جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 6, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: همه باید برای ایران، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم تا کشورمان جنبه الگویی داشته باشد. باید با امید به آینده و با استفاده از ظرفیت‌ها برای عبور از چالش‌ها تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: امام علی(ع) به تقوای مومنانه توصیه می‌کند و می‌فرماید: «وَرَعُ الْمُؤْمِنِ یَظهَرُ فی عَمَلِهِ، وَرَعُ الْمُنافِقِ لایَظهَرُ إلاّ عَلی لِسانِهِ؛ پرهیزکاری مؤمن در رفتارش آشکار می‌شود و پرهیزکاری منافق جز در زبانش ظاهر نمی‌شود.»

وی تصریح کرد: ورع مومن در رفتارهای او تجلی دارد؛ اما منافق با زبان بازی تظاهر به ورع می‌کند به گونه‌ای که همه تصور به پارسایی او دارند اما در عمل به شیوه ای دیگر عمل می کند؛ در حالی که ممکن است مومن چیزی به زبان نیاورد. در روایات آمده است که با اعمال و رفتارتان مردم را به دین دعوت کنید.

امام جمعه قم گفت: از همه مردم تشکر می کنم که دو ماه در سوگ حسین به علی (ع) و یارانش عزاداری کردند. از سخنرانانی که در تبیین اهداف امام حسین(ع) و معارف تلاش کردند، مسئولان و نهادهایی که حمایت کردند و کسانی که امنیت مراسم ها را تامین کردند قدردانی می کنیم.

وی با اشاره به سالروز هجرت پیامبر از مکه به مدینه و لیله المبیت گفت: در این شب امیرالمومنین (ع) برای رضای خدا جانش را فدا کرد تا جان پیامبر (ص) در امان باشد و آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» لوح تقدیر خداوند به حضرت علی (ع) است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ۱۷ شهریور گفت: در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معترضین را به گلوله بستند و بر اساس آنچه نقل شده است در این روز چهار هزار نفر شهید و تعداد زیادی زخمی شدند و این شهدا راه را برای ما باز کردند و ما به برکت خون شهدای ۱۷ شهریور، شهدای دفاع مقدس، امنیت، سلامت و مدافع حرم در اینجا حضور داریم.

وی ادامه داد: مایکل ایگناتیف  نویسنده نیویورک تایمز، در سفری که به ایران دارد به محافظه کاران آمریکا توصیه می کند که در تصمیم های خود نسبت به ایران تجدید نظر کنید، هدف شما منزوی کردن ایران بود اما بدانید ایران پشتوانه های محکمی دارد. قبرهایی در بهشت زهرا وجود دارد که با انسان سخن می‌گوید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آینده روشنی را برای انقلاب پیش بینی می کنیم. نگران آینده انقلاب نباشید، هم عقبه انقلاب و هم آینده انقلاب محکم است و همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم گفتند این انقلاب متصل به عصر ظهور امام زمان (عج) می‌شود.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: با چالش‌هایی مواجه هستیم که برای همه دولت ها وجود داشته و دارد؛ اما در کنار این چالش ها ظرفیت هایی نیز وجود دارد که دولت چهاردهم باید به آن‌ها توجه کند.

وی کاهش آب را یکی از چالش‌ها دانست و گفت: مردم باید صرف جویی کنند همچنین بهره برداری برای کشاوری باید بهینه شود. برخی از کشورهای همسایه روزانه حجم زیادی از آب کشاوزی و آشامیدنی خود را با دستگاه های آب شیرین کن از دریا تامین می کنند؛ در این زمینه ما نیز باید تلاش کنیم.

امام جمعه قم یادآور شد: خشک شدن تالاب ها و دریاچه ارومیه، کسری بودجه، تورم و گرانی، ناترازی در تولید و مصرف انرژی، ناترازی بانک‌ها و صندوق های بازنشستگی، مشکلات منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری و پیری جمعیت از جمله مشکلات است. اقتدار کشورها با جمعیت جوان آنان است و باید به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه توجه کنیم.

وی تاکید کرد: همه باید برای ایران، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی تلاش کنیم تا کشورمان جنبه الگویی داشته باشد. باید با امید به آینده و با استفاده از ظرفیت‌ها برای عبور از چالش‌ها تلاش کنیم.

وی در رابطه با غزه گفت: خرابی هایی که در طول ۱۱ ماه گذشته در غزه مظلوم به وجود آمده است بیش از خرابی بمباران هیروشیما بوده است. ما به فضل خدا امیدوار هستیم و امید داریم همان گونه که رهبر معظم انقلاب وعده دادند در مسجد الاقصی نماز می‌خوانیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه اول عنوان کرد: در روایات آمده است:«خَفِ اللّه َ تعالی لقُدْرَتِهِ علَیکَ و اسْتَحْیِ مِنهُ لِقُرْبِهِ مِنکَ؛ از خدا بترس، چون او بر تو تواناست و از او حیا کن، زیرا که به تو نزدیک است.»

وی ادامه داد: اصلاح نگرش به دنیا و کنترل قرائض و شهوات انسان از جمله آثار اعتقاد و باورمندی به روز رستاخیز در زندگی است.

امام جمعه قم آرامش روحی و روانی را از دیگر آثار اعتقاد به معاد دانست و تصریح کرد: انسان هایی که سرانجام کار خود را می‌دانند در اوج سختی‌ها نیز دل آرام دارند.

وی با اشاره به آیه «إِذَآ أَصَٰبَتۡهُم مُّصِیبَةࣱ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَیۡهِ رَٰجِعُون، أُوْلَـٰٓئِکَ عَلَیۡهِمۡ صَلَوَٰتࣱ مِّن رَّبِّهِمۡ» گفت: افرادی که از معنویت و اخلاق فاصله دارند استرس همه زندگی آن ها را فرا می‌گیرد امام اولیای الهی وجودشان کانون و محور آرامش است و ترس در دل ندارندو مانند کوه‌ها در طوفان ها استوار هستند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «إِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسابَ وَ غَداً حِسابٌ وَلا عَمَلَ» اظهار کرد: امروز میدان برای عمل باز است و نماز جمعه، دستگیری از مستعمدان، نقش آفرینی در مسائل سیاسی و اجتماعی از عرصه های عمل است.

وی با اشاره به اینکه در دنیا حرمت مردم را حفظ کنیم تا در آخرت حرمت ما حفظ شود، ادامه داد: کسانی که پایه گذار حرکتی اعم از زیبا یا زشت باشند و دیگران بر اساس آن عمل کنند در نامه اعمال آنان نیز نوشته می‌شود.

امام جمعه قم گفت: خداوند در رابطه با کسانی که معاد را قبول ندارند و زندگی را منحصر به دنیا می دانند می‌فرماید: « وَقَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِکَ مِنْ عِلْمٍ ۖ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ؛ و کافران گفتند که زندگی ما جز همین دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز دهر و طبیعت کسی ما را نمی‌میراند. و این سخن نه از روی علم و دلیل بلکه از روی جهل و وهم و خیال می‌گویند.»

وی با تاکید بر اینکه آرمش در سایه مال و ثروت نیست، اضافه کرد: خداوند می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَیٰ؛ هر کسی از یاد من اعراض کند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور کنیم.»

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: منظور از «اعمی» در این آیه نابینایی دنیوی نیست بلکه به معنای این است که در آخرت نعمت را نمی بیند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha