. این هدایت هم، شامل فرعون و قارون و شمر و دیگر اشقیا، و هم شامل صلحا است؛ و هیچ کس از هدایت الهی محروم نیست.

بنابراین، جمعیت هدایت شده منحصر به مسلمین نیستند و عامّه افراد بشر نیز برحسب فطرت و هدایت عقل و وحی و شرع هدایت شده اند؛ چنان که قرآن در این باره می فرماید:

(وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَینَاهُمْ فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَی‏ عَلَی الْـهُدَی(،[۲] )إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبیلَ إِمَّا شَاکراً وَإِمَّا کفُوراً).[۳]

در این میان هدایت های خاص و کمک ها و مددها و توفیقات و عنایاتی نصیب اشخاص می شود که در شرایط خاص و ظروف معین است و بیشتر مستند به گرایش انسان به سوی طلب هدایت و جهاد و مجاهده و بعضی شرایط می باشد؛ چنان که قرآن می فرماید:

(وَالَّذینَ جَاهَدُوا فِینَا لَـنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَـمَعَ الْـمُحْسِنینَ)؛[۴]

که البته این هدایت ها خاص است.

[۱]. طه، ۵۰.

[۲]. فصّلت، ۱۷.

[۳]. انسان، ۳.

[۴]. عنکبوت، ۶۹.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha