دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
کد خبر: 1196865
۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
ببب

حوزه/ در آستانه چهلمین روز شهادت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان، همایش بزرگداشت این شهیدان گرانقدر با عنوان «حزب‌الله زنده است»برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در آستانه چهلمین روز شهادت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله و سردار شهید نیلفروشان، همایش بزرگداشت این شهیدان گرانقدر با عنوان «حزب‌الله زنده است»، امروز دوشنبه هفتم آبان ۱۴۰۳ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین روستاآزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی سخنانی تأکید کرد: خون پاک شهدای مقاومت باعث ذلت و رسوایی زودتر باند جنایتکار صهیونیستی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسیر شهادت حزن‌بردار نیست و ناامیدی در آن جایی ندارد، بر لزوم ادامه مسیر شهدای مقاومت تأکید کرد.

در ادامه، سیده هدی موسوی، خواهر حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سیدعباس موسوی، دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه همه ما در راه قدس هم‌راستا هستیم چون دشمن و هدف واحد داریم، گفت: مردم لبنان هزینه‌های فراوانی از جمله از دست دادن خانواده‌ها و فقر و مشکلات در مسیر آزادی قدس پرداخت کرده‌اند، اما تحمل مصایب آسان است چون در مقابل دیدگان خداوند و در راه اوست.

خواهر حجت‌الاسلام شهید موسوی با اشاره به اینکه غزه و لبنان کربلای دوم است و چون کربلای دوم است تحملش آسان است، افزود: عملیات‌های اخیر علیه جنایتکاران صهیونیستی بویژه عملیات قهرمانانه دو روز قبل که چند ده صهیونیست را کشته و زخمی کرد مایه افتخار است.

وی با اشاره به نقل قولی از شهید موسوی که اگر می‌خواهید بدانید قهرمانی‌های شما چیست به دشمن‌تان نگاه کنید، افزود: امروز می‌بینیم که رژیم صهیونیستی از روی استیصال به چه اقدامات رذیلانه‌ای دست می‌زند و این نشانه پیروزی ماست.

خواهر شهید موسوی با تاکید بر اینکه شهدایی که حزب‌الله تقدیم کرد ارواح بزرگی بودند که بزرگترین فداکاری‌ها را در راه مقدس انجام دادند، گفت: شهید صفی الدین برای شهید نصرالله همانند حضرت ابوالفضل (ع) برای امام حسین (ع) بود. سیدهاشم صفی الدین در پیام خود پس از شهادت شهید نصرالله عمق اخلاص و دلدادگی خود را نشان داد آنجا که گفت شهید نصرالله روحی بود که در وجودم دمیده شد و کاش قبل از او می رفتم و کاش او را از دست نمی‌دادیم.

وی با تأکید بر اینکه دنیا جای بلایا و مصایب است و مهم این است که چگونه با آنها مواجه شویم، بیان داشت: همانگونه که از حضرت زینب (س) آموخته‌ایم، صبر در این مسیر بسیار ارزشمند است.

خانم موسوی عنوان کرد: ما اکنون در یک آزمون بزرگ قرار داریم که تنها مخلصین می‌توانند از عهده آن برآیند. وظیفه ما این است که صبر و دعا کنیم و از جبهه مقاومت حمایت معنوی نموده و از رهبر انقلاب اسلامی پشتیبانی کنیم همانطور که ایشان گفت از مقاومت پشتیبانی کنید.

وی با تأکید بر اینکه اکنون فلسطین در محور داستان مقاومت ات، خاطرنشان کرد: ما قاطعانه معتقدیم پیروز می‌شویم، همانطور که شهید سیدحسن نصرالله گفت اگر در میدان پیروز شویم پیروزیم و اگر به شهادت برسیم هم پیروزیم.

در ادامه این همایش، فرزند شهید سرفراز زاهدی به ذکر مطلبی در مورد آن شهید پرداخت و با بیان اینکه اکثریت مردم ایشان را تا قبل از شهادت‌شان نمی‌شناختند، گفت: به این دلیل که شهید زاهدی به زندگی خود رنگ خدایی زده بود و ما همواره در رفتار و کردارش این نکته را حس می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس محاسباتی دنیوی، شهید زاهدی در اینجا از جایگاه بالاتری برخوردار بود، گفت: اما آن شهید تا دید امر ولی در این است که به لبنان برود، به عنوان فرمانده نیرو به لبنان رفت و خداوند نیز مزد اطاعت‌پذیری و اخلاص او را با شهادتش رقم زد.

دکتر طلال عتریسی، مدیر مرکز تحقیات علوم انسانی و دینی دانشگاه معارف بیروت نیز در سخنانی گفت: شهید نصرالله شخصیتی بود که بدون ‌مبالغه یک ‌واقعیت جدید را نه فقط در سطح لبنان بلکه در سطح امت اسلامی به نمایش گذاشت.

عتریسی افزود: شهید نصرالله از صفر شروع کرد و ‌پا به عرصه عمل نهاد و در گذر زمان به مدارج بالای مسئولیتی ارتقا یافت و به نحوی رشد کرد که در محورهای مختلف مدیریتی و سیاسی به یک ‌حکمت و شجاعت بی‌بدیل دست یافت.

مدیر مرکز تحقیقات علوم انسانی و دینی دانشگاه معارف بیروت اظهار داشت: درباره شهید نصرالله می‌توان به تواضع، ساده‌زیستی، معرفت، یقین و هماهنگی، ابعاد گسترده فکری عقیدتی و شفافیت اندیشه سیاسی و راهبردی او اشاره کرد، اما نقطه ‌مهم شخصیت‌ شهید نصرالله این است که وی در یک‌ مرحله‌ی مهم از مبارزه با صهیونیست‌ها و وارونه کردن ‌پروژه غرب در منطقه نقش اساسی داشت.

دکتر عتریسی با بیان اینکه شهید نصرالله ضربه سختی بر رژیم صهیونیستی و پروژه سلطه غرب در منطقه وارد کرد، افزود: او اندیشه توانایی رسیدن به پیروزی را نه فقط در میان مردم لبنان بلکه در میان امت اسلامی احیا کرد و تاکید کرد که دیگر زمان شکست نیست بلکه هنگامه پیروزی است.

وی با اشاره به اینکه شهید نصرالله نظریه سست‌تر بودن از خانه عنکبوت در مورد اسرائیل را مطرح کرد، گفت: شهید نصرالله فرهنگ پیروزی و عبور از شکست را زنده کرد. او یک خودآگاهی جدید ایجاد کرد. هنگامی که به سخنان و دیدگاه‌های ایشان مراجعه می‌کنیم می‌بینیم این فرهنگ جدید همان فرهنگ به چالش کشاندن دشمن ‌و هم‌آورد خواستن است. او ایمان داشت که این فرهنگ جزئی از پروژه تمدن اسلامی است و ایران این پروسه تمدنی را رهبری می‌کند. بنابراین با جمهوری اسلامی هماهنگ بود.

دکتر عتریسی با بیان اینکه گستره ارج‌گذاری به شهید نصرالله از لبنان فراتر می‌رفت، افزود: دلیلش آن عزت و کرامتی بود که شهید نصرالله به ملت‌های دیگر نیز انتقال داده بود. شهید نصرالله ضربات سختی بر مفاهیم بردگی و ستم‌پذیری ‌وارد کرد، لذا به عنوان یک شخصیت استثنایی در تاریخ لبنان و حرکات آزادی‌خواه شناخته می‌شود.

وی صفت «فرمانده بین‌المللی» را برای شهید نصرالله به کار برد و خاطرنشان کرد: فرهنگ شهید نصرالله ‌فرهنگ عاشورا بود. او دارای نگاه استراتژیک و راهبردی و یک دیدگاه تمدنی اسلامی انسانی بود و شجاعت مواجهه با چالش‌های تمدنی با دشمن را داشت. این بخشی از دستاوردهای شخصیتی او بود.

فرزند شهید سرلشکر عباس نیلفروشان نیز در سخنانی گفت: شهید نیلفروشان شخصیتی چندوجهی و جامع داشت و صرفا یک شخصیت نظامی صرف نبود.

وی با تاکید بر اینکه شهید نیلفروشان در شکل‌گیری بسیاری از دکترین نظامی و راهبردی سپاه نقش داشت، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام‌ تسلیت‌شان لفظ اندیشمند را به کار بردند که در پیام‌های ایشان در مورد یک شخصیت نظامی سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه فکر خلاق و راهبردی شهید نیلفروشان در هر مسئولیتی که داشت منشأ تحول می‌شد، گفت: شخصیت او ابعاد دیگری داشت‌. کمتر کسی می‌دانست که او ‌طبع شعری دارد. او در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بسیار مهربان و رئوف بود. همانطور که در میدان مبارزه ترس در چهره‌اش نبود، در مقابل دوستان هم بسیار مهربان و رئوف بود. با تمامی مشغله‌ها هرگاه به اصفهان می‌آمد محال بود سرکشی از خانواده‌های شهدا را فراموش کند.

وی ولایت‌پذیری محض را خصوصیت اصلی شهید نیلفروشان دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سخنرانان دیگر این همایش بودند.

گفتنی است، در این همایش از خانواده‌های شهدای مقاومت، شهید نیلفروشان، شهید زاهدی، شهید سیدعباس موسوی و شهید نبیل قائوق قدردانی شد.

برپایی نمایشگاه غزه شامل تابلوهایی اعم از نقاشی، اینفوگرافی و تصویرگری از حاشیه‌های دیگر این همایش بود.

همچنین در این همایش از کتاب «مقاومت اسلامی از منظر قرآن بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری» نیز رونمایی شد.

اهدای بورسیه تحصیلی شهید سیدحسن نصرالله توسط دانشگاه باقرالعلوم (ع) از برنامه‌های دیگر این همایش بود. در متن این بورسیه آمده است: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید والا مقام، شهید سیدحسن نصرالله و به منظور ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجویان عزیز لبنانی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با افتخار بورسیه تحصیلی شهید سیدحسن نصرالله را بعد از طی مراحل قانونی اعطا می‌نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha