دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
محور مقاومت

حوزه/ فعال فرهنگی گفت: در جبهه مقاومت حضور زنان، یک واقعیت انکار ناپذیر است، زنان اکنون نه فقط در بازه یک جغرافیای خاص، بلکه در بسط جغرافیایی جهان امتداد یافته‌اند.

فاطمه میری‌طایفه‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: مقاومت واژه‌ای مقدس است که جنسیت نمی‌شناسد و بیشتر با سرشت آدمی کار دارد. مقاومت و ایستادگی در مقابل یک نیروی شر خارجی، ارزش والاتری دارد و اگر این مقاومت با مضامین الهی در هم آمیزد خلق هنر می‌کند، هنر زیبا زیستن و زیبا مردن را.

وی گفت: این روزها دین حضرت محمد(ص) در کارزار جنگ آخرالزمانی قرار دارد و فرزندانش در امتحانی سخت که خبر از آینده‌ای وعده داده شده دارد، قرار دارند. امروز بیروت و غزه دو شهر ایستاده در غبار نافهمی سردمداران غرب هستند؛ اما زنان و مردان این شهر مثل زیتون‌هایشان ریشه در خاک دارند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه مقاومت زن و مرد نمی‌شناسد، اما زنان بهتر مقاومت را تفسیر و درک می‌کنند، ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت که زنان مفهوم مقاومت را بهتر به نسل بعد منتقل می‌کنند.

مقاومت در سایه زنان

وی اضافه کرد: امروز در جبهه مقاومت حضور زنان، یک واقعیت انکار ناپذیر است، زنان اکنون نه فقط در بازه یک جغرافیای خاص، بلکه در بسط جغرافیایی جهان امتداد یافته‌اند. زنان مقاومت نه فقط در یک مذهب خلاصه شده باشند بلکه به تأسی از کلام امام حسین(ع) همه زنان آزاده را به تکاپو واداشته است. امروز خطوط جنگ حق و باطل بیشتر از هر زمان دیگری مشخص شده‌است.

میری‌طایفه‌فرد افزود: امروز زنان ایران نیز، که سالیانی دورتر مشق جهاد کرده‌بودند، آمده‌اند تا دوباره شگفتی ساز شوند. این گفتمان هنوز هم در میان زن ایرانی وجود دارد. نمونه بارز این اعتقاد، رفتار اجتماعی زنان ایران است که با وجود دوری از میدان جنگ، اما خود را یکی از کارگزاران خدا بر روی زمین می‌دانند و با مال خود به این جبهه کمک می‌کند. این بخشی از حرکت ظاهری این قیام است، حرکت واقعی سال‌های قبل در وجود این بانوان ایجاد شده و امروز با بذل جان و گاهی آبرو و گاهی بذل همسر و فرزند به ظهور رسیده است.

وی اظهار کرد: امروز زن ایرانی بیشتر از هر زمان دیگری خودش را در معرکه می‌بیند، می‌داند که چه کنج عزلت برگزیند و چه به میدان بیاید دشمن از خباثت خود کم نمی‌کند. او هر روز جری تر می‌شود و تعدی می‌کند پس باید کاری کرد.

فعال فرهنگی تصریح کرد: زن هویت‌مند ایرانی در این معرکه دنبال نقش آفرینی خود است، می‌داند طرف درست تاریخ ایستاده است پس به جهاد می‌پردازد. این جهاد اول از درون خود آغاز می‌شود، جهادی با منیّت‌ها. او اول بت نفس خویش را سر می‌برد و برای جبهه مقاومت از بهترین سرمایه مادی خود یعنی طلا دل می‌کند. این مرحله شاید در گفتن و نوشتن آسان بیاید اما در عمل کار سختی است. هزار توجیه و هزار عاقبت اندیشی سراغ آدم می‌آید، آن‌وقت همان لحظه عقل معاش چنان کار می‌کند که به تمام توجیهات صحه می‌گذارد. حالا باید کسی باشد که این "من" را بشکند تا آن دُرّ درونی بیرون بزند.

وی گفت: بی‌انصافی است که فقط از این بعد به مقاومت نگاه شود. کار زن مرتبه‌ای بالاتر دارد. آن‌هم پرورش نسلی است که با همین مضامین رشد کنند و به باور برسند، همان گونه مادران ما جنگ و انقلاب را برای پا تبیین کردند. زنان مقاوم ما در کنار آماده کردن غذا، صحبت‌ها را جهت دار می‌کنند، آنان به دنبال شهید پروری هستند.

میری‌طایفه‌فرد با تاکید بر اینکه یاد دادن هویت مقاومتی به فرزندان، خود یک جهاد جدی است، یادآور شد: آنان در پشت جبهه وظایف زنانه خود را انجام می‌دهند گویی همین الان در میدان جنگ هستند. تربیت فرزندان به عهده مادر خانواده است. او به جای برون سپاری تربیت بچه‌ها به مدرسه و نهاد دولتی و حاکمیتی خودش هم سهم مهمی در رشد فرهنگی فرزندان خود دارد.

وی با بیان اینکه دختران امروز نیاز به کنش‌گری دارند و استعدادهای نهفته در آنان اگر بروز بیرونی نیابد قطعا به انحراف می‌رود، عنوان کرد: این بروز در فضای مجازی به اشتباه تعریف شده و این اولین قدم اشتباه است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: کنش‌گری درست نیاز به خوراک فکری درست و آموزش‌هایی دارد که فرد را ناخودآگاه به کنش وادار می‌کند و اگر آنان را فرا بگیرد نمی‌تواند کنش نداشته باشد. این «بلد بودن» باید در راستای تحقق تمدن اسلامی، عرق ملی و عزت بخشی به هویت ایرانی باشد.

وی گفت: همان گونه که مادران ما شهد شهادت را به کام ما ریختند و هیچ عسلی به گوارایی این شهد نیافتیم. امروز نیز مادران به فرزندان شان درس مقاومت می‌دهند برای روزی که تمدن اسلامی به آنان نیازمند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha