دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
نشست علمی

حوزه/ امام جمعه دشتستان بیان کرد: تحقیق و پژوهش در فرهنگ دینی اسلام به عنوان برترین عمل شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، نشست علمی با موضوع«نقش پژوهش در ارتقاء سطح علمی طلاب» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصلح امام جمعه دشتستان در ساعت پژوهشی مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برازجان برگزار شد.

امام جمعه دشتستان در این نشست بیان کرد: تحقیق و پژوهش در فرهنگ دینی اسلام به عنوان برترین عمل شناخته می‌شود. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «هیچ کاری چون تحقیق و حقیقت‌جویی نیست».

وی در ادامه با بیان اینکه روایات اسلامی بر اهمیت و آثار مثبت پژوهش تأکید دارند، گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند که کسی که میراثش دفترها و دوات‌ها باشد، به بهشت خواهد رفت.

امام جمعه دشتستان تاکید کرد: قلم و پژوهش به عنوان نعمت‌های الهی شناخته شده‌اند که باعث بهبود زندگی مردم و استواری دین و سیاست می‌شوند.

وی با بیان اینکه علم و پژوهش باعث افزایش معرفت و خشوع در برابر خداوند می‌شود. تصریح کرد: پژوهش‌هایی که به حل مشکلات مردم کمک می‌کنند، حسنه جاریه برای نویسنده محسوب می‌شوند و پاداش آن تا زمانی که مردم از آن بهره‌مند شوند، ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مصلح با اشاره به اینکه روایات نشان می‌دهند که پژوهشگران و اهل قلم از اجر و پاداش بالایی برخوردارند، اظهار داشت: امام صادق (ع) می‌فرمایند که در روز قیامت، مرکب علمای دین بر خون شهیدان برتری خواهد داشت و همچنین پیامبر (ص) می‌فرمایند که برگه‌ای حاوی علم، در روز قیامت پرده‌ای میان مؤمن و آتش دوزخ خواهد بود.

وی با بیان اینکه فهم و درایت در نقل احادیث از اهمیت بالایی برخوردار است. افزود: امام علی (ع) و امام صادق (ع) بر اهمیت درایت تأکید کرده و می‌فرمایند که بهای هر کس به مقدار معرفت اوست. روایت بدون درایت ممکن است به تحریف منجر شود و از این رو، تأکید بر درایت و فهم در دین بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha