دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ |۲۷ صفر ۱۴۴۶ | Sep 2, 2024
حدادی سامانی

حوزه / امیر سرتیپ حدادی سامانی گفت: بالندگی پدافند هوایی ایران درون زا بوده و هیچکس در هیچ کجای جهان نمی‌تواند مانع حرکت و پیشرفت ما در این عرصه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امیر سرتیپ علی حدادی سامانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی در دهم شهریور ماه برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد و خاطره ۴۸ هزار شهید ارتش و خاصه شهید بابایی و شهید نصر اصفهانی، اظهار داشت: تغییر در ساختارهای نیروهای مسلح در همه کشورها مستلزم یک نیازسنجی دقیق و مطالعاتی عمیق است.

وی افزود: در کشور ایران پس از پایان جنگ تحمیلی و تغییرات شرایط رخ داده در منطقه بنا بر پیشنهاد کارشناسان نظامی و اهمیت موضوع، دفتر مقام معظم رهبری دستور به تشکیل قرارگاه پدافند هوایی و جدایی از نیروی هوایی گرفت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی، تصریح کرد: قرارگاه پدافند هوایی با جدا شدن از نیروی هوایی به عنوان یک رسته جدا ذیل فرمانده کل ارتش شروع به فعالیت کرد و در طول بیش از سه دهه گذشته توانسته با اتکا به توان و تخصص داخلی و تلاش جوانان خود جهشی چشمگیر را رقم بزند.

وی با اشاره به ییشرفت‌های مختلف قرارگاه پدافند هوایی علی‌رغم عمر بسیار کوتاه خود، گفت: امروزه داشته‌های نظام جمهوری اسلامی در عرصه پدافند هوایی کشور بسیار قابل توجه است و این مهم نیز مورد توجه دشمنان قرار گرفته است.

امیر حدادی ادامه داد: تغییرات مستمر قدرت در منطقه و جهان و تلاش کشورهای سلطه‌جو برای تامین حداکثری منافع خود، شرایط اهمیت پدافند هوایی را در جهان دوچندان کرده است، استقلال نظامی در کشور از افتخارات این مرز و بوم است، همچنین در طول چهار دهه گذشته به واسطه تحریم‌های ظالمانه عدم وابستگی به دیگر کشورها و بومی‌سازی کلیه سامانه‌های پدافندی و آفندی نظامی محقق شده که این دو امر سرعت رشد و توانایی کشور را در عرصه نظامی نسبت به سایر ملت‌ها و دولت‌ها زیادتر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه نیروی پدافند تلاش برای افزایش بردهای موشکی و عمق بخشی به سامانه‌های جمع آوری اطلاعات آفندی و در کل کشف تحرکات دشمن در کمترین زمان و دورترین نقاط نسبت به مرزهای خود است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی، با بیان اینکه رادار غدیر به عنوان رادارهای برد بلند در پدافند هوایی محسوب می‌شوند که عمق کشف را به بالای هزار کیلومتر می‌رساند، گفت: رادار فتح و مطلع از نوع رادارهای برد متوسط بوده که عمق کشف را به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر رسانده و ایران در این زمینه به بلوغ خوبی رسیده است.

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر در مراکز دانش بنیان و تحقیقاتی نیروهای پدافند هوایی کشور رادارهای مختلفی مثل شهید جلیلوند برای ریز پرنده‌ها نیز در حال به کارگیری است.

وی اضافه کرد: نیروی پدافند هوایی در زمینه سیستم‌ها و سامانه‌های موشکی نیز تحولی عظیمی را تجربه کرده، سیستم باور ۳۷۳ از جمله آنهاست که به مدد آن ایران اکنون در باشگاه سامانه‌های موشکی بالای ۳۰۰ کیلومتر در جهان قرار گرفته است، جنگ الکترونیک و سایبری از دیگر عوامل برتری بوده که در عرصه پدافند هوایی خودنمایی می‌کنند.

امیر حدادی ابراز کرد: امروز شاهد تنوع فرکانسی در این عرصه توسط جوانان غیور در نیروهای مسلح هستیم که در اقدامات آفندی علیه ریز پرنده‌ها کاربردی موثر دارد، در حال حاضر شبکه یکپارچه پدافند هوایی پیامبر اعظم در کل کشور اطلاعات و داده‌ها هوایی و پدافندی را رصد و پایش کرده و در کسری از زمان تحلیل و ارزیابی می‌کند و می‌تواند اقدامات تاکتیکی لازم را منجر شود.

وی با اشاره به اینکه پدافند هوایی یک رسالت ۲۴ ساعته و شبانه روزی دارد و به هیچ عنوان در کشور تعطیل بردار نیست، گفت: کار پدافند هوایی در لحظه بوده که با مشاهده، کشف، تحلیل کردن و تصمیم گرفتن فرایند آن طی می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکزی شهید نصر اصفهانی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر لمس مرزهای دانش در عرصه پدافند هوایی توسط جوانان تلاشگر و جهادگر ایرانی به صورت کامل محقق شده، ولی همچنان راه به سوی قله‌ها ادامه دارد.

وی با توضیح اینکه یک سیستم سلاحی در پدافند هوایی در یک کابین، حداقل نیازمند ۱۵ نوع دانش مختلف است، بیان کرد: بالندگی پدافند هوایی ایران درون زا بوده و هیچکس در هیچ کجای جهان نمی‌تواند مانع حرکت و پیشرفت ما در این عرصه شود، ما در این نقطه به یک بازدارندگی قابل قبولی رسیده‌ایم، اکنون چشمان همیشه بیدار پدافند هوایی در حال صیانت از آسمان کشور است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha