چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
جامعة المصطفی

حوزه/ در نشست اداره‌کل روابط عمومی و معاون پژوهش و مدیران کل معاونت، بر معرفی توانمندی‌های پژوهشی جامعةالمصطفی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقای الله اکبری، در نشست اداره‌کل و معاونت پژوهش، ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام صادق(علیه‌السلام)، ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد، بر همکاری هر چه بیشتر اداره‌کل روابط عمومی و معاونت پژوهش در معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی تأکید نمود و تصریح کرد: در نظر داریم به منظور تبادل آرا و هم‌افزایی روزافزون، جلساتی با معاونت‌ها و مدیریت های مختلف جامعةالمصطفی برگزار نماییم.

 مدیرکل روابط عمومی بیان داشت: معرفی چهره علمی، پژوهشی و دانشگاهی جامعةالمصطفی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و مورد  تأکید رئیس جامعةالمصطفی است.

وی، با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که چهره بیرونی جامعةالمصطفی، در حد مجموعه‌ای ترویجی تنزل یابد، اظهار داشت: تلاش ما، معرفی چهره علمی جامعةالمصطفی به مخاطبان داخل و خارج کشور است. البته در کنار نگاه ویژه به این رویکرد علمی، به فعالیت‌های ترویجی مجموعه نیز توجه داریم.

 ایشان معاونت پژوهش سازمان مرکزی جامعةالمصطفی را جلودار معرفی چهره علمی جامعةالمصطفی برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل المصطفی، خاطرنشان ساخت: مخاطبان خبرگزاری المصطفی اخبار آن را رصد می‌کنند و خبرگزاری‌های دیگر نیز آنها را بازنشر می‌نمایند. پوشش روزافزون اخبار پژوهشی، مورد تأکید ماست.

آقای الله‌اکبری ادامه داد: برای نیل به این هدف لازم است فعالیت‌های پژوهشی مانند همایش‌ها، نشست‌های علمی، کرسی‌های نظریه‌پردازی، نشریات علمی، نشر کتب و... را اطلاع‌رسانی کنید تا اداره‌کل روابط عمومی بتواند اقدامات لازم را درباره پوشش خبری و اطلاع رسانی آن انجام دهد.

مدیرکل روابط عمومی اهتمام به این گونه مسائل را موجب آشنایی دیگران با جنبه‌های پژوهشی جامعةالمصطفی دانست و با اشاره به موضوع خاص اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در سال جاری، که در مورد پژوهش است، تصریح کرد: ظرفیت های روابط عمومی در اختیار رسیدن به این هدف است و از مجموعه معاونت پژوهش می خواهیم در این زمینه با ارایه برنامه‌ها و فعالیت‌ها و محتواهای پژوهشی کل المصطفی همکاری کامل داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی نیز مرجعیت علمی جامعةالمصطفی را شعار اصیل المصطفی دانست که باید ساز و کارهای لازم برای تحقق آن فراهم شود و اظهار داشت: شاید بتوان گفت پژوهش از کم‌حساسیت‌ترین مباحثی باشد که می‌توان به راحتی در منطقه و جهان عرضه کرد. اطلاع‌رسانی در این گونه امور، زمینه بسیار مساعدی را برای حضور علمی المصطفی در منطقه و جهان فراهم خواهد آورد.

معاون پژوهش، با اشاره به برکات بی‌نظیر استفاده از ظرفیت‌های جامعةالمصطفی در عرصه پژوهش، توجه ویژه به این ظرفیت‌ها و تلاش برای بالندگی روزافزون آن را ضروری برشمرد و بر ارائه راهکارهای مؤثر در زمینه افراد مستعد در عرصه‌های پژوهشی تأکید ورزید.

ظرفیت بسیار بزرگ جامعةالمصطفی در زمینه ترجمه، یکی دیگر از نکات مورد توجه حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی بود؛ وی در این باره ابراز کرد: در عرصه ترجمه به گونه‌ای باشیم که مخاطبان ترجمه‌های تولیدشده در جامعةالمصطفی را دقیق و علمی بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی ترجمه را فقط به نیروهای داخلی جامعةالمصطفی محدود ندانست و تأسیس کانون مترجمان را به منظور برقراری ارتباط چندجانبه مترجمان لازم برشمرد.

وی، ضمن تأکید بر سامان‌دهی ظرفیت‌های مختلف، احیای رسانه ای محتواهای فاخر و ممتاز پژوهشی جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان ساخت: اگر احیای رسانه‌ای در این عرصه را مورد توجه جدی قرار دهیم، بخش‌های دیگر ما نیز تشویق می‌شوند و در مجموع، بازدهی پژوهش افزایش می‌یابد.

در ادامه، آقای محسنی بر اهمیت انعکاس فعالیت‌های پژوهشی جامعةالمصطفی تأکید ورزید و ابراز کرد: پوشش خبری کرسی‌های نظریه‌پردازی و معرفی کتب فاخر و ترجمه آن، از وجوه مهم این امر به شمار می‌رود.

مدیرکل امور پژوهشی افزود: بدین ترتیب، ضرورت دارد خروجی‌های معاونت پژوهش در عرصه‌های گوناگون شناسایی و درباره آنها اطلاع‌رسانی شود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، انعکاس فعالیت‌های پژوهشی را در خارج کشور مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در این باره نباید به انعکاس اخبار پژوهشی در داخل کشور و خبرگزاری‌های داخلی بسنده کنیم و لازم است نگاهی فراتر داشته باشیم.

آقای محسنی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان پژوهشی جامعةالمصطفی، خواستار اهتمام اداره‌کل روابط عمومی به انعکاس این گونه فعالیت‌ها در خارج کشور شد و در ادامه، اظهار داشت: لازم است فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی حتی در بسترهای فضای مجازی معرفی شود.

آقای قلی‌زاده، مدیرکل سامان‌دهی و پشتیبانی پژوهشی نیز در سخنانی، به نیاز معاونت پژوهش به بهره‌مندی از ابزار رسانه‌ای و انعکاس اخبار و اطلاعات و پوشش فعالیت‌های علمی اشاره کرد و ابراز داشت: ارتباطات رسانه‌ای و همکاری در این عرصه، به پیشبرد اهداف پژوهشی کمک شایانی خواهد نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کربلایی نیز با اشاره به تغییر برخی نگاه‌ها در مورد جامعةالمصطفی در سال‌های اخیر، بیان کرد: معرفی چهره بین‌المللی جامعةالمصطفی دو بعد دارد: معرفی استعدادها و زمینه‌های موجود در جامعةالمصطفی به دیگران، معرفی نیازمندی‌ها و زمینه‌های تعاملاتی خارج از المصطفی به المصطفائیان.

مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی، در ادامه، تصریح کرد که لازم است در این زمینه، مطالبه‌گری از صفوف جامعةالمصطفی تقویت شود و معرفی استادان و شخصیت‌های علمی جامعةالمصطفی را در داخل و خارج کشور لازم دانست.

وی، با اشاره به لزوم معرفی کرسی‌های برگزارشده در جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، مواردی مانند معرفی آثار فاخر ترجمه‌ای، نمایندگی‌های فعال درعرصه‌های پژوهش، جوایز ملی و بین‌المللی جامعةالمصطفی، پژوهش‌های جمعی، پایان‌نامه‌های برتر جامعةالمصطفی و ظرفیت‌های خارج کشور به جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین نوبخت، با اشاره به حساسیت‌های موجود در عرصه‌های پیش روی روابط عمومی، بهره‌مندی از نیروی انسانی زبده و تقویت ایده و خلاقیت را در این بخش جزو ضروریات برشمرد.

مدیر مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی، با بیان اینکه اطلاع‌رسانی رسمی جامعةالمصطفی باید از طریق روابط عمومی انجام شود، برجسته‌سازی رویکرد علمی المصطفی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: توجه به انجمن‌های علمی و تشکل‌های فرهنگی، بسیار لازم است، زیرا امکان معرفی دستاوردهای آنها را فراهم می‌سازد.

تربیت خبرنگار بین‌المللی و ملیتی، نکته دیگری بود که حجت‌الاسلام والمسلمین نوبخت مطرح نمود.

در پایان جلسه، آقای الله‌اکبری، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بر توسعه ظرفیت‌ها تأکید نمود و تصریح کرد: به دنبال تقویت انعکاس اخبار بین الملل جهان اسلام هستیم.

وی، با اشاره به نشریه «پیام المصطفی» و پایگاه اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی (المصطفی‌نیوز)، درباره رویکرد آنها توضیح داد و اظهار داشت: لازم است معاونت پژوهش جامعةالمصطفی تقویت فعالیت صفوف جامعةالمصطفی را مورد توجه ویژه قرار دهد و از مسئولان آنها بخواهد فعالیت‌هایشان را اطلاع‌رسانی نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha