جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024
المصطفی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عباسی انقلاب اسلامی را پرچمدار احیای تمدن اسلامی در دنیای امروز خواند و گفت: این داعیه جز با جلب مشارکت و همراهی سایر ممالک و کشورهای اسلامی و جهان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبر گزاری حوزه، رئیس جامعةالمصطفی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و خوشامدگویی به اعضای این همایش بین‌المللی، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین المللی وظیفه خود می‌داند در موضوعات علمی با مراکز مختلف در دنیا همکاری داشته باشد و اصولا امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد میان المصطفی و مراکز علمی و دانشگاهی در سراسر جهان به همین دلیل است.

وی میراث مشترک فرهنگی را بهترین زمینه همکاری میان دانشگاه‌های کشورهای گوناگون دانست و ابراز داشت: ما با منطقه آسیای میانه میراث مشترک فرهنگی قابل توجه‌ای داریم. منطقه تاریخی خراسان و ماوراءالنهر از مهم‌ترین مراکز تولید آثار علمی و فرهنگی در جهان اسلام به شمار می‌آید و می‌توان گفت خراسان مولدترین نقطه فرهنگی تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی انقلاب اسلامی را پرچمدار احیای تمدن اسلامی در دنیای امروز خواند و گفت: این داعیه جز با جلب مشارکت و همراهی سایر ممالک و کشورهای اسلامی و جهان امکان‌پذیر نیست. یکی از بهترین مناطق برای همکاری علمی، منطقه آسیای مرکزی است و بهترین ابزار برای جلب مشارکت این منطقه استفاده از ظرفیت‌های مشترک تاریخی از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای همچون فارابی است.

وی حکیم فارابی را شخصیت ویژه‌ای در تاریخ تمدن اسلامی برشمرد و یادآور شد: فارابی و ابن سینا در ابعاد مختلف جامعیت گسترده‌ای دارند و حتی می‌توان گفت فارابی از ابن سینا نیز از برخی جهات جامعیت بیشتری دارد. از وی در رشته‌های مختلفی همچون فیزیک، ریاضیات، موسیقی، الهیات، فلسفه، سیاست و… حرف‌های ماندگار فراوانی برجای مانده است و جا دارد از رهگذر چنین شخصیتی به عنوان نمادی از تمدن برجسته اسلامی، برای احیای این تمدن استفاده نماییم.

رئیس جامعةالمصطفی نگاه فارابی به مسائل سیاسی – اجتماعی و طراحی یک نظام اجتماعی مبتنی بر شایسته سالاری را بسیار نزدیک به تفکر و گفتمان حکومت دینی در جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: باید از این ظرفیت مناسب برای گسترش ارتباطات و همکاری‌های علمی و فرهنگی با سایر مراکز دانشگاهی به ویژه در منطقه آسیای میانه استفاده نماییم.

وی با اشاره به آثار ارزشمند حکیم فارابی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از چاپ آثار فارابی توسط مصری‌ها صورت گرفته است و برخی نیز توسط کشورهای غربی منتشر شده است. اگر ما داعیه دار معرفی این شخصیت‌ها هستیم، در این عرصه نباید عقب بمانیم و ضروری است تا نسبت به تصحیح و نشر آثار فارابی اقدام گردد. چاپ مجموعه آثار حکیم فارابی می‌تواند یکی از نتایج بلندمدت این همایش باشد که با توجه به تجربیات گذشته، می‌توان اقدام خوبی را در این زمینه صورت داد.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌ها و پیش نشست‌های مختلف نیز که منجر به فرهنگ‌سازی نسبت به موضوع همایش می‌گردد از اهمیت زیادی برای موفقیت آن برخوردار است و باید سیاست‌گذاری مناسب در کشورهای مختلف به منظور برجسته شدن برخی اهداف تمدنی همایش صورت پذیرد.

شایان ذکر است در ابتدای این دیدار برخی از اعضای کمیته برگزاری همایش بین‌المللی حکیم فارابی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته پیرامون برگزاری همایش ارائه نمودند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha