جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان

حوزه/ عضو شورای فقهی بانک‌ مرکزی تصریح کرد: بدون حمایت جدی بانک ها از تولید ملی، تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً در حد شعار باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان پیش از ظهر امروز طی سخنانی در کنگره "اقتصاد مقاومتی، تحقق بخش اقتصاد اسلامی" که در سالن‌ همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مباحث بانکداری اسلامی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده در مقوله بانک و بانکداری اسلامی یکی از مباحث مهم بحث حمایت از تولید در قالب تسهیلات و امور بانکی است.

وی افزود: این مساله از آن جهت حایز اهمیت است که در حال حاضر بخش مهمی از عرصه تولید در کشور در مقیاس بزرگی صورت می گیرد و این تولید انبوه در مقیاس وسیع طبعاً نیاز به تزریق سرمایه جدی دارد که بانک ها در این باره نقش مهمی ایفا می کنند.

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با گلایه از این که متاسفانه نظام بانکی ما چندان در خدمت تولید ملی نیست ، گفت: اگر می خواهیم که نارسایی های جدی در این باره را برطرف کنیم و به تحقق اقتصاد مقاومتی امیدوار باشیم، چاره ای نیست مگر آن که به ساماندهی امور بانکی و به خصوص حمایت جدی آن در تقویت تولید داخلی اهتمام بورزیم.

وی همچنین با اشاره به این که تخصیص سرمایه و نیز ارایه تسهیلات مهم‌ترین شاخص تحقق اقتصاد مقاومتی در بحث بانکداری اسلامی است، افزود: این سوال جدی مطرح است که واقعاً چه میزان از منابع بانکی ما به سمت اقتصاد واقعی و تولید رفته و چقدر آن برای امور رفاهی و مصرفی صرف خرج می شود؟!

حجت الاسلام و المسلمین موسویان خاطرنشان کرد: متاسفانه در کل بخش تولید، صنعت و کشاورزی در مقایسه با بخش تجارت و بازرگانی و نیز خدمات بخش اندکی از تسهیلات بانکی را به خود اختصاص می دهد و حال آن که در حال حاضر به ویژه بخش تولید و کشاورزی و صنعت نیازمند حمایت جدی بخش بانک است.

وی با تاکید بر این که در وضع حساس فعلی می بایست بانک‌ها با وضع قوانین مشخص، سرمایه ملی را به سمت تولید و صنعت سوق دهند، ابراز داشت: در این خصوص نیازمند همیاری و مساعدت مجلس و دولت و رفع موانع و نیز فراهم سازی زیرساخت های لازم هستیم.

وی افزود: به خصوص مجلس محترم باید کمک کند قانون بانکداری به گونه‌ای اصلاح شود که بیشترین تخصیص منابع به سمت حمایت از تولید ملی و اقتصاد دانش بنیان برود.

این اقتصاددان مطرح حوزوی همچنین با تاکید بر این که تقویت تولید ملی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: بدون حمایت از تولید ملی ، اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی می ماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث نرخ‌های سود بانکی در کشور بیان داشت: آنچه مسلم است این که سود باید از اقتصاد واقعی نشأت بگیرد، نه ربا و تفاوت قرارداد قرض با بهره نیز در این است که در آن اتکایی به کالا و تولید نیست.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان این که سودهای بانکی در خیلی از مواقع در اختیار تولید و اقتصاد ملی نیست، تصریح کرد: بانک‌ها با این نرخ‌های سود، سرمایه را از سطح جامعه جمع می‌کنند و به این وسیله متاسفانه تولید ملی در کشور آسیب جدی می بیند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha