جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
تصاویر/ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه چهاربرج

حوزه / امام جمعه چهاربرج گفت: انتخابات؛ میدان تبیین است نه عرصه تخریب و به این موضوع باید توجه ویژه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت‌الاسلام اصغر جلالی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته چهاربرج با اشاره به در پیش بودن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: انتخابات، میدان تبیین است نه عرصه تخریب و به این موضوع باید توجه ویژه داشت.

امام جمعه چهاربرج با اشاره به چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر رهبر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه رهنمودهایی دارند که باید مدنظر همه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: در تبیین، چارچوب و ساختار نظام حفظ شده، آگاهی‌ها و قدرت تصمیم‌گیری مردم تقویت، گفتمان فرد نقد و انصاف رعایت، با دشمن مرزبندی، اتحاد و امید اجتماعی تقویت و کرامت نامزد رقیب حفظ می‌شود و استدلال محور گفت‌وگوها و انتقادات است.

حجت‌الاسلام جلالی تصریح کرد: اما در تخریب، چارچوب و قاعده نظام شکسته شده، قدرت تفکر و تصمیم‌گیری از مردم سلب و خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر انصاف رعایت نشده و فقط به نقاط ضعف و مرزبندی با دشمن کمرنگ، هوچی‌گری و هیاهو غلبه داشته و اختلاف‌ها و ناامیدی‌ها عمیق‌تر می‌شود و کدورت‌ها فوران می‌کند و مردم از حضور نامزد رقیب ترسانده می‌شوند.

امام جمعه چهاربرج، با بیان اینکه میدان انتخابات، میدان مسابقه‌ خدمت است، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند انتخابات باید صحنه عزت و حماسه ملی باشد.

وی با اشاره به اینکه در بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم امام راحل(ره) در موردانتخابات سه نکته مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، ابراز کرد: آبروی ملی، تبیین ماهیت حقیقی رقابت‌های انتخاباتی در جمهوری اسلامی و حاکمیت اخلاق در رقابت‌ها سه موضوعی هستند که باید مورد توجه بوده و این را در نظر داشته باشیم که حفظ عزت و آبروی ملی، در گروه انتخاباتی اخلاق‌محور است.

حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه صحنه‌ انتخابات در جمهوری اسلامی صحنه رقابت برای خدمت است، اظهار کرد: ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت و بهار شکوفایی این منطق نورانی حضرت سیدالشهداء(ع) است.

امام جمعه چهاربرج از رئیس جمهور شهید به عنوان بهترین الگو در اخلاق سیاسی نام برد و گفت: شهید رئیسی برای سیاستمداران و رئیس جمهور آینده باید یک سرمشق و الگو باشد.

وی هم چنین با تاکید بر اینکه همه باید برای مشارکت حداکثری در انتخابات قدم برداریم، ابراز کرد: باید تمام تلاش‌های مسئولان کشور خصوصا مجریان و ناظران انتخابات و پس از آن دولتمردان و سپس اهالی رسانه و نخبگان جامعه اسلامی، معطوف به افزایش مشارکت مردم در بالاترین میزان ممکن و مورد انتظار باشد.

حجت‌الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به قضایای فلسطین و طرح پیشنهادی جو بایدن برای پایان جنگ غزه، گفت: در حال حاضر هم ادامه جنگ و هم توقف آن، به زیان رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا بوده ولی چیزی که مسلم و قطعی است این بود که نتیجه چیزی جز پیروزی بزرگ فلسطین و غزه نخواهد بود.

امام جمعه چهاربرج، به فرارسیدن اول ذی الحجه و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و با تأکید بر اینکه باید ازدواج آسان در جامعه ترویج یابد، یادآور شد: عمده موانع و مشکلات امروزی ازدواج، موانع فرهنگی و عادت‌ها، تفاخرها، تکاثرها، چشم‌وهم‌چشمی‌ها، تجمل‌طلبی‌ها است که باید در راستای رفع آنها قدم برداشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از مراسم‌های ازدواج ضرورتی ندارد، گفت: خانواده‌ها اگر عادت کنند که ازدواج‌ها را ساده، بی‌پیرایه و بی‌تشریفات انجام دهند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به اینکه بسیاری از رسومات که در ازدواج شاهد هستیم فقط بر موانع ازدواج جوانان اضافه می کند، تصریح کرد: اگر به همین منوال برویم دیگر جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند چنانچه الان هم بعضی از خانواده‌ها واقعا مانده‌اند چه بکنند.

امام جمعه چهاربرج با بیان اینکه اگر ازدواج و فرزند آوری نباشد در آن صورت قضیه افزایش جمعیت هم نخواهد بود، اظهار کرد: پایین بودن نرخ رشد جمعیت یک زنگ خطر بوده که باید جدی گرفته شود و رهبر معظم انقلاب نیز این مسئله را «سیاست حیاتی برای آینده‌ بلندمدت کشور» خواندند.

وی گفت: در امر ازدواج، ملت باید از تشریفات اضافی صرف نظر کرده و دولت هم موانع ازدواج را برطرف کند و خدمات را برای ازدواج آسان فراهم آورد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha