دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024

احکام شرعی طلافروشی و صرافی از سوی امام جمعه خوی برای فعالان این صنوف تبیین شد.

 به گزارش سرویس استان های مرکز خبرحوزه، امام جمعه خوی در مسجد ملاحسن این شهرستان ، احکام شرعی طلافروشی و صرافی را برای زرگران و صرافان بازار خوی تبیین کرد.

حجت الاسلام موسوی شکوری طی سخنانی در این جلسه با اشاره به تأکید ائمه(ع) به کار و کسب درآمد حلال اظهار داشت: با تمسک به آیات و روایات هزینه زندگی خود را بر دیگران تحمیل کردن، تنبلی و بیکاری مورد نکوهش قرار گرفته و در مقابل بر تجارت و کسب روزی حلال به شدت سفارش شده است.

وی افزود: رسول خدا(ص) در حدیثی می فرماید: «هرکه برای کسب روزی حلال برای خانواده خود بکوشد او در مسیر خدا قرار دارد.»

امام جمعه خوی با تأکید بر ضرورت آشنایی با آداب تجارت و معامله صحیح در اسلام خاطر نشان کرد: اولین وظیفه مسلمان در تجارت و معامله، آموختن احکام شرعی صنف خود و بعد تلاش برای عمل به آن است تا داد و ستد به صورت صحیح انجام گیرد و اموالی که از آن راه به دست می‌آید، حلال باشد چراکه امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: « ای جامعه تجار و معامله‌گر! اوّل یادگیری مسائل شرعی تجارت، بعد تجارت»

وی در ادامه روایات مختلف، آداب کسب در اسلام را مورد بررسی قرار داد و گفت: دوری جستن از رباخواری، نخوردن قسم های بی مورد، عدم کتمان عیب جنس، وارد نشدن در معامله دیگران و آسان گرفتن معامله از جمله آداب صحیح کسب در اسلام معرفی شده است.

حجت الاسلام شکوری در خاتمه به آثار مال حلال و حرام‌ در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «کسی که چهل روز مال حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی می‌کند.» و درعین حال مسلمانان را از خوردن مال حرام نهی کرده و می فرمایند: «هر کس مالی را از غیر راه حلالش به دست آورد، توشه‌اش در آتش است.»

گفتنی است، برگزاری جلسات با بازاریان و اصناف مختلف با پیشنهاد امام جمعه و همکاری فرمانداری، اداره بازرگانی و مجمع امور صنفی به صورت هفتگی در بازار شهرستان خوی برگزار و مسائل مربوط به احکام تجارت توسط امام جمعه خوی ارائه می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha