پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
کد خبر: 975745
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
عبدالحسن محرمی

حوزه/ کارشناس مذهبی گفت: اسلام به ایرانی‌ها هویت بخشید و هیچ کتاب‌سوزی در فتح ایران رخ نداد. تبعیض بین ایرانی‌ها بود؛ اما این رفتار از طرف اهل‌بیت (ع) نبوده است و آنان هیچ‌گاه به ایرانیان ظلم نکردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام عبدالحسن محرمی در برنامه هفتگی تلویزیون اینترنتی «پاسخ به شبهات محرم و عزاداری» در پاسخ به شبهه چرایی تقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) عنوان کرد: کسانی که عاشق امام حسین (ع) هستند به این پاسخ‌ها نیاز ندارند؛ زیرا عقیده‌ای قوی دارند؛ اما از آنجا که اسلام دینی مبرهن و روشن است پاسخ این سوالات وجود دارد.

وی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ به‌ویژه در زمان پهلوی اول و در کشورهای کمونیست تقدس زدایی بوده است، اما هرگز موفق نشدند، ادامه داد: فردی تعریف می‌کرد در زمان شوروی سابق برای شکنجه کسانی که عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را انجام می‌دهند آن‌ها را در سرما روسیه در برف می‌گذاشتند، اما با وجود این شکنجه‌ها موفق نشدند و همچنان عزاداری امام حسین (ع) حفظ ‌شده است.

حجت الاسلام  محرمی با اشاره به اینکه روایت شده است که بنی‌اسرائیل در یک روز ۷۰ پیامبر را کشتند و بعد دکان‌ها را باز کردند و به زندگی خود ادامه دادند، افزود: مخالفت با انبیا و اوصیا همیشه بوده است و دین همراه حب و بغض است.

وی بابیان اینکه انبیا و اوصیا از کسانی قرار داده شده‌اند که انسانی کامل باشند و افراد نیز آن‌ها را دوست داشته باشند و پیروان شیطان نسبت به آن‌ها بغض داشته باشند، اظهار کرد: امام حسین (ع) و سایر ائمه(ع) نیز کمالات پیامبران را داشتند و از لطف خداوند کامل آفریده شده‌بودند.

کارشناس مذهبی در رابطه با شبهه‌ای که بیان می‌کند که سابقه عزاداری امام حسین (ع) به زمان صفویه برمی‌گردد، گفت: برخی سعی می‌کنند جنبه آسمانی دین را از بین ببرند و فقط جلوه زمینی دین را نشان بدهند، زیرا متافیزیک را باور ندارند به همین خاطر هم میگویند تشیع برای سیاست و دین برای حکومت کردن به ‌وجود آمده است.

وی تصریح کرد: عزاداری به ایرانیان منتسب نیست؛ زیرا خاستگاه آن مدینه است و گریه برای امام حسین (ع) نیز از قبل‌از شهادت ایشان وجود داشته است و حضرت زهرا (س) و پیامبران متعددی برای امام حسین (ع) گریه کردند.

حجت‌الاسلام محرمی ادامه داد: اولین عزاداری امام حسین (ع) در مقتل شروع شد و در شام و ... ادامه پیدا کرد همچنین روایت داریم که امام سجاد (ع) بیش از ۳۰ سال برای امام حسین (ع) عزاداری کردند.

وی افزود: اولین عزاداری در خیابان در بغداد و توسط حاکمان آل‌بویه راه‌اندازی شد و قرن‌ها بعد به ایران رسید و عزاداری بیشتر در منابع عربی وجود دارد؛ البته نحوه عزاداری برای امام حسین (ع) در طول تاریخ تغییر کرده است و این امر بدیهی است.

کارشناس مذهبی در پاسخ به شبهه‌ای که امام حسین (ع) در فتح ایران که با کشتار زیادی همراه بوده است حضور داشتند، اظهار کرد: وجود ائمه(ع) در فتوحات درست نیست؛ البته اسیر و شکنجه کردن ایرانیان قابل انکار نیست، ولی رفعت اسلامی غیر از این است.

حجت‌الاسلام محرمی ادامه داد: غلام و کنیز در اسلام با برده‌داری آمریکا متفاوت است؛ زیرا در فرهنگ اسلامی غلامان می‌توانند به درجات بالا برسند و غلامانی بودند که به حکومت هم رسیدند برای مثال سلسله غزنویان و سلسله مملوک در مصر از حکومت‌هایی بودند که توسط غلامان به وجود آمدند همچنین ابو حنفیه اهل‌سنت نیز فردی کابلی با پدری غلام بود.

حجت الاسلام  محرمی بابیان اینکه در عصر عباسی اول نیز کارگزاران ایرانی بودند، اظهار کرد: اسلام به ایرانی‌ها هویت بخشید و هیچ کتاب‌سوزی در فتح ایران رخ نداد. تبعیض بین ایرانی‌ها بود؛ اما این رفتار از طرف اهل‌بیت (ع) نبوده است و آنان هیچ‌گاه به ایرانیان ظلم نکردند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha