دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تبریز

حوزه/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در دولت شهید رئیسی جایگاه فرهنگ در توسعه متوازن تقویت و بر مردمی سازی فرهنگ تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز سیدمحمدحسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در سلسله نشست‌های تبیینی عملکرد سه ساله دولت مردمی با عنوان رسم خدمت که در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، گفت: سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲ کلان پروژه را به بخش خصوصی واگذار کردیم که در این راستا ضریب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اداره کل ارشاد استان به بالای ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که ۵۸ هزار مترمربع کل فضای فرهنگی در استان و ۳۹ هزار متر مربع دیگر نیز در حال احداث است، ادامه داد: اعتبارات عمرانی استان برای تکمیل پروژه ملی مقبره الشعرای تبریز، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ بالغ بر هفت برابر شد و از ۲۲۰ میلیارد ریال به یکهزار و ۵۲۴ میلیارد ریال رسید.

بلاغی گفت: برای تعیین تکلیف موارد باقیمانده نیز در ۲ هفته آینده تفاهم بین اداره ارشاد با شهرداری تبریز منعقد می‌شود.

وی با بیان این‌که اعتبار فرهنگی ابلاغی استان از وزارتخانه در ۲ سال گذشته ۹ برابر شده است، گفت: امسال ۵۰۰ میلیارد ریال برای چهار پروژه فرهنگی شهرستانی هزینه می‌شود که بر این اساس پروژه‌های آذرشهر و ملکان به اتمام رسیده و پروژه‌های کلیبر و هشترود به بالای ۸۰ درصد پیشرفت خواهند رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت فعالیت‌های فرهنگی هنری استان نیز افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد اجرای نمایش در استان رشد ۶۳ درصدی و تعداد تماشاگران افزایش ۴۷ درصدی داشت و بیشترین تعداد در سال‌های پس از انقلاب به ثبت رسید.

وی از افزایش هشت درصدی آموزشگاه‌های هنر در استان خبر داد و گفت: ۱۰ شهرستان استان دارای سینما هستند و در تلاش هستیم تا ۶ شهرستان دیگر را نیز مجهز به سالن سینما کنیم.

بلاغی اعلام کرد: فیلم‌های تولیدی توسط هنرمندان استان در سال گذشته ۸۱ درصد و تماشاگران سینما نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه استقبال از برنامه‌های موسیقی در این بازه زمانی ۵۵ درصد افزایش داشته و به ۳۱۱ هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: البته در آمار یاد شده بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اجرای موسیقی سفره خانه‌ای لحاظ نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تعداد اجرای موسیقی در استان بیش از ۲ برابر شده و بعد از تهران، بیشترین تعداد اجرا را داریم.

وی با بیان این‌که پنج هزار و ۲۷۰ هنرمند از استان آذربایجان شرقی عضو صندوق هنر هستند، اظهار کرد: هنرستان شماره ۲ کوثر با رویکرد جدید در حال تاسیس است،.

بلاغی با بیان اینکه اکنون نزدیک به ۶۰۰ رسانه در استان فعالند، گفت: تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب تالیف شده در استان چاپ شده که یکهزار و ۷۵۸ عنوان آن چاپ اول هستند.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی تنها استان صادرکننده مجوز کتاب به جز تهران است، افزود: مرکز روایت آذربایجان، مرکز رشد انقلاب و فرهنگسرای حجاب در استان در حال احداث هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شورای فرهنگ عمومی استان همراه با ۲ استان دیگر منظم ترین شورای فرهنگ عمومی کشور است، گفت: حضور اثربخش شهید آل هاشم به عنوان یکی از ارکان توسعه فرهنگی استان در مدت اخیر بود و بن بست‌ها و تنگناها با نظر مساعد و حمایتی ایشان برای ما آسان شد.

وی ادامه داد: اکنون تقریبا در تمام شاخص‌های فرهنگی رو به رشد هستیم که یکی از دلایل اصلی آن نیز نگاه باز و حمایت و پشتیبانی شهید آل هاشم از جریان های فرهنگی استان بود.

بلاغی در مورد شهید مالک رحمتی، استاندار شهید آذربایجان شرقی نیز افزود: یک هفته پیش از وقوع سانحه بالگرد، ایشان بازدید ستادی از اداره کل ارشاد استان داشتند و جلسه مربوطه چند ساعت طول کشید که تعداد ۱۵ تکلیف در این جلسه برای ما اعلام کردند.

وی با بیان اینکه شهید رحمتی، اعتقاد داشت که تبریز نه به وسیله ساختمان و بنا بلکه به واسطه فرهنگ و تمدن باید شناخته شود، تاکید کرد: شیوه مدیریتی شهید رحمتی، بگیر و ببند نبود بلکه مطالبه گری و اصلاح گرایانه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha