جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام مهدی ابطحی - حوزه خواهران اصفهان

مدير حوزه علميه خواهران استان اصفهان با تاکید بر ضرورت وحدت میان حوزه و دانشگاهیان گفت: دستاورد این وحدت حل مشكلات اجتماعي است.

حجت الاسلام ابطحي، در گفت و گو با خبرنگار حوزه در اصفهان به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار كرد: وحدت حوزه و دانشگاه از مسائل مطرح شده در روزهاي اخير نيست، بلكه ريشه در انديشه هاي ناب حضرت امام راحل دارد و از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نیز می باشد.

وی گفت: قبل از انقلاب شخصيت هايي چون شهيد مطهري و شهيد مفتح در اين راستا تلاشهايي را انجام دادند و شهيد مطهري نيز با وجود قابليت بالايي در امر دروس حوزوي و مرجعيت علمي حوزوي پا بر هواي نفس خويش نهاد  و با توجه به احساس وظيفه اي كه كرد به دانشگاه ها رفت و در آن عرصه فعاليت نمود.

مدير حوزه علميه خواهران استان اصفهان، تصريح كرد: قدم هايي كه افرادي چون شهيد مطهري و شهيد مفتح دراين راستا برداشتند بسيار بي نظير بود، شهيد مطهري در زماني كه مسئله كمونيست‌ها مطرح بود به دانشگاه رفت و رسالت آگاه سازي جوانان را آغاز كرد  و كمر كمونيست را شكست .

وی ابراز كرد: انتظار اين بود كه پس از شهادت مطهري ها و مفتح ها افراد و شخصيت هايي بزرگي از حوزه با  پشتوانه علمي  مناسب قدم در همان راه نهند و به دانشگاه ها بروند و در مقابل انديشه هاي منحط و منحرف مستدل صحبت كنند اما اینطور نشد.

این استاد حوزه، ادامه داد: دومين بحثي كه در زمينه وحدت  حوزه و دانشگاه ها مطرح شد، تشكيل نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه بود و عده اي از روحانيون  براي تدريس معارف و امثال اينها به دانشگاه رفتند كه ثمرات بسيار خوبي داشت، ولي لازم است كه بگوييم، بعضي از موضوعات اجتماعي و سياسي و اقتصادي كه در تخصص دانشگاه است ، حوزه  زمينه تشكيل يك كلاس را با اساتيد دانشگاه فراهم كند.

حجت الاسلام ابطحي، عنوان كرد: خيلي از مسائل در دانشگاه ها هست كه براي روحانيت مفيد است ولي برنامه ريزي نكرده ايم كه از وجود  اساتيد دانشگاه در حوزه ها بهره برداري و استفاده كنيم، همين باعث ایجاد ذهنيت حادي بين اساتيد شد كه اين تعامل و وحدت يكطرفه است.

وي اضافه كرد: اگر  بنا هست وحدت وجود داشته باشد، بايد طرفيني باشد كه تا به امروز اين امر محقق نشده است، ايجاد ارتباط صميمي ميان  حوزه و دانشگاه زمينه ساز وحدت است.

مدير حوزه علميه خواهران استان اصفهان خاطرنشان كرد: ما داراي فقه پويايي هستيم، كه مي تواند جوابگوي مسائل باشد، و اين بحث وحدت نبايد در يك جلسه  خلاصه شود و بايد مداوم و ريشه اي تبيين گردد.

وي تاكيد كرد: حوزه علميه بايد وارد عرصه هاي نوين و به روز شود و به صورت تخصصي به اين امر بپردازد و دراين رعصه به طور مثال مركز تخصصي حوزه علميه مي تواند ورودي جدي به رشته هاي دانشگاهي داشته باشد.

حجت الاسلام ابطحي، در پايان در توضيح دستاورد وحدت حوزه و دانشگاه گفت: بهترين دستاورد ارتباط ميان اين دو فضا، رفع مشكلات اجتماعي و توليد علم و پيشرفت جامعه است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha