سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
دفاعيه

حوزه/ طلبه سطح سه از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اخلاق اجتماعی در اندیشه امام علی علیه السلام و بودا» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خدیجه رحیمی، طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اخلاق اجتماعی در اندیشه امام علی علیه السلام و بودا» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن سراج زاده و داوری دکتر حسین دیبا دفاع کرد.

رحیمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: انسان ذاتاً کمال طلب است؛ فطرت، انسان را وادار می‌کند به کمال برسد. یکی از راه‌های رسیدن به کمال، رعایت اصول اخلاقی به ویژه اخلاق اجتماعی است که اگر از نگاه بزرگان اخلاق باشد، این کمال دست بافتنی‌تر است.

وی، هدف از این پژوهش را که به شیوه مقایسه‌ای انجام گرفته، دستیابی به دیدگاه امام علی(علیه‌السلام) و آیین بودا، در مورد اخلاق اجتماعی و به دست آوردن نکات اشتراک و افتراق دانست و ادامه داد: بر این اساس اخلاق اجتماعی در رابطه با خانواده، حکومت و گروه های مختلف مردم از دید امام علی (علیه‌السلام) و آیین بودا مطرح شد.

رحیمی اظهار: این پایان نامه بیانگر این است که هر دو در مواردی مانند: اخلاق خانوادگی که شامل زوجین و پدر و مادر و فرزندان است و رفتار با مردم که شامل انفاق، دوستی، مساوات، کنترل خشم و تعلیم و تربیت است و اخلاق اقتصادی، دارای نقاط اشتراک هستند و در مواردی از جمله: نگاه به زن، ازدواج، اخلاق سیاسی که شامل حکومت، عدالت، ظلم ورفتار با مخالفان است، دارای اختلاف در دیدگاه هستند، بر اساس این دو اندیشه تلاش شد انعکاس اخلاق اجتماعی را که در رابطه با خانواده و جامعه و روابط متقابل مردم و حاکمان مطرح می‌شود به عنوان اصل اساسی در اخلاق اجتماعی نزد آنها نمایان شود. 
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha