چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 7, 2024
مدارس خواهران

حوزه/ کارگاه پژوهش در تاریخ زندگانی و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام با تأکید بر تربیت و تعالی دختران و بانوان نسل امروز، به‌همت مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در محل پژوهشکده این مدرسه در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در منظومه‌ فکری رهبر انقلاب اسلامی نگاه تحلیلی به تاریخ و رخدادهای آن برای درک درستِ تحولات بشری و روشن شدن وضعیت موجود از جایگاهی مهم و بنیادین برخوردار است، ایشان در طرح بسیاری از مسائل، ضمن اشاره به مباحث تاریخی به تبیین ابعاد مختلف موضوع پرداخته و در نهایت با ارائه‌ی افقی تاریخی به مخاطبین، از این رهگذر به فهم وضعیت موجود و تبیین وظایف اقشار گوناگون ملت می‌پردازند.

از نظر ایشان «یکی از راه‌های فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار به‌وفور صورت میگیرد.» بنابراین در دیگاه ایشان با شناخت تاریخ است که می‌توان «امروز» را به‌درستی فهم کرد و راهِ «آینده» را هموار کرد.
اهل‌بیت علیهم‌السلام پرچم‏داران هدایت جامعة بشری در احیا و استحکام‌بخشی به مبانی اسلام ناب محمدی (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستند. آنچه در تاریخ زندگان، دعوت و تبلیغ پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه معصومین علیهم‌السلام برای ما مهم، الگو و آموزنده است، شناخت خود زندگانی و رفتار آنها نیست، بلکه شناخت نوع زندگی، سبک رفتار اجتماعی آن بزرگواران، سبک دعوت و تبلیغ، چگونگی موضع‏گیری اجتماعی، سیاسی و شیوه‏های فعالیت‌های متنوع ایشان است.
با توجه به نوع تعاملات عصر حاضر و نیاز به زبان تبلیغی عام برای انس گفتمان دینی با عموم جامعه، بررسی سیره، عملکرد، تاریخ کاربردی و الگوییِ اهل‌بیت علیهم‌السلام ضرورت پیدا می‌کند تا به عنوان یک جریان زنده و قابل لمس مخاطب بتواند با آن زندگی کند.
در همین راستا مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها با همکاری مرکز تحقیقات کاربردی تربیت دینی دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام کارگاه پژوهشی را با عنوان «‌پژوهش در تاریخ زندگانی و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام» با تاکید بر تربیت و تعالی دختران و بانوان نسل امروز در ۱۴ جلسه برنامه‌ریزی کرده است.
تربیت پژوهشگر در حوزه تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در قالب تشکیل تیم‌های علمی و پژوهشی، بازشناسی ابعاد گوناگونِ تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمینه‌های فردی و اجتماعی، پاسخگویی به شبهات عصر حاضر در زمینه سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام، معرفی علمی الگوهای شخصیتی و رفتاری معصومان علیهم‌السلام در تربیت و تعالی بانوان و دختران نسل امروز و حمایت از چاپ و انتشار آثار برتر تولید شده توسط دانش پژوهان از اهداف این کارگاه پژوهشی می‌باشد.
لازم به ذکر است؛ در پایان دوره، ۱۴ مقاله علمی پژوهشی نگارش می‌شود که در مجلات علمی پژوهشی معتبر ‌نیز قابل چاپ می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha