یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
مصلح

حوزه/ حجت الاسلام مصلح در نشستی راهکارهای مؤثر افزایش مشارکت مردم در نماز جمعه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، با حضور حجت الاسلام مصلح امام جمعه برازجان و اعضای کمیته‌های دستگاهی و مشورتی ستاد نماز جمعه برازجان، نشست هم اندیشی پیرامون افزایش مشارکت در نماز عبادی سیاسی جمعه عصر امروز در محل دفتر امام جمعه برگزار شد.

حجت الاسلام مصلح در این نشست اظهار داشت: افزایش مشارکت نوجوانان و جوانان در مراسم نماز عبادی سیاسی جمعه نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای راهکارهای مؤثر است.

وی آموزش و تبیین اهمیت نماز جمعه را یکی از راهکارها دانست و گفت: برگزاری جلسات آموزشی در مدارس و مراکز فرهنگی برای توضیح اهمیت نماز جمعه و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی و استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوای آموزشی و الهام‌بخش درباره نماز جمعه، بسیار موثر است.

امام جمعه برازجان، ایجاد فضایی جذاب و دوستانه را از دیگر موارد مهم دانست و ابراز کرد: فراهم کردن محیطی مناسب و دوستانه برای نوجوانان و جوانان در محل برگزاری نماز، به‌طوری که احساس راحتی و تعلق کنند و برگزاری برنامه‌های تفریحی و فرهنگی قبل یا بعد از نماز، مانند مسابقات، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها تأثیرگذار است.

حجت الاسلام مصلح تشکیل گروه‌های جوانان را از دیگر راهکارها عنوان کرد و یادآور شد: ایجاد گروه‌های جوانان در مساجد و مراکز فرهنگی برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های مرتبط با نماز جمعه و تشویق جوانان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به مراسم، می‌تواند به افزایش مشارکت در نماز عبادی سیاسی جمعه کمک کند.

امام جمعه برازجان استفاده از فناوری و رسانه‌های اجتماعی، ایجاد صفحات و گروه‌های مجازی برای اطلاع‌رسانی و جذب جوانان به مراسم نماز جمعه، تولید محتوای جذاب و خلاقانه(ویدئو، پادکست، مقالات) که جوانان را به شرکت در نماز جمعه ترغیب کند را بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی خواستار تشویق و انگیزه‌دهی به جوانان شد و اظهار کرد: ارائه جوایز یا تقدیرنامه‌ها به جوانانی که به‌طور منظم در نماز جمعه شرکت می‌کنند، برگزاری مسابقات و چالش‌هایی که مشارکت در نماز جمعه را تشویق کند، ایجاد ارتباط با روحانیون و شخصیت‌های تأثیرگذار، دعوت از روحانیون و شخصیت‌های محبوب جوانان برای سخنرانی در مراسم نماز جمعه و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با نوجوانان و جوانان، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با شخصیت‌های مذهبی برای رفع شبهات و ایجاد انگیزه از دیگر موارد موثر است.

حجت الاسلام مصلح، برنامه‌ریزی برای موضوعات روز در نماز جمعه را یکی دیگر از راهکارها دانست و گفت: انتخاب موضوعات مرتبط با نیازها و دغدغه‌های جوانان برای خطبه‌های نماز جمعه، به‌طوری که احساس کنند صدای آنها شنیده می‌شود و مسائلشان مورد توجه قرار می‌گیرد و توجه به نیازهای اجتماعی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای در زمینه‌های اجتماعی، تحصیلی و شغلی که به جوانان کمک کند و آنها را به سمت مشارکت در نماز جمعه ترغیب کند.

امام جمعه دشتستان یادآور شد: با اجرای این راهکارها می‌توان به افزایش مشارکت نوجوانان و جوانان در مراسم نماز عبادی سیاسی جمعه کمک کرد، این مشارکت نه تنها به تقویت روحیه دینی و اجتماعی آنها کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد حس تعلق و مسئولیت‌پذیری در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha