پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ |۲۵ محرم ۱۴۴۶ | Aug 1, 2024
12

حوزه/ کارشناس سیاسی گفت: اسماعیل هنیه مشهورترین چهره فلسطینی در جهان اسلام بود و ترور وی به دست رژیم غاصب صهیونیستی‌ می‌تواند یک وفاق همه جانبه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، به مناسبت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس به جای برنامه میز اقتصاد میزگردی با موضوع بررسی جنایت صهیونیست‌ها در ترور شهید اسماعیل هنیه پخش شد.

مشروح این برنامه را در زیر می‌خوانید.

سئوال : تحلیل شما از این اتفاقی که بامداد امروز روی داد چیست؟

کمیلی: از چند بُعد می‌شود به این مسئله اشاره کرد، این که چرا چنین اتفاقی در این شرایط در تهران می‌افتد، از نظر من در عین این که می‌تواند ربطی داشته باشد به حضور نتانیاهو در آمریکا و موافقت‌هایی که ممکن است برای افزایش درگیری در منطقه گرفته باشد و حمایت‌هایی که ممکن است گرفته باشد.
حدس من در پرانتز می‌گویم که خطای محاسباتی و اشتباه استراتژیک است می‌دانم از طرف رژیم، یک نوع برون رفت از فضای داخل غزه است، غزه به معنی واقعی کلمه، چند ماه است، نه یکی دو روز که قفل است، هیچ نوع حرکت رو به جلویی ندارد، آن سه هدفی که اعلام کرده بود حماس را نابود کند، سرانش را بزند، دولت را تغییر بدهد و اسیرانش را آزاد کند اتفاق نیفتاده است، قفل است.

در داخل فشارها در اوج خودش است، تظاهرات تا چه زمانی، چقدر دیگر، نزدیک ۱۰ ماه جنگ طول کشیده و بهترین راه حل برای این که بتواند زمان بخرد نتانیاهو، این است که بتواند این توپ را به این طرف و آن طرف پرت کند و فضا را باز کند.

تبعات مسئله را باید حتما پیش بینی کرده باشد، اینجا نقش آمریکایی جدی‌تر معلوم خواهد شد، نوع پاسخی که ایران و جبهه مقاومت خواهند داد، چون همزمان تقریبا سه جا را مورد هدف قرار داده یا به عبارتی چهار جا یعنی الحدیده را تازه چند روز است که زده است، دیروز لبنان و شهادت فوادشکر و همزمان عراق، هم پادگان‌های حشدالشعبی و این اتفاق تلخ و به این معنای انتحاری را در ایران انجام داده است.

به نظر می‌رسد که وارد یک برهه جدیدی شدیم، قرار است درگیری‌های منطقه‌ای داشته باشیم، بعید است جنگ زمینی در لبنان اتفاق بیافتد، اگر می‌خواست بیافتد باید در همین ماجرایی که باصطلاح برای دروزی‌ها اتفاق افتاد این بهانه خوبی بود که جنگ شروع شود ولی دیدیم که دوباره از ابزار ترور استفاده کردند.

به نظر میرسد اساسا وارد مقوله جنگ فرسایشی که در غزه گرفتارش هستند نخواهند شد، وارد مقوله ترور خواهند شد و چهره‌هایی از این دست می‌تواند یک موج رسانه‌ای و یه روحیه بخشی به خود آنها داشته باشد. من فکر می‌کنم حدود ماجرا این است که آن طرف فضای میدان تقریبا قفل است و مجبور هستند میدان را عوض کنند، وارد این فضاها بشوند که طبعا چیزی که می‌تواند این معادله را با شکست مواجه کند نوع پاسخی است که جبهه مقاومت خواهد داد.

سوال: ولی به هر حال آنها هم این تحلیل را دارند که این اتفاقات می‌تواند هزینه را برای آنها بسیار بالا ببرد، چرا با وجود این محاسبه همچنان این اقدام اتفاق می‌افتد؟

کمیلی: علتش همین است که در همه ابعاد تمام گزینه‌ها را به جلو بردند و به نتیجه‌ای نرسیدند، یعنی شما ببینید ما الان در بحث مذاکرات یک پرونده خیلی مفصل جدی است در حوزه غزه، چندین و چند بار انجام شده در کشورهای مختلف، آخرین پرونده همین هفته قبل با وساطت قطری‌ها به نتیجه نرسید به خاطر این که شروطی که می‌خواستند مقاومت نپذیرفت و مقاومت اگر بپذیرد هم دیگر چیزی ندارد، چون یک بخش زیادی از زیرساخت هایشان را از دست داده اند.

باید بتوانند از اسرایی که دارند استفاده کنند به عنوان برگ برنده و یک هویتی برای پیروزی خودشان خلق کنند، از آن طرف فضای داخلی که به شدت فشارها در اوج است، فضای جهانی که نفرت از رژیم در اوج خودش است یعنی در تاریخ رژیم شاید سابقه نداشته که اینقدر بخواهد، باید وارد یک فضایی بشود که می‌داند برایش هزینه‌هایی دارد ولی حدس میزند یک چیزی شبیه وعده صادق یا یک چیزی شبیه اینها اتفاق بیافتد که بازتاب‌های باصطلاح آن را می‌تواند تحمل کند.

خود شما استاد هستید در این ماجرا، ماجرا دقیقا بازدارندگی و میزانی است که هزینه فایده صورت می‌گیرد، می‌گوید خود من یک صدماتی هم خواهم خورد احتمالا چند تا موشک هم می‌خورم ولی به این معنا نیست که دچار یک بحران شود از حیث نظامی امنیتی.

سوال: جبهه جدیدی را برای او باز نخواهد کرد، الان رژیمی که از یک سمت با غزه درگیر است، از آن سمت با حزب الله، از سمت دیگر با حشدالعشبی عراق، یک جبهه جدیدی را برای او در میانه همین بحران برایش باز نخواهد کرد؟

کمیلی: این که می‌گویم خطای استراتژیک بخشی از آن به این مربوط می‌شود که تحلیل اینها از ایران این است که ایران یک پاسخ موردی خواهد داد و تمام. یعنی دیگر بعید است که بخواهد این اتفاقات ادامه پیدا کند، مثل وعده صادق حالا هر چند خیلی محکم و جدی هم باشد یک پاسخ است و تمام.

آیا این دفعه هم همین اتفاق می‌افتد؟ ما هفت هشت سال درست یا غلط پاسخ جدی ندادیم به ترورهایی که انجام می‌شد، وعده صادق برای آنها هم یک جوری شگفت زده بود، ولی حالا وعده صادق اتفاق افتاده بود، خود همین مسئله که وعده صادق اتفاق افتاده و ما فکر می‌کنیم که بازدارنده بوده و باز این اتفاق می‌افتد، نشان دهنده این است که یک نوع انتحار در تصمیم رژیم صهیونیستی وجود دارد.

منطق تحلیلی این را باید به اینجا میرساند که نباید این کار را انجام بدهند، چون ممکن است وعده صادق ۲ خیلی سنگین‌تر از وعده صادق یک باشد ولی یک نوع انتحار لازم دارد برای این که از این فضا خارج بشود و واقعا هم دیگر این انتحار در لایه خودش یک انفجار ایجاد کرده در یک معادله واقعا متفاوتی را گذاشته روی میز. فکر می‌کنم پاسخ مقاومت و حجم این پاسخ یک ضربه موردی است یا نه چند ضربه خواهد بود، لبنان جداگانه شهید بزرگی را از دست داده است، یمن هنوز مترصد است تا فرصت پیدا کند پاسخ الحدیده را بدهد، عراق همین طور، ایران همین طور، آیا اینها با هم یک پاسخی خواهند داد که پشیمان کننده خواهد بود، بازدارنده خواهد بود، این مهم است که باید واقعا مسئله بازدارندگی در آن اتفاق بیافتد، و الا وقتی رژیمی در این حد بی مسئولیت عمل می‌کند که حاضر نیست هیچ قانونی را به عهده بگیرد در فضای بین المللی، هیچ کنوانسیونی را به رسمیت نمی‌شناسد، از آن طرف هم با حمایت‌های اسرائیل یعنی ما اصلاً حقوقی هم بخواهیم صحبت کنیم مهمترین دلیلی که رژیم صهیونیستی نباید در این منطقه باشد بی مسئولیتی اش است، هر وقت هر کاری دلش بخواهد انجام بدهد، هر کسی را در یمن، در لبنان، در عراق، در ایران ترور کند، این اصلا مخصوصا این خط قرمزی که این بار از آن عبور کرده اصلا قابل توجیه نیست به هیچ وجه، لذا من فکر می‌کنم نوع پاسخ قطعا سناریوهای بعدی را معلوم خواهد کرد.

چیزی که می‌توانیم پیش بینی کنیم دو سه تا سناریو هست، یکی این که ما یک ضربه‌ای بزنیم هماهنگ، یک صدمه جدی بزنیم و تمام شود و یکی این است که نه این صدمات ادامه پیدا کند و ضربات تا جایی که دیگر پیغام و پسغامی اتفاق بیافتد و بالاخره پشیمانی را ابراز کنند، یکی دیگر این که ممکن است جنگ زمینی با لبنان شروع شود که هم ایران، هم یمن، هم عراق اعلام کردند که ما در مقابل این ماجرا سکوت نخواهیم کرد یعنی همه این سناریوها می‌تواند برای فضای از این به بعد محتمل شود.

سوال: کدامیک را شما سناریوی معتبرتری می‌دانید؟

کمیلی: من امیدوارم که سناریوی دوم یعنی این که ما ضربه‌ای را بزنیم و بعد ادامه بدهیم تا جایی که دیگر مطمئن بشویم که به هیچ وجه چنین اتفاقی در هیچ نقطه‌ای از ایران نخواهد افتاد و حتی منطقه، ما مسئولیت مان دقیقا این است که شما باید خط بازدارندگی را در سوریه، لبنان آنجاها بگذارید، نباید خط بازدارندگی داخل ایران باشد حتی آنجا هر نوع صدمه‌ای به هر ایرانی که اتفاق افتاده است، الان یک شایعاتی هست در این ساختمانی که دیروز ریخته که در آنجا ایرانی هم بوده است، اگر این طور باشد باید پاسخ داده شود، یا حمله‌ای که به سوریه صورت گرفت چند وقت قبل که گفته می‌شد ایرانی‌ها به شهادت رسیدند یا آن ماجرایی که سر بحث پاسخ آنها به وعده صادق بود، اینها باید پاسخ داده شود، همه اینها راما باید با رژیم صهیونیستی حساب کنیم و تک تک اینها را پاسخ بدهیم.

طوری باید شود که یک نیم نگاهی به ایران و منافعش در منطقه با پاسخ محکم مواجه شود، این طوری دیگر ما می‌توانیم امیدوار باشیم که چنین انتحارهایی صورت نگیرد، باید خیلی جدی‌تر به نظر من این نوع پاسخ‌ها اتفاق بیافتد.

سوال: مردم غیور ایران هم آماده تشییع باشکوه پیکر میهمان شهید خود مجاهد بزرگ و رهبر شجاع مقاومت فلسطین شهید قدس اسماعیل هنیه خواهد شد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اعلام کرده مراسم تشییع پیکر مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس فردا پنج شنبه ساعت ۸ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد.

همچنین در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هیئت دولت سه روز عزای عمومی در کشورمان اعلام کرد. در پی این اتفاق هیئت دولت هم بیانیه‌ای را صادر کرد و در بخشی از این بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران با تسلیت شهادت مجاهد و رهبر بزرگ جبهه مقاومت آقای اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، مردم غیور و مظلوم فلسطین و همه امت‌های اسلامی و محور مقاومت، همه دولت‌های مستقل و شخصیت‌های آزاداندیش و شرافتمند را به مقابله با باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فرا می‌خواند و سوال این است که چقدر این می‌تواند این اتحاد را بین کشورهای اسلامی حتی کشورهای غیر اسلامی که به آرمان فلسطین می‌اندیشند می‌تواند کمک کند، این وفاق را می‌تواند ایجاد کند و در تقویت آن اهمیت داشته باشد؟

کمیلی: تقریبا اسماعیل هنیه یک شخصیت ایرانی - لبنانی نبود، یک شخصیت درجه یک یا می‌شود گفت مشهورترین چهره فلسطینی در جهان اسلام و از نوع بازخوردهایی که از صبح داریم می‌بینیم اتفاق افتاده در فضای شبکه‌های اجتماعی هم داریم می‌بینیم نشان دهنده این است که جایگاه ایشان یک جایگاه خیلی متمایزی بود یعنی حتی با سایر شخصیت‌های فلسطینی که به شهادت رسیدند مثلا ما شخصیت مهمی مثل شهید صالح العاروری را از دست دادیم که واقعا یک شخص بی نظیر بود، در کرانه نفر اول بود، در خود حماس نفر دوم بود ولی ایشان باز متفاوت بود و هست.

این حتما می‌تواند یک وفاق ایجاد کند، این که منجر به اقدامات عملی هم می‌شود یا نه بحث دیگری است، در این مسئله من معتقد به این هستم که باید ما به سمت تعریف یک زیرساخت جدیدی برای همکاری با کشورهای منطقه برویم یعنی محدود به چهار کشور عراق، سوریه، لبنان و خود فلسطینی‌ها نباشیم، جبهه مقاومت امروز وقتی مثلا دیروز ترکیه میاید موضعی می‌گیرد که اگر صادق باشد در این موضع خودش یک گام خیلی رو به جلویی است قبل از این که این اتفاق بخواهد بیافتد که ما همان طور که در بعضی جاها دخالت کردیم اینجا هم ممکن است، این را می‌شود تبدیل به یک مطالبه کرد، تبدیل به زیرساخت گفتگو کرد.

با بعضی از کشورهای منطقه که الان احتمالا باید هراسناک باشند از این بی مسئولیتی رژیم صهیونیستی در منطقه که به همین راحتی همین اتفاقی که در ایران افتاد در هر جای دیگری در منطقه که اتفاق افتاد هر وقت که اینها تصمیم بگیرند این کار را انجام بدهند، ما اگر بتوانیم این زیرساخت را توسعه بدهیم در همکاری‌های منطقه‌ای به نظر من می‌توانیم این ماجرا را تحقق ببخشیم یعنی یک فشار سنگین‌تر و همه جانبه تری را داشته باشیم، این طور نباشد که کشورها صرفاً از عدم همکاری اقتصادی سیاسی حرف بزنند.

ما چند لایه داشتیم، بعضی‌ها محکوم می‌کنند فقط، بعضی قطع رابطه سیاسی اقتصادی کردند، یک لایه جلوتر جریان مقاومت است که وارد اقدام شده است، ما اگر بتوانیم کنش گرای حوزه اقدام را توسعه بدهیم به نظر من یک اتفاق جدیدی خلق می‌شود و یک معادلات جدیدی در حوزه قدرت شکل می‌گیرد، این که حالا چین، روسیه و ... هم حاضر بشوند در این ماجرا دخالت کنند بحث دیگری است که فعلا متوقع نیست.

سوال: حالا از آن سمت ماجرا هم پیش از این که اصلا اعلام شد که رژیم صهیونیستی پیش از این اقدام آمریکا را در جریان گذاشته بود و حتی بعد از آن ناتو هم اعلام کرد اگر حمله‌ای به سمت سرزمین‌های اشغالی اتفاق بیافتد ما هم پای کار هستیم و دفاع خواهیم کرد از رژیم صهیونیستی، فکر می‌کنید که آن موقع واکنش آنها چه خواهد بود، آیا واقعا اینها بلوفی است که مثلا ناتو می‌زند یا مثلا آمریکایی‌ها صرف بیانی که دارند حمایت می‌کنند یا اگر واقعا کسی در صدد جبران برآید آنها وارد اقدام خواهند شد؟

کمیلی: دو مسئله را از هم تفکیک کنیم، یکی این است که جایی که ما حق مشروع و قانونی پاسخ را داریم مثل ماجرای سفارت ما در سوریه، ما پاسخش را در وعده صادق دادیم، یک قطعنامه هم علیه ما صادر نشد، چون این حق را داشتیم در دنیا حق مشروع پاسخ به تعدی به خاک ما است و کشتن نیروهای نظامی دیپلماتیک ما است.

این الان برای ما موجود است، برای لبنان موجود است، برای کشورهایی که صدمه خوردند موجود است، این که کشورهای دیگر انگیزه داشته باشند وارد آن بشوند و بعد منجر به حضور مستقیم اروپایی - آمریکایی شود این دیگر طبعا یک معادله پیچیده تری دارد، نوع ورود چه جوری است.

نوع همکاری چه جوری است، یعنی همه اش این نیست که اینها بیایند، نمی‌دانم نیروی نظامی بیاورند و دخالت بدهند، اگر این مسئله یک مقدار در طراحی‌ها اضافه شود مسئله این است که به معادله‌ای که پنج متغیر دارد متغیر ششم، هفتم و هشتم و دهمی هم اضافه شود، این می‌تواند، حتما این معادله را خیلی سنگین‌تر و فشارش را بیشتر کند، این که از حالت زبانی و محکومیت بیاید در عرصه عملی می‌تواند این اتفاق بیافتد، حتما این عبارت از یک حمله گسترده و جنگ زمینی همه جانبه نیست که بعد بخواهد عکس العمل طرف اروپایی - آمریکایی را هم در حد احتمالات تحمیلی داشته باشد، این در حد همین صدمه زدن هاست، در همین کشتن بعضی از افراد و اینهاست، در حد فشار آوردن‌های اقتصادی سیاسی جدی‌تر است، در این حد می‌تواند یک نقش خوبی را در منطقه ایفا کند که همین این هم الان نیست متأسفانه.

سوال: در نهایت فکر می‌کنید که در مناقشه غزه آیا تغییر اساسی ایجاد خواهد کرد این عملیات تروریستی و شهادتی که اتفاق افتاد؟

کمیلی: چون معادله واقعا چند مجهولی است که طرفین دارند موچ‌های همدیگر را می‌خوابانند الان رسیده است به نقطه تقریبا تصمیم گیری، در غزه هیچ بانک اهدافی وجود ندارد، رژیم نتوانسته است دستاورد جدیدی خلق کند، چهره‌های غزه را بزند یا اسیری آزاد کند و این طرف هم نتوانسته است یک معادله را تغییر بدهد یعنی اتفاقی رقم بزند که رژیم مجبور به عقب نشینی شود، لذا اگر بتوانیم یک گام به جلو بگذاریم این هم یک فاکتور است، چون به شدت رقابت طرفین در این آخر کار زیاد شده در نتیجه بخشی به این جنگ من فکر می‌کنم تک تک این پارامترها می‌تواند روی نتیجه اثر بگذارد طرف رژیم صهیونیستی را وادار کند آن شروطی که حماس اعلام کرده بپذیرند، خیلی گام جدی تا آن مرحله نداشتیم حتی تا قبل از این تروری که اتفاق افتاد می‌توانست و احتمال داشت که اتفاق بیافتد، لذا عرض می‌کنم که هر فاکتوری که اضافه شود می‌تواندما را به نزدیک شدن به آن توافق کمک کند.

سوال: یعنی فکر می‌کنید اگر صرفا یک آتش بس اتفاق بیافتد موفقیت متناظری با اتفاقی است که در تهران افتاده؟

کمیلی: نه فقط تهران نیست، مثلا جنگ غزه است و این که غزه اگر بتواند آتش بس را با آن شروطی که خودش اعلام کرده به نتیجه برساند غزه حفظ می‌شود، مردم غزه امکان بازسازی پیدا می‌کنند بعد وارد مسئله تبادل اسرا می‌شوند آنجا امکان (بده بستان) امتیازات است و این بحث‌ها وجود دارد و ما وارد یک فرایند پیروزی می‌شویم یعنی این از منظر همه مخاطبین یعنی یک جنگ نابرابر اگر که حماس در غزه بماند و بتواند خودش را حفظ کند پیروز این جنگ است ولی معادله ما معادله متفاوتی است.

ما باید خودمان پاسخ بدهیم، همان طور که رهبری اشاره کردند پاسخ هم باید طوری طراحی شود که دیگر امکان تحقق چنین چیزی در داخل کشور ما نباشد، چون خطوط قرمز بسیار جدی درنوردیده شده و اگر خدایی نکرده فردا روزی برای مسئولین کشور ما بخواهد یک چنین اتفاقات مشابهی بیافتد دیگر اصلا در خاک ایران به هیچ وجه قابل توجیه نیست، به نظر من آن معادله ما معادله متفاوت خود ما است.

سوال: در این میان روسیه، چین، ترکیه، سوریه، قطر، لبنان، مالزی، پاکستان، افغانستان همه محکوم کردند، حتی گروه‌های خود فلسطینی‌ها از جمله جهاد اسلامی که معلوم است که محکوم خواهند کرد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین محکوم کرده است، شورای عالی سیاسی یمن، جریان حکمت عراق، همه اینها واکنش نشان دادند، شما تحلیل تان این است که اینها صرفا در حد یک محکومیت بیانی لسانی است یا نه اینها واقعا ایجاد یک انسجام خواهد کرد و در میدان باعث یک تغییرات خواهد شد؟

کمیلی: واقع بینانه عرض کنم بعضی از اینها در حوزه لایه سوم که میدان است هستند، بعضیاهایشان در لایه قطع روابط سیاسی و اقتصادی هستند، بعضی‌ها در حد محکومیت هستند، اینها جنس شان با همدیگر فرق می‌کند، این اتفاقی که افتاده است حتما به وحدت و همدلی جریانات سیاسی در جهان اسلام کمک خواهد کرد، اما به این معنا نیست که اینها را به یک کنش گر و متفاوتی در فضای جدید تبدیل می‌کند.

من به این دلیل که اکنون اسم کشورها را نیاوردم در ترکیه، در پاکستان، در اندونزی، در بعضی از اینها ظرفیت همراهی دستاورد عملی در لایه دوم و سوم به طور جدی وجود دارد یا حداقل ادعایش می‌شود، لذا عرض می‌کنم ما باید با دیپلماسی و ارتباطات بتوانیم بروم و این ظرفیت‌ها را به میدان عملی عرصه مبارزه با رژیم مخصوصا در این دوره حساس که به پایان جنگ نزدیک می‌شویم بکشانیم.

سوال: کاربران فضای مجازی هم با پرتکرار کردن هشتگ به شهادت اسماعیل هنیه رهبر حماس واکنش نشان دادند، کاربران می‌گویند راه شهید هنیه پایان نیافته است و مقاومت همچنان ادامه خواهد داشت. همان طور که پیش از این هم در یک ویدیو تماشا کردید عروس اسماعیل هنیه در واکنش به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس گفته است که فراق این فرمانده بزرگ مقاومت سخت است، اما چیزی جز رضای خدا بر زبان نمی‌آوریم و راضی به رضای او هستیم. خبر شهادت اسماعیل هنیه در رسانه‌های مختلف دنیا بازتاب گسترده‌ای داشته، این رسانه پخش عادی برنامه‌های خودش را قطع کرده و به پوشش رسانه‌ای این رخداد پرداخته است. سامی ابوزهری عضو ارشد حماس هم گفته است شهادت هنیه بهای بزرگیست در راه آزادی قدس که باید آن را بپردازیم، چون قدس مستحق چنین بهایی است، بهایی که مقاومت در طول سال‌های اشغال فلسطین با خون اعضای خود پرداخته. همان طور که پیش از این هم اعلام کردم مراسم تشییع پیکر مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه فردا پنج شنبه ساعت ۸ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار خواهد شد و هیئت دولت هم در پی این واقعه سه روز در کشور عزای عمومی اعلام کرده است. به عنوان جمع بندی جناب آقای کمیلی اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید؟

کمیلی: در دو سه لایه می‌شود این مدل بحث‌ها را انجام داد یک لایه آن تحلیل این اتفاق بود که خدمت شما بودیم یک لایه هم این هست که ما از امثال این بزرگان که حتما نبودشان خسارت هست زیاد از دست دادیم ما حاج قاسم را از دست دادیم و بعد از حاج قاسم سه چهار سال بعدش طوفان الأقصی را شاهد بودیم من می‌خواهم عرض بکنم که عماد مغنیه را از دست دادیم خیلی‌هایی که واقعا تصورش یک روزی نمی‌شد که اگر اینها نباشند چه اتفاقی می‌افتد یا در آن گذشته برگردیم آقای شیخ احمد یاسین پدر معنوی این جریان، واقعا وقتی ایشان به شهادت رسید یک شکست روحی اتفاق افتاد.

بعد بلافاصله بعد جایگزینش الرنتیسی را زدند و همینطور افراد، چون این دولت ترور یک لیست سیاهه بلندی از ترورها دارد. این خود همین ماجراها آقای عاروری دیگران، آقای ابومهدی دیگران نشان می‌دهد که این مسیر خیلی مسیر شخصی نیست من می‌خواهم این را عرض بکنم خدمت مردم عزیز ما که اینها شعار نیست که راه اینها ادامه پیدا خواهد کرد، اینها را ما تجربه کردیم پس از شهادت افراد بسیار بزرگی از خود ما، از جریان مقاومت مسیر ادامه پیدا کرده است.

شهید سید عباس موسوی از لبنان رفته سید حسن نصرالله آمده و امثالهم یعنی این مسیر، چون این‌ها الگوهای من حالا توفیق داشتم یکی دو بار از نزدیک برخورد داشتیم و گفتگو داشتیم با آقای اسماعیل هنیه آدم بسیار آرام، بسیار معنوی، یک چهره واقعا کاریزماتیک که تمام جوان‌هایی که با ایشان مرتبط بودند الگو شده ایشان برای آنان در حیاتش لمس کردند از نزدیک، با رفتنش حتما این الگو تقویت می‌شود همان اتفاقی که برای حاج قاسم افتاده در داخل کشور ما و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

بنابراین به نظر من اینطور نیست که یکی دو تا از این سران به شهادت برسند، دیگر این مسیرمخدوش بشود.


سؤال: بحث حالا جانشینی آقای هنیه هم قطعا الآن مطرح است، شما پیش بینی تان چیست؟ آیا اصلا اعلام خواهد شد جانشینی که به جای او خواهد نشست؟

کمیلی: بله حتماً، چون دفتر سیاسی ایشان بوده دیگر نهایتا رهبر ایشان قبلا مسئول حماس در غزه بودند که بعد آقای سنوار تشریف آوردند بعد از به خاطر شهادت حاج قاسم آمدند ایران و بعد هم دیگر امکان برگشت نداشتند، حتماً جایگزینی اعلام خواهد شد، چند تا از گزینه‌های سرانشون هم مطرح است معاون ایشان، دیگران مطرح هستند که طبعا می‌رود در آن شورای ۳۰ نفره ایی که دارند آنجا تصمیم گیری می‌شود و انتخاب می‌شود. ساختار انتخاباتی دارد، بدنه سیاسی حماس و حتماً جایگزینی اعلام خواهد شد.

همانطور که برای دیگرانی که به شهادت رسیدند جایگزین آمد. مثلا آقای سنوار را قبل از اینکه ایشان بخواهد بیاید به اصطلاح حماس را بگیرد در غزه خیلی از مردم ما حتی تحلیلگران ما شاید نمی‌شناختند ایشان بیست و چند سال زندان بود و صفحة الاحرار آزاد شد، هستند از این چهره‌های توانمندی که فکر می‌کنیم که ان شاءالله این مسیر را ادامه بدهند.


سؤال: و از حال و هوا و جوی که الـآن در خود غزه وجود دارد شما اطلاعی دارید؟

کمیلی: چیزهایی که من از صبح دیدم که تا حالا در توییتر و در فضای شبکه اجتماعی که رصد کردم طبعا خیلی، اول که همه شوکه بودند، یعنی به خود من چندین نفر پیام دادند از غزه، از بیرون غزه، از فلسطینی‌ها که چه خبر است؟ در ایران چی شده؟

واقعاً برای خودم هم سخت بود پنج و نیم صبح بود فکر می‌کنم شبکه خبر با من تماس گرفتند من، چون خبر را نشنیده بودم گفتم حالا بگذارید مطمئن بشویم دیدم خیر دارد زنده پخش می‌شود از خبر و بیانیه حماس صادر شده واقعاً شوکه کننده بود خبر، اوایل این بحث اصل اینکه شده نشده بعضی‌ها اصلا سؤال می‌کردند واقعا می‌شود در ایران این اتفاق بیفتد؟

بعد دیگر بحث همین همدردی ها، همراهی‌ها و عمدتا خیلی جالب است ادبیات بچه‌های غزه من یک خاطره‌ای نقل بکنم از آقای اسامه حمدان مسئول بین الملل حماس یک بار برای ما تعریف می‌کرد گفت من بعضی از این فیلم‌های ایرانی که درباره شهدا هست و اینها؛ خداحافظ رفیق را مثال زد گفت ما اینها را می‌بینیم و گریه می‌کنیم. گفتم چطور؟ گفت، چون ما هم همین تجربه‌ای که شما دارید و داریم.

ما بچه‌هایی داریم که پدرانشان رفتند، دیگر برنگشتند، رفته اسیر شده، شهید شده، جانباز شده، یعنی همین حال و هوا در غزه که خانواده‌ای نیست که در آن همین آقای الحیه که معاون آقای هنیه هستند الآن، ایشان در یک جایی نشسته بودیم برای من تعریف کرد که در یکی از جنگ‌ها ۱۷ نفر از اعضای نزدیک خانواده اش به شهادت رسیدند.

یعنی فرزندانش، نوه هایش، برادرزاده هایش اینها در یک جنگ، تازه جنگ‌های قبلی که دیگر اوج آن ۲ هزار و ۵۰۰ تا شهید داشته، این جنگ که فراوان داریم خانواده‌هایی که سی چهل نفر به شهادت رسیدند خود آقای هنیه در همین جنگ سه پسر و هفت هشت تا نوه از دست داده، یعنی می‌خواهم بگویم حال و هوای اینکه رفت و به یارانش پیوست به آرزویی که داشت رسید این حال و هوا خیلی پررنگ است مخصوصا در فلسطین و غزه این پر رنگ است در بیرون فضا متفاوت است در جهان عرب اینها عکس العمل‌های متفاوتی داریم بعضی‌ها می‌گویند منتظر پاسخ ایران باید بمانیم.

این اتفاق اتفاق مهمی بوده و حتما عکس العمل ایران می‌تواند این تصویر را بالانس کند و یک تصویر درستی را به نمایش بگذارد و الا یک صدمه‌ای به چهره ما هم قطعا زده شده است.


سؤال: دوستانمان خوشبختانه فرصت بیشتری به من دادند تا نزدیک ساعت ۱۶ می‌توانیم خدمت شما باشیم به نظر می‌رسد از آن طرف هم خود رژیم صهیونیستی، چون پیش بینی می‌کند که نهایتا یک اقدامات متقابلی بخواهد اتفاق بیفتد پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را اندیشیده حالا ما در وعده صادق با اینکه ایران اعلام کرده بود زمانش، مکانش باز دیدیم که خیلی نتوانست توفیقی داشته باشد رژیم صهیونیستی در مقابله با این ماجرا الآن پیش بینی تان چیست؟ رژیمی که الآن درگیر جنگ است آیا این تمهیداتش چقدر می‌تواند پاسخگو باشد؟

کمیلی: حالا اینکه سناریوی این طرف چه خواهد بود؟ طبعا به مسئولین نظام امنیتی کشور مرتبط است ما می‌توانیم سناریوهای پیش محتمل را بگوییم یکی از آن این است که ایران و جبهه مقاومت با همدیگر حمله‌ای بکنند و اعلام نکنند.

دفعه قبل این اعلام شده به آنها آمادگی داشتند گفته می‌شود تا ۱۰ تا کشور از پدافند به اصطلاح هوایی شان استفاده کردند برای پاسخ به همین کشورهای عربی که الآن اطراف اینها هستند حتی کمک کردند اردن و دیگران کمک کردند به اینکه این پهپادها و موشک‌های ایرانی نرسد به آنجا .

در عین حال صدماتی خوردند و البته ما می‌دانیم و دشمن هم خوب می‌داند که اگر این به اصطلاح شلیک‌ها ادامه پیدا می‌کرد یک ساعت دو ساعت بیشتر صدمه‌ها چندین برابر بود، چون آن خشاب ها، آن بحث ها، چیزهای امنیتی، نظامی دارد که باید شارژ بشود و می‌توانستیم صدمه‌های سنگین تری بزنیم این دیگر این پیچش دست آن تصمیم گیرندگانی است که می‌خواهند تا چه حدی صدمه به طرف مقابل بزنند.

چیزی که الآن می‌تواند اتفاق بیفتد این است که می‌تواند یک اتفاقی بیفتد که اینها پیش بینی نمی‌کردند همانطور که ما پیش بینی نداشتیم از این اتفاق، یعنی یک اتفاقی که روتین نیست خیلی، این اتفاق افتاده که بنابراین یک جورایی مثلا سیستم امنیتی غافلگیر شده می‌تواند یک اتفاق برای آنها بیفتد، گزینه‌های متعددی روی میز حتما هست، از ترورها، از اتفاقات، از اینهایی که حالا در عرض کردم در شاخه نظامی باید درباره آن حرف بزنند آنها بزدلانه اعلام این به اصطلاح مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرند.

امریکایی‌ها می‌گویند ما خبر نداشتیم اسرائیلی‌ها به عهده نگرفتند بزدلانه ولی مشخص است یعنی هیچکس در این دنیا نیست که بگوید نفر دومی وجود دارد که ممکن است کرده باشد یا کار آمریکایی هاست یا کار اسرائیلی هاست این اتفاق افتاده که حالا امیدواریم بیانیه دوم سپاه بیاید و این مسئله را تبیین بکند که ماجرا چه بوده، خودش شلیک از کجا بوده، چون هنوز ابهاماتی در این ماجرا وجود دارد، بعد از شفاف شدنش من فکر می‌کنم که ما باید دیگر آن موقع آماده‌ی عکس العمل باشیم حتما این دفعه باید خیلی جدی‌تر باشد تا آن بازدارندگی که لازم هست را درپی داشته باشد.


سؤال: در پیام رهبر معظم انقلاب هم به صراحت آمده دیگر که مهمان ما را در حریم جمهوری اسلامی زدند و خونخواهی او وظیفه ماست که وعده اش را دادند که این اتفاق خواهد افتاد.

کمیلی: بالاتر از سیاهی رنگی نیست یعنی از این اقدامی که اتفاق افتاد امروز، بدتر از این دیگر امکان ندارد که اینها بیایند مهمان جمهوری اسلامی را رسماً در خاک ایران بزنند این دیگر یعنی نقض همه قوانین بین المللی اتفاق افتاده، حالا هر کسی که در این ماجرا شریک بوده باشد من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی تنبیهش خواهد کرد، یعنی حتی اگر حریم هوایی کسی استفاده شده باشد، خدای نکرده خاک همسایه‌ها استفاده شده باشد، همه اینها باید جریمه جدی بشوند تا دیگر جرأت همچنین اتفاق نیفتد.


سؤال: آقای سیمیاری کارشناس مسائل غرب آسیا تلفنی روی خط ارتباطی این برنامه هستند، تحلیل شما چیست از اتفاقی که بامداد امروز در تهران افتاد و شهادت آقای اسماعیل هنیه و فکر می‌کنید که چقدر این ماجرا بتواند در تغییر معادلات منطقه اثرگذار باشد؟

آقای سیمیاری کارشناس غرب آسیا در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ببینید همه کسانی هم که شهید هنیه را می‌شناسند می‌دانستند که ایشان عاشق شهادت بود، از مرگ هراس نداشت و در اوج افتخار و اقتدار و با کارنامه‌ی درخشان به شهادت رسیدند و بهترین دستاورد اسماعیل هنیه همین بلند کردن پرچم فلسطین در جهان که شما امروز دارید مشاهده می‌کنید و در این مسیر هم، هم جان خودش، اولادش، اموالش همه را از هیچ چیزی فرو گذار نکرد در رابطه با بحث شما ببینید رژیم صهیونیستی بعد از این شکست مفتضحانه اطلاعات نظامی که در عملیات طوفان الأقصی و بعد در وعده صادق خورد که به تعبیر رهبر انقلابمان بر اساس همان سنت‌های الهی به پایان راهش رسید در یک مرحله جدیدی قرار گرفت.

این باند جنایتکار و قاتل که حالا همه می‌دانند در جهان که دستش به خون هزاران زن و کودک الآن آلوده شده در تکاپو هستش که با ترفندهایی مانع از این مرگ بشود که البته هم امکان پذیر هم نیست، تروری هم که اتفاق افتاده چیز عجیبی نیست و اولین بار نیست شما می‌بینید که بعد از عملیات جنگ سی و سه روزه، رژیم، شهید عماد مغنیه از ما می‌گیرد.

بعد از عملیات طوفان الأقصی و آن موفقیت‌هایی که مقاومت بدست می‌آورد ما یک چهره‌ی بسیار مهم و مؤثر مثل شهید شیخ صالح عاروری را از دست می‌دهیم بعد نشان می‌دهد که مدل عملیاتی و رفتاری رژیم خیلی مشخص است و به صورت خطی عمل می‌کند، اما دلیل اینکه این سؤال که آیا رژیم می‌تواند مانع از مرگ خودش در شرایط فعلی بشود؟

من فکر می‌کنم رژیم صهیونیستی با روشن کردن دوباره ماشین ترور و جنایت گمان می‌کند که می‌تواند در این مکانیسم فعال شده فروپاشی اختلال بوجود بیاورد، اما مسئله این است که مقاومت به هیچ فرد یا مثلا حتی به گروه وابسته نیست همه ما به یادمون داریم که بعد از اینکه شهید سید عباس موسوی به شهادت رسید بعضی‌ها گمان می‌کردند که حزب الله به آخر خط خودش رسیده و تمام است.

اما امروز ما می‌بینیم که قائد اعظم ما سید حسن نصرالله (حفظه الله) در اوج این عظمت را دوباره به حزب الله لبنان داده و به مقاومت داده پس این تصور که می‌تواند این ترورها وضعیت منطقه را تغییر بدهد پاسخ منفی است، چرا که مسیر مقاومت یک مسیر پویایی است یک مکانیسمی دارد که همواره خودش را می‌تواند با تحولات مختلف هماهنگ بکند این سمت قضیه است.


البته این تغییری که صحبت ش را می‌کنیم الزاما به نفع رژیم صهیونیستی منظور نیست ممکن است به نفع جبهه مقاومت اتفاق بیفتد حتما همین طور، یعنی فرایندها اینگونه نیست، ببینید رژیم گمان می‌کند که یک فردی را از مقاومت بگیرد می‌تواند جایگزینی برای آن وجود ندارد و در این حرکت ماشین مقاومت در این حرکتی که مقاومت دارد انجام می‌دهد اخلال ایجاد بکند.

اما این اخلال به وجود نمی‌آید در واقع این طوری باید به شما بگویم که رژیم الآن نمی‌تواند آن برنامه جامع مقاومت را در آن تغییر ایجاد بکند اتفاقا تحولات سیاسی هم این را دارد تأیید می‌کند این آب پاکی که روی دست نتانیاهو دیروز در مراسم تحلیف ریخته شد و مواضع روشن و قابل تقدیری که رئیس جمهور محترممان از خودش نشان دادند.

نشان داد که جبهه مقاومت دائم در حال تقویت شدن است در صورتی که پیش از این تحلیل آنها چیز دیگری بود، در واقع موضع گیری‌های انقلابی که الآن بوجود آمده یعنی بعد از شهادت شهید هنیه به وجود آمده، حکایت بر این دارد که رژیم نمی‌تواند با عملیات‌های کثیفی مثل ترور ترمز مقاومت را بکشد نکته دوم این است که رژیم از حماس ضربه جبران ناپذیر خورده و در باتلاق افتاده است.

طبیعتا نیرویی که در درون باتلاق افتاده به راحتی و با حذف یک فرد نمی‌تواند از آن مهلکه بوجود بیاید بعد نکته سوم که به نظر من بسیار مهم‌تر هم هست این است که مسئولیت اصلی این جنایات را درست است که رژیم و سرپنجه‌های آن انجام می‌دهند، اما مسئولیت اصلی ما بر عهده آمریکایی‌ها می‌دانیم یعنی آمریکایی‌ها باید بدانند پیام این بعد از ترور که بسیار مهم‌تر است که دست به یک قمار بسیار خطرناکی را زدند و عدول کردن از خط قرمزهای ما و عبور از خط قرمزها برای آنها بسیار پرهزینه خواهد بود.


سؤال: مثل چی منظورتان است مشخصا؟

سیمیاری: بله مثل وعده صادق، در عملیات وعده صادق، هوشمند ضربات ترکیبی بسیار شدیدی را خورد که فاز امنیتی طراحی شده در منطقه را به صورت کامل عوض کرد در واقع من اینجا باید به شما یک نکته بسیار مهمی را اشاره بکنم اینکه ما الآن در منطقه با مجموعه اقدامات خرابکارانه، تروریستی در وضعیت خطی مواجه هستیم یعنی چی؟

یعنی میان شهادت شهید هنیه، قتل عام شیعیان در پاکستان، حمله به مقرهای کتائب در عراق و عملیات در ضاحیه که شب گذشته بود رابطه وجود دارد.

هر راه این عملیات سازمان سیا است یعنی همه این اقدامات را سازمان سیا انجام می‌دهد چراغ سبز عملیات را امریکایی‌ها می‌دهند و صرفا اجرای آن ممکن است در بخش‌هایی بر عهده رژیم صهیونیستی باشد، هدف دشمن هم اینجا چیست؟

هدف دشمن اینجا این است که افزایش توسعه میدانی و جغرافیایی در درگیری ایجاد بکند و به مراتب بتواند همین مسیر را به این سمت برود که شتاب عملیاتی را هم افزایش بدهد اخباری که الآن وجود دارد، حکایت این دارد که موساد دستورالعمل جدیدی را دریافت کرده و رئیس این تشکیلات تروریستی هم این را در دستور کار قرار داده که شرایط را به سمت شرایط پیچیده تری ببرد حالا در این شرایط پیچیده باید ما چه کار بکنیم؟

که به نظر من الآن سؤال همه هست دیگر یعنی شما در هر برنامه‌ای که حضور پیدا می‌کنید در هر محفلی که می‌روی می‌گویی که الآن باید چه کاری انجام داد؟ من چهار پنج تا نکته به ذهنم می‌رسد که خوب است که سر اینها حالا بحث کارشناسی بشود اولا که باید تعادل روانی و احساسی خودمان را حفظ بکنیم و در خط طراحی شده دشمن حرکت نکنیم. دوم اینکه وقتی که دشمن دارد محیط را از حالت طبیعی خودش تعادل محیطی بیاید امنیتی را به هم می‌زند ما باید انعطاف محیطی داشته باشیم مقاومت و سوم اینکه بتوانیم سرعت و گستره صحنه جنگ را کنترل بکنیم و اجازه ندهیم که فتنه سازی‌هایی که گفتم به صورت خطی و ترکیبی دارد الآن انجام می‌شود به صورت ضریب تصاعدی پیدا بکند.

اگر ما این کار را بتوانیم انجام بدهیم، مثل وعده صادق، می‌توانیم خودمان را به دشمن تحمیل بکنیم ما در وعده صادق و اتفاقا این کار یک کار زمانبر و انرژیبری هم هست یعنی این گونه نیست که به صورت رعد آسا و برق آسا منتظر یک اتفاقی باشیم ما بعد از وعده صادق هم شما مشاهده کردید.

دشمن هر روز گمان می‌کرد که ما حمله می‌کنیم در ترس قرار می‌گرفت از نظر اطلاعاتی و از نظر اجتماعی به شدت دچار فروپاشی شده بود و ما در لحظه‌ای که آن نقطه‌ی آستانه بود که به آن می‌گویند اصطلاحا لحظه‌ی وضعیت ترس دشمن، ما در آن وضعیت ترس دشمن حتماً آن؛ که ان شاء الله لازم هست و در هر سطحی که حالا فرماندهان محترم نظامی ما، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران تصمیم می‌گیرند و جامعه اطلاعاتی ما وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه تصمیم می‌گیرند ما در آن نقطه این کار را انجام خواهیم داد و اینکه ما چگونه قرار است این انتقام را بگیریم.

بله همانطور که رهبر عزیزمان امروز فرمودند ما انتقام خواهیم گرفت، اما چگونه ما این راهبرد را و این انتقام را خواهیم گرفت ببینید اینکه ما چگونه می‌خواهیم انتقام را بگیریم بسیار مهم است، دلیل آن هم این است که راهبرد فعلی رژیم جنگ میان جنگ هاست یعنی اینکه می‌گویند ما باید بیاییم در داخل جنگی که در غزه گرفتار شدیم در باتلاق افتادیم، جبهه‌های جدید را باز بکنیم پس پاسخ ما در برابر این راهبرد دشمن باید از همان جنس باشد یعنی بازدارندگی ما از جنس جنگ میان جنگ‌های دشمن باشد و حریف را از نقطه قوتش باید بهش ضربه بزنیم.

بنابراین، چون می‌خواهیم حریف را در نقطه اطلاعاتی به آن ضربه بزنیم باید در آستانه زیر خط جنگ باهاش فعلا درگیر بشویم اگه لازم باشد حالا مسیر را بالاتر هم می‌بریم ما، الآن دارم در مورد شرایط فعلی با شما حرف می‌زنم یک اصطلاح نظامی وجود داره، می‌گویند این خوک وحشی را یا این حیوانات وحشی را باید در زمین‌های مسطح شکار کرد و نباید اجازه بدهیم اینها در جنگل‌های متراکم بروند.

رژیم الآن نگاهش بر این است که برود داخل جنگ‌های نامنظم، جنگهای، جنگ در میان جنگ بکند و داخل فضای جنگلی بشود، ما نباید اجازه بدهیم که وارد آن نقطه بشود بعد در آن نقطه و در نقطه‌ای اینها را نگه بداریم که ان شاءالله مقاومت بتواند بهترین پاسخ را به رژیم بدهد.


سؤال: پشت خط ارتباطی ما باشید دقایق پایانی باز کوتاه از تحلیل شما استفاده بکنیم آقای کمیلی شما تحلیلتون راجع به تغییراتی که به نظر می‌رسد در منطقه دارد اتفاق می‌افتد، این تغییر موازنه قدرتی که به نظر می‌رسد دارد رخ می‌دهد از ماه‌های پیش یعنی از قبل از طوفان الأقصی یا وعده صادق این تغییرات را شما به کدام سمت می‌بینید؟

کمیلی: این زورآزمایی جبهه مقاومت با استکبار یک زورآزمایی خیلی سختی است، ما داریم در مقابل یک قدرت تمام عیار اقتصادی، نظامی که بازوهایی برای خودش خصوصا بعد از فروپاشی شوروی خودش را پهن کرده در منطقه ما با این دست به یقه شدیم و متأسفانه یک عده هم که عمدتا ویژگی مشترکشان این است که پشتوانه مردمی ندارند.

یعنی اگر بگوییم یک ویژگیشان چیست و اینها این است پشتوانه مردمی ندارند، رفتند دست همکاری دادند با رژیم و دارند با آن تعامل می‌کنند در منطقه و حتی در اوج طوفان الأقصی حرف از تعامل با رژیم می‌زنند.

بعضی هایشان این پروژه که داشت با سرعت بالایی پیش می‌رفت، ترامپ آمد معامله قرن را مطرح کرد با سرعت بیشتری، این پروژه یک ترمز AB S واقعاً برای آن کشیده شده واقعاً دچار خلل جدی شد اصلاً امکانش را ندارند که به این راحتی می‌گویم با همه بی حیایی و وقاهتی که دارند در تعاملشان با رژیم صهیونیستی و داریم این ارزشگذاری‌های دوگانه را می‌بینیم .

دیگر روسیه نباید برود مثلا المپیک ولی اسرائیل با همه این کشتارها وسط خون خیلی از اینها نیروهای نظامی اند این ورزشکارانشان خیلی‌ها نیروی نظامی هستند می‌روند با همه این شرایط نابرابر دارد معادلات به سمت تغییر می‌کند به سمت جبهه مقاومت دارد قدرت نمایی می‌کند شاید قبل از این اتفاقات لازم نبود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha