جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 23, 2024
باقری

مهدی باقری گفت: بار دراماتیک راهپیمایی اربعین به اندازه‌ای عظیم است که اگر در قالب کارهای سینمایی و سریال‌های تلویزیونی به آن نظر کنیم قادریم مخاطبان بسیاری را جذب کرده و به نوعی فرهنگ عاشورا را نیز تبلیغ کنیم.

مهدی باقری مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس هنوز موضوعات بسیاری برای گفتن وجود دارد که در آثار سینمایی به آنها توجه نشده است. بگذارید از سینمای جهان مثال بزنم بیش از ۷۰ سال از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد اما هنوز هم درباره آن فیلم سینمایی ساخته می‌شود. برای همین نباید فکر کنیم موضوعات دفاع مقدسی دیگر جذابیت و کارکرد لازم را ندارد.

وی افزود: اخیراً مستندی با عنوان «دریای بزرگ» در دست ساخت دارم. این کار موضوع و محورش کم آبی در کشورمان است ولی در پس زمینه قصه رگه‌هایی از دفاع مقدس هم دیده می‌شود حتی در بخش‌هایی از مستند از خاطرات یک شهید نیز استفاده شده است. مستند دفاع مقدسی حتماً قرار نیست به خود اتفاقات جنگ بپردازد بلکه می‌تواند به صورت غیر مستقیم نیز این موضوع را مدنظر قرار دهد.

این مستندساز تاکید کرد: ساخت فیلم دفاع مقدسی می‌تواند کارکردهای فراوانی نیز داشته باشد. برای مثال در آثار اجتماعی نیز می‌توان موضوعات اجتماعی را مورد توجه قرار داد. با نشان دادن زندگی یک رزمنده دفاع مقدس قادریم سبک زندگی ایرانی - اسلامی را به عنوان الگو در جامعه اشاعه دهیم این اتفاق نیز باید با آگاهی و مطالعه انجام شده و از هرگونه شعاری پرهیز شود.

وی اظهار کرد: این روزها در آستانه اربعین حسینی هستیم. در این ایام راهپیمایی بزرگ میلیونی انجام می‌شود؛ رویدادی که به نوعی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. بار دراماتیک راهپیمایی اربعین به اندازه‌ای عظیم است که اگر در قالب کارهای سینمایی و سریال‌های تلویزیونی به آن نظر کنیم قادریم مخاطبان بسیاری را جذب کرده و به نوعی فرهنگ عاشورا را نیز تبلیغ کنیم.

باقری بیان کرد: در حوزه مستند نیز اتفاقات بسیار خوبی می‌تواند رخ دهد. در راهپیمایی اربعین جمعیتی میلیونی حضور دارد که هر یک از آنها قادرند الهام بخش یک اثر مستند باشند حتی اگر دقت بیشتری در این رابطه صورت گیرد می‌توان مخاطب خارجی نیز به دست آورد چون در این رویداد عظیم غیر از شیعیان، پیروان دیگر ادیان از کشورهای مختلف حاضر هستند.

وی در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: فیلمسازی در حوزه مستند تنها عشق است و نباید از آن توقع دستاوردهای مادی داشت به ویژه که در حوزه مستند حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. از مسئولان سینمایی تقاضا دارم آنچه که در توان دارند برای حمایت سینمای مستند انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha