جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
«سعید عابد» طلبه‌ شهیدی که در دبیرستان تهدید به معرفی ساواک شد

حوزه/ طلبه شهید «سعید عابد» فرزند علی در سال ۱۳۳۹ در خانواده‌ای مذهبی در شهر کاشان چشم به دنیا گشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، شهید سعید عابد پس از اتمام دوره ابتدایی در دبیرستان امام خمینی(ره) کاشان مشغول به تحصیل شد، دوران دبیرستان این شهید مجاهد با سال‌های اختناق رژیم ستم شاهنشاهی همزمان بود و در کنار انجام تکالیف درسی به فعالیت‌های مذهبی سیاسی و شرکت در مجالس و محافل مذهبی، کلاس‌های قرآن و دروس دینی نیز می‌پرداخت.

وی در آن شرایط که بسیاری از قشرها و گروه‌ها صرفا به مسائل سیاسی اجتماعی بها می‌دادند و یا فقط افعال عبادی فردی را برمی‌گزیدند، به همراه چند نفر از دوستانش زیر نظر یک روحانی به مطالعه و دقت در مفاهیم عالیه قرآن، صحیفه سجادیه و سیمایی که وحی آسمانی از انسان کامل ترسیم می‌کند به ویژه دعای مکارم‌الاخلاق می‌پرداختند تا با صیقل کتاب و سنت، روح خودشان را جلا دهند.

این شهید والامقام همواره در جریان مبارزات علیه رژیم شاه شرکت می‌کرد و به همین علت مسئولان دبیرستان نسبت به او حساس شدند و سخت‌گیری‌هایی را در مواردی به عمل آوردند تا جایی که حتی از طرف مدیر دبیرستان تهدید به معرفی به ساواک شد.

سعید هنوز ۱۷ بهار از عمرش نگذشته بود که با تقدیر الهی از نعمت پدر محروم شد، با وجود این مصیبت با معدل خوب موفق به اخذ دیپلم شد و چون از هوش و استعداد بسیار خوبی برخوردار بود با شرکت در آزمون سراسری در رشته متالوژی دانشگاه علم و صنعت تهران پذیرفته شد.

وی دوران دانشجویی تجربه دیگری برای مبارزات سیاسی خود برگزید و به فعالیت‌هایش تا پیروزی انقلاب ادامه داد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار فعالیت‌های دانشگاهی به همکاری با نهادهای انقلابی از جمله سپاه و جهاد سازندگی پرداخت.

سعید پس از تعطیلی دانشگاه‌ها، فرصت مغتنم می‌شمرد و تمامی تلاش خود را وقف خدمت به مردم می‌کرد و در همین راستا مدتی را نیز در سیستان و بلوچستان در خدمت به محرومان این منطقه گذراند.

وی با وجود این فعالیت‌ها به فراگیری مبانی علوم اسلامی به حوزه روی آورد و طلبه مقدماتی بود که از سوی مرکز اعزام روحانیون با سِمت مبلغ در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافت و پنجم اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر و در پاسگاه زید در حد فاصل دژ مرزی عراق به فیض شهادت نائل آمد.

پیکر مطهر این شهید والامقام مدت‌ها در منطقه برجا ماند، در نهایت هشتم بهمن ۱۳۷۵ پس از تفحص با انتقال به زادگاهش در گلزار شهدای(دارالسلام) کاشان به خاک سپرده شد.

شهرستان کاشان بیش از یک هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده که ۵۷ نفر از این شهیدان والامقام طلبه و روحانی بوده‌اند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha