دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
نشست پژوهشی

حوزه/ استاد حوزه حجت الاسلام چراغی در نشست پژوهشی با بیان راهکارهای مدیریت عفاف در جامعه، حفظ نگاه را اولین راهکار مدیریت عفاف در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، نشست علمی پژوهشی با عنوان گونه شناسی مدیریت حفظ عفاف و حجاب توسط مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها) و مدرسه علمیه تخصصی امام حسین (علیه السلام) یزد با حضور حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی برگزار شد.

حجت الاسلام چراغی ضمن بیان مفهومی معنای حجاب و عفاف ضرورت تحقق این دو در جامعه را بیان کرد و افزود: به نظر بنده هرچه برای حجاب تلاش می‌کنیم بایستی دو برابر آن را برای عفاف تلاش کنیم؛ زیرا ممکن است زمانی حجاب باشد اما عفاف نباشد یا برعکس، حجاب بایستی به صورت عمقی نهادینه شود، اینکه دختری از شهری به شهر دیگر برود حجابش ضعیف می‌شود به خاطر این است که حجاب را با معرفت ندارد بلکه ظاهراً حجاب دارد.

وی ضمن بیان مصادیقی برای حجاب ظاهری و بدون معرفت به نقش حکومت در این زمینه پرداخت و گفت: حکومت باید تلاش کند مظاهر گناه را از سطح جامعه جمع کند از طریق کنترل شبکه‌های اجتماعی، سینماها و غیره، و شرایط ازدواج را برای جوانان فراهم نماید و پیوسته زمینه و بسترهای گسترش عفت را در جامعه فراهم کند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به راهکارهای مدیریت عفاف در جامعه پرداخت و اظهار داشت: مدیریت عفاف چند راهکار دارد اولین راهکار، مدیریت نگاه است، در قرآن خطاب قرآن غض بصر را داریم، چون نگاه آلوده زمینه گناه و روابط ناسالم را فراهم می‌کند.

وی دومین راهکار را مدیریت پوشش دانست و تصریح کرد: این راهکار از طریق رسانه، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی می‌تواند محقق شود.

حجت الاسلام چراغی با اشاره به وجود قانون در زمینه حجاب بیان کرد: رهبری معظم انقلاب (مد ظله العالی) هم بر این مسئله تاکید دارند و تقریباً ۱۸ دستگاه مرتبط با حجاب داریم که می‌توان گفت اکثریت این دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

وی راهکارهای دیگر را به صورت مختصر بیان کرد و افزود: مدیریت رفتارهای جنسی از جمله عشوه‌گری، نوع سخن گفتن، راه رفتن، لمس، مدیریت سخن گفتن و شوخی کردن با زنان و پرهیز از سخنان مفسده‌دار و همچنین مدیریت خلوت زن و مرد نامحرم در جامعه در محیط کار و غیره از جمله راهکارهای مدیریت عفاف در جامعه می‌باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha