پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
تصاویر/ افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه

حوزه/ نشست دبیران انجمن‌های پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، با حضور معاون پژوهش جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی ، معاون پژوهش جامعه المصطفی، در این نشست ضمن تقدیر از خدمات پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و انجمن‌های علمی مجتمع، ابراز داشت: کسانی که دست‌پرورده علوم غربی بودند، حوادثی را رقم زدند که موجب گردید بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی مطرح شود. تدوین متون، یکی از نیازهای اصلی پژوهشی است که همواره با خلأ آزاردهنده آن روبه‌رو بوده‌ایم. اگر به تدوین متون توجه نداشته باشیم، مسیر علوم انسانی بسیار لغزنده خواهد بود.

وی ادامه داد: اهتمام به این مسئله، نیازمند فعالیت جمعی منظم است. باید کارهای انجام‌شده مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت‌های گذشته استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی با تأکید بر اهمیت روشمندی در فعالیت‌های پژوهشی، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین نکات در علوم انسانی- اسلامی، روش تحقیق است. کادرسازی، یکی دیگر از مسائل مهم به شمار می‌رود. افرادی که در آموزش داعیه تدریس و در پژوهش توانایی قلم‌زنی دارند، باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تسهیل فرایندها را در برگزاری کرسی‌های ترویجی و رعایت استانداردها و حفظ کیفیت ضروری دانست و ادامه داد: تلفیق برنامه‌های پژوهشی در واحدهای درسی در معاونت پژوهش المصطفی مورد توجه قرار گرفته است، ولی در این زمینه، ارتباط صفوف و ستاد باید تقویت شود و طرح‌های پژوهشی با همکاری صورت گیرد.

گفتنی است  حجت‌الاسلام والمسلمین بناری، رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی نیز در این نشست، اظهار داشت: مزیت نسبی حوزه علوم انسانی به دیگر حوزه‌های دانشی مانند علوم اسلامی، که مخاطبان آن خاص و عمدتاً جهان اسلام است، ناظر بودن بر عرصه‌های زندگی انسانی است. مخاطبان علوم انسانی همه جوامع اسلامی و غیراسلامی هستند و اگر بتوانیم دیدگاه‌های ناب و درخشان دینی را در حوزه علوم انسانی تولید و عرضه نماییم، سخن تازه و تأثیرگذاری برای بشریت خواهیم داشت.

وی با تأکید بر نگاه ویژه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به پژوهش، ابراز داشت: پژوهش گاهی جایگاه بالاتری از تدریس و دارد، زیرا تدریس به زمان، مخاطب و مکان مقید است، ولی تحقیقات و آثار علمی، به زمان و مخاطب و مکان خاصی تقید ندارد. اگر پژوهش متناسب با نیاز جامعه باشد، ارزشمندترین باقیات صالحات است، زیرا اندیشه هرگز کهنه نمی‌شود و پایانی برای علم نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین بناری، ضمن تقدیر از تلاش مجاهدانه بخش پژوهش مجتمع علوم انسانی، خاطرنشان کرد: علوم انسانی دارای مبانی غربی است و آسیب‌پذیری زیادی دارد؛ بنابراین، به شدت به تولید علوم انسانی- اسلامی نیازمندیم. هر چند دانش‌آموخته ما نباید از نظر دانشی پایین‌تر از دیگر مراکز دانشگاهی باشد، ولی هدف ما تربیت طلبه متخصص در حوزه علوم انسانی با حفظ هویت حوزوی و اسلامی است تا از این عرصه پرکاربرد در خدمت به دین خدا استفاده نماید.

 شایان ذکر است «حجت‌الاسلام حسن یوسف‌زاده»، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی نیز در سخنانی، تعامل معاونت‌های پژوهش صفوف با سازمان مرکزی را در آینده سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی مؤثر دانست و گفت: دغدغه پژوهشی در همه برنامه‌های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وجود دارد و همه همکاران بخش پژوهش، بدون توقع و با انگیزه بالا در این مسیر همراه هستند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مرتب با انجمن‌های علمی مجتمع، ابراز داشت: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با همکاری انجمن‌های علمی، طرح جامع پژوهش در آموزش را با انگیزه پی‌گیری تمامی برنامه‌های پژوهشی در قالب آموزش طراحی نموده است و درصدد اجرای آن برای رونق بیشتر پژوهش در مجتمع هستیم.

معاون پژوهش مجتمع، ارتقای جایگاه پژوهش، ارتقای رتبه‌های علمی نشریات، مهارت‌افزایی پژوهشی، تعریف چشم‌اندازهای پژوهشی بیانیه گام دوم با تأکید بر علوم انسانی، توجه به پیام‌ها و سخنرانی‌های رئیس المصطفی، اسلامی‌سازی علوم انسانی، تقویت رویکرد بین‌المللی، برگزاری کرسی‌های ترویجی و نقد در حوزه علوم انسانی، ایجاد بستر همکاری علمی با صفوف خارج کشور و مراکز بین‌المللی همسو را از اولویت‌های این معاونت برشمرد.

وی در بیان ظرفیت‌های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اظهار داشت: وجود 1130 دانش‌پژوه فعال، حضور استادان همکار و هیئت علمی، دانش‌پژوهان زبان‌دان، تنوع ملیتی، انجمن‌های علمی، همکاری‌های درون‌سازمانی، پایان‌نامه‌ها و...، بخشی از توانمندی‌های پژوهشی مجتمع به شمار می‌آید.

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه، دبیران انجمن‌های مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، به بیان مسائل، نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha