سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
کد خبر: 956957
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
پژوهش

حوزه/ نشست پژوهشی«نقش اساتید پژوهشگر در تربیت طلاب محقق» از سوی مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، صدیقه کاویانی، در نشست برخط «نقش اساتید پژوهشگر در تربیت طلاب محقق» با اشاره به بحث پژوهش هراسی در بین طلاب گفت: اساتید در رفع این نقیصه نقشی سازنده و اساسی دارند. اگر ما بتوانیم در طول دوره آموزشی از فرصت های به دست آمده استفاده لازم را ببریم و با اعطای دانش، بینش و مهارت لازم به طلاب سه ضلع آموزش را تکمیل نماییم، مطمئنا به نتایج مطلوبی دست می یابیم. در بحث اعطای دانش و بینش ما احتیاج داریم تا از فرصت باز تعریف  ضرورت پژوهش استفاده کنیم.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه اعطای نگاه خاص و ویژه به پژوهش به معنای آینده پژوهی و نگاه به آینده در امر پژوهش را دارای اهمیت دانست و تاکید کرد: طلاب باید راهنمایی شوند تا به دنبال پژوهش در مسائل مورد نیاز جامعه و متناسب با ظرفیت خود بروند. اساتید با ایجاد جذابیت در موضوعات پژوهشی می توانند علاوه بر تقویت روحیه جستجوگری، طلاب را به سمت تحقیق در مسائل و موضوعات کاربردی سوق دهند. البته در ابتدای امر نباید از طلبه انتظار کارهای بزرگ علمی-پژوهشی را داشت، بلکه باید سعی نمود تا با ترغیب طلبه به انجام تحقیقات ساده، علاوه بر کسب تجربه اورا با روش های مختلف و جذاب پژوهشی آشنا نمود و با کنار گذاشتن پیش داوری ها و قضاوت های زودهنگام، به کشف استعدادها و توانایی های او اقدام نمود.

وی در ادامه از اساتید خواست تا طلاب را با انتحال و سرقت ادبی آشنا نمایند و عواقب شرعی و گاه کیفری آن را به طلاب گوشزد کنند و با جهت دهی به مطالعات طلاب و آموزش مدیریت زمان جهت پژوهش و تحقیق، بالا بردن قدرت  اندیشه و تولید علم در طلاب و تشویق آنان به شرکت در فراخوان های مدرسه ای، استانی و کشوری، آنان را با تحقیق و پژوهش مانوس نمایند. 

کاویانی درادامه به بحث تهدیدها در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: متاسفانه فقدان اشراف اساتید به موضوعات و مسائل پژوهشی، و عدم آشنایی آنان با انواع روش ها و تحقیقات و موضوعات کاربردی و مورد نیاز جامعه، که خود به دلیل مشغله های زیاد کاری و حجم دروس و برخی دلایل دیگر به وجود آمده است، باعث می شود تا طلاب نیز به سمت کار در موضوعات تکراری و بی فایده سوق داده شوند و از ابتدا آگاهی های لازم را در زمینه انتخاب موضوع مناسب، نوشتن طرحنامه منسجم و قوی، نحوه گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن و بازخوردگیری از اطلاعات به دست آمده، کسب نکنند. بنابراین اولین کار جهت تقویت پژوهش های طلاب و توانمند سازی آنان، آگاهی و کسب توانمندی در خود ما اساتید است.

وی در ادامه فقدان احساس مسئولیت و دلسوزی برای طلاب، عدم تدریس صحیح آموزه های پژوهشی در طول تحصیل، دست کم گرفتن توانایی های طلاب، عدم پرورش خلاقیت و مدیریت و تقویت فکر در ضمن آموزش دروس، و در یک کلمه، عدم اعطای مهارت های لازم جهت انجام پژوهش و فقدان آموزش پژوهش محور را، از اصلی ترین عوامل دلزدگی طلاب از مقاله نویسی، تحقیق، و جستجوگری علمی دانست و تاکید کرد جهت تربیت طلاب پژوهشگر و موفق در عرصه های علمی، بالابردن سطح توانایی اساتید و ایفای نقش در مسیر تربیت طلبه پرسشگر از ضروریات امروز حوزه ها می باشد که امید است با تلاش همه دست اندرکاران و فعالان این حوزه ، و اساتید متعهد، به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابیم.

گفتنی است، این نشست با همکاری گروه پژوهشی شهید سلیمانی شامل مدارس علمیه زهرای مرضیه اصفهان، کوثر تیران، فاطمة الزهرا  ورزنه، فاطمه الزهرا نایین، الزهرا دهاقان، الزهرا نطنز، و صالحات فولادشهر، به مناسبت روز معلم، در سامانه سیما مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha