شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
1

حوزه/ امام جمعه سیرجان تصریح کرد: بی شک تخریب و توهین در فضای انتخابات مغایر با اخلاق و آداب اسلامی است.

حجت‌الاسلام عباس مسلمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی ابراز داشت: «انقلاب اسلامی» و «حکومت اسلامی» طبعاً الزاماتی را برای حاکمان و متصدیان امور ایجاد می‌کند که کارشان باید با اسلام، احکام اسلامی، اخلاق اسلامی و اعتقادات اسلامی مطابق باشد.

وی، جنس اسلام و انقلاب اسلامی را با برخوردهای غیر دینی و غیر اخلاقی متضاد توصیف کرد و ابراز داشت: جنس اسلام، جنس تخریب نیست؛ اینکه برخی با توهین و افترا و نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع، وارد میدان شوند و هدف خود را هم دفاع از انقلاب و اهداف آن اعلام کنند، به قطع با هدف اصلی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی سازگار نیست.

وی همچنین با استناد به روایات ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) فرمودند «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ، کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو، وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یَحْذَرُ» هر کس که توسّط نافرمانی خدا (گناه) مبادرت به کاری بکند، آنچه امید دارد زودتر از دستش می‌رود، و از آنچه می‌گریزد زودتر به‌سرش آید. یعنی اگر از طریق نافرمانی خداوند متعال وارد شوید، به هدف خود نمی‌رسید؛ مشکلات بیشتری هم برای شما به وجود خواهد آمد زیرا هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند؛ برای رسیدن به یک پست و جایگاه نباید از راه‌های خلاف واقع و بی‌اخلاقی یا بداخلاقی وارد شد.

امام جمعه سیرجان، بیانات رهبر معظم انقلاب در سالگرد امام خمینی (ره) را مد نظر قرار داد و تأکید کرد: در رقابت‌های انتخاباتی هم باید اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نخواهد کرد؛ این کار به آبروی ملی لطمه می‌زند.

وی با اشاره به آیه شریفه‌ی «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» در قرآن کریم گفت: نزاع و درگیری امری ناپسند است که قرآن کریم از آن نهی کرده است حتی اگر برای هدفی عالی باشد؛ این کار به استناد قرآن کریم موجب فشل و ناکارآمد شدن است و در نهایت آبروی افراد می‌رود.

حجت الاسلام مسلمی زاده، تبیین را مفید دانست و با قبیح دانستن تخریب دیگران اظهار داشت: تبیین یعنی ذکر ویژگی‌های خود که با ذکر نقایص رقبا متفاوت است؛ به بیان دیگر تبیین پرداختن به جنبه اثباتی است و نباید به جنبه سلبی پرداخت؛ این مسأله را باید تمام نامزدهای ریاست جمهوری و مردم بدانند.

وی همچنین دلیل شرکت میلیونی مردم در برگزاری مراسم باشکوه تشییع و زنده نگه داشتن یاد آیت‌الله رئیسی را، اخلاق مداری شهید جمهور توصیف و تصریح کرد: آیت‌الله رئیسی هیچ گاه مرزهای اخلاقی را زیر پا نگذاشت و بر حاکم بودن اخلاق در فعالیت‌های مدیریتی کلان کشور تأکید زیادی داشت.

امام جمعه سیرجان با ابراز تأسف از بی‌اخلاقی برخی از رؤسای جمهور پیشین گفت: در مواردی، در زمان سخنرانی رؤسای جمهور پیشین، انسان نگران بود که ممکن است به مطالب و مسائلی بپردازد که در میان طبقات جامعه ایجاد شکاف کند و نسبت‌های ناروا به رقبا و دیگران بدهد و چنین صحبت‌هایی و تخریب مرزهای اخلاقی ذهن مردم را خراب نموده و فضای امید و اعتماد را در بین مردم تبدیل به یأس و ناامیدی کند.

وی ذکر جنبه‌های اثباتی به وسیله نامزدهای انتخاباتی را باعث تقویت امید و اتحاد اجتماعی عنوان کرد و افزود: این سخنان به معنای نبودن رقابت نیست؛ رقابت جذّاب ترین بخش فرآیند انتخابات است که آن را جذاب می‌کند و مهیج آن است؛ اما در این رقابت نباید مرزهای اخلاقی در نوردیده شده و مأیوس کننده مردم باشد.

حجت‌الاسلام مسلمی‌زاده درباره مشارکت مردم در انتخابات گفت: در مدل‌هایی که در علوم اجتماعی برای مشارکت معقول و منطقی مطرح می‌شود، مشتمل بر نکاتی است که دو نکته اصلی و اساسی آن، انگیزه و آورده‌ای است که مردم خواهند داشت.

امام جمعه سیرجان درباره انگیزه‌سازی گفت: برای مشارکت در انتخابات باید به سراغ انواع سلایق و علایقی که در جامعه وجود دارد برویم؛ در این مراجعه باید سنین مختلف و طبقات اجتماعی مختلف را در نظر گرفته و برای آنها انگیزه سازی کرد.

وی درباره آورده‌ای که از مشارکت، نصیب مردم می‌شود، گفت: ما باید آورده‌های مختلفی که از این انتخابات نصیب هر قشری از جامعه می‌شود را تعریف و تبیین کنیم؛ متأسفانه در زمان انتخابات، در کشور ما به این مسأله توجه نمی‌شود؛ ما باید به سراغ مردم برویم و از جهات مختلف این آورده‌های انتخابات را برای مردم بیان کنیم.

حجت‌الاسلام مسلمی‌زاده با مد نظر قرار دادن اینکه تبیین آورده‌ها از سه طریق قابل انجام است بیان داشت: تبیین چهره به چهره، که نخبگان با نخبگان دیگر یا نخبگان با عموم مردم چهره به چهره گفت‌وگو و مذاکره کنند و آورده‌های فرآیند انتخابات را بیان کنند؛ دوم از طریق رسانه‌های مکتوب و تصویری، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و مانند این‌ها و سوم از طریق کاندیداها صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha