جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اربعین

بی گمان تجلیل از حماسه عظیم و تاریخ ساز اجتماع 20 میلیونی اربعین در کربلا، شاه بیت خطبه های نماز جمعه این هفته سراسر کشور بود.

اشاره؛ 

محکومیت جنایات اخیر در کشورهای همسایه، همچنین اشاره به رسوایی اخیر اطلاعاتی در آمریکا مبنی بر شکنجه زندانیان، گرامیداشت یوم الله نهم دی ماه و تاکید بر هوشیاری ملت بصیر ایران در برابر فتنه گران و حامیان آن ها، ارایه تحلیل درباره چرایی کاهش قیمت نفت و نیز گرامیداشت هفته وقف از دیگر محورهای اصلی بود که خطبای جمعه در آیین های عبادی سیاسی جای جای ایران اسلامی بدان پرداختند.

*مانور قدرت نرم شیعه در دنیای کنونی

آیت الله علم‌الهدی در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با تاکید بر این نکته که بی شک پیاده‌روی عظیم میلیونی اربعین مانور قدرت نرم در برابر دنیا بود ، بیان داشت: امسال چیزی که در اربعین امام حسین (ع) نشان داده شده حرکت چند میلیون نفری بود و یک نمایشگاه برای راه امام حسین(ع) بود و دنیا آن را دید، با این دید عصاره صبر و جهاد را همه دنیا دیدند و ما مانور قدرت نرم را به دنیا نشان دادیم و این در بینش همه کربلایی‌ها زنده است.

وی افزود: مانور قدرت در این پیاده‌روی‌ها صورت گرفت چون دشمن به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند با قدرت سخت ما را از پا در بیاورد بلکه با رویارویی نظامی هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

*دو پیام مهم یک اجتماع 20 میلیونی

امام جمعه گرگان نیز با بیان این که حضور 20 میلیونی شیعیان در کربلا به مناسبت اربعین امام حسین (ع) دو پیام مهم داشت، گفت: اولین پیام آن را دلبستگی شیعیان به اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه امام حسین (ع) ذکر کرد که با گذشت بیش از هزار سال، این دلبستگی همچنان ادامه دارد.

آیت الله نورمفیدی با بیان این که دومین پیام این حضور 20 میلیونی جنبه سیاسی دارد، افزود: با وجود اینکه داعش هنوز در عراق حضور دارد و جمعیت زیادی از کشورهای مختلف وارد عراق شده بودند، می‏توانستند دست به جنایت بزنند که با مشیت الهی، جرات چنین کاری از آنها گرفته شد.

*تجلیل از حماسه بی نظیر اربعین

آیت الله شاهچراغی، امام جمعه سمنان هم در جمع نمازگزاران سمنانی با بیان این که تجمع اربعین در کربلا بی‌نظیر و بی‌بدیل بود، گفت: در مکه در موسم حج حداکثر 3 میلیون نفر جمع می‌شوند، ولی در کربلا 20 میلیون تن دور هم جمع شدند و عزاداری کردند.

وی اضافه کرد: اخلاص زایران و محبت خاندان رسول اکرم (ص) عامل این تجمع باشکوه بود؛ این محبت سرمایه نفیس و ابدی است که باید حفظش کنیم.

*گلایه ای از برخی رسانه های داخلی

خطیب جمعه سمنان در عین حال یک گلایه همه داشت: انتقادی هم به برخی روزنامه‌های داخلی وجود دارد؛ این تجمع خیلی مهم بود که متاسفانه برخی روزنامه‌ها حاضر نشدند حتی یک عکس از تجمع چاپ کنند و باید از این کارشان استغفار کنند.

*عمق کلام تکان دهنده رهبری را درک کنیم

آیت الله مجتهد شبستری نیز  در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز با اشاره به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط با برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این نامه دو جمله تکان‌دهنده فرمودند که همگان به ویژه مسئولان در آن تأمل کنند.

*مردم چشم انتظار اقدام عملی هستند

وی با بیان اینکه فرمایشات رهبری در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی هشداردهنده و قابل توجه بود و نظام ما جمهوری اسلامی است و نباید در کشور اسلامی رانت‌خواری و فساد اداری وجود داشته باشد و اینها نگران‌کننده است، خطاب به مسئولان سه قوه، خاطرنشان کرد: خواسته ملت مسلمان ایران این است مسئولان از فرمایشات رهبری الهام گرفته و به هشداری ایشان توجه کرده و اقدام عملی در این زمینه انجام دهند و با تمام مفاسد اعم از اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی به طور قاطع و با صلابت وارد میدان شوند.

*حفظ عزت ایران، فراموش نشود

آیت الله موحدی کرمانی نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه هیأت ایرانی مذاکره کننده بیدار است و می‌داند آمریکا دشمن شماره یک ملت ماست که می‌کوشد به عزت ما آسیب برساند، بیان داشت: همه درخواست ملت و رهبر ما از تیم مذاکره‌کننده این است که مواظب باشید که عزت ایران آسیب نبیند.

*فتنه گران قدرت مردم را نشناختند

وی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به یوم الله 9 دی، خطاب به سران خارجی فتنه تصریح کرد: آن زمان که مردم را به ریختن در خیابان‌ها و گرفتن حق‌شان تشویق می‌کردید کور خواندید و مردم ما را نشناختید.

خطیب جمعه تهران افزود: به سران داخلی فتنه هم می‌گویم که به مردم، کشور و رهبری ظلم کردید؛ اگر اعتراف به ظلم خود کردید مردم نجیب‌اند و رهبر آقاست و عذر شما را می‌پذیرد؛ شما اگر اعتراض داشتید راه قانونی وجود داشت اما شما آن را پیش نگرفتید.

*آمریکایی ها به حقوق بشر پایبند نیستند

حجت الاسلام و المسلمین حسینی‌همدانی، امام جمعه کرج نیز  اعمال وحشیانه و جنایت‌های مدعیان حقوق بشر را ادامه راه جنایت‌کاران قرون وسطی توصیف کرد و گفت: امروز جنایاتی که در ایالات آمریکا و سایر کشورهای غربی رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که آنان هرگز به حقوق بشر پایبند نیستند و در مقابل این جنایات نیز سکوت می‌کنند

*کاهش قیمت نفت؛ تلاشی برای ضربه زدن به ایران

خطیب جمعه ساری هم  با اشاره به برنامه های آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش در راستای ضربه زدن به ایران اسلامی به مساله کاهش قیمت نفت اشاره کرد و افزود: کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به ایران و روسیه است و این مسایل نشان می دهد اختیار مالکیت نفت با کشورهای نفت‌خیز نیست

آیت‌الله‌ طبرسی در همین راستا یکی از مشکلات برخی جوامع اسلامی را دنیاطلبی برخی از سران کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: عربستان برای تسلیم کردن ایران سر میز مذاکره، نفت را به نازل‌ترین قیمت می‌فروشند.

*جرم فتنه گران بخشودنی نیست

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد نیز در نماز جمعه اصفهان به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حضور فتنه‌گران در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: با این وجود متاسفانه شاهد برخی شعارها و فریادها در حمایت از سران فتنه و آزادی آنها در مجلس و دانشگاه‌های کشور هستیم.

وی همچنین تصریح کرد:‌ سخن من به برخی نمایندگان مجلس و حامیان فتنه این است که آیا خیانت فتنه‌گران از جرم یک توزیع‌کننده مواد مخدر بیشتر نیست، پس چگونه توزیع‌کننده مواد مخدر را مفسد فی‌الارض می‌دانیم و حکمش را اعدام، ولی خیانت فتنه‌گران به ملت و دولت و حاکمیت را مفسدین فی‌الارض نمی‌پنداریم.

*حماسه ای در تراز 22 بهمن

امام جمعه شیراز  نیز با اشاره به در پیش بودن یوم‌الله 9 دی، اظهار داشت: حماسه نهم دی یعنی هم‌ردیف حماسه 22 بهمن سال 57 و هم‌ردیف 19 دی سال 1356 است.

آیت الله ایمانی اضافه کرد: اگر حضور مردم به‌تنهایی در آن روز و روزگار نبود معلوم نبود امروز ما چه وضعیتی داشتیم چنانکه یک تحلیلگر سیاسی در یکی از سخنانش در همین ایام می‌گفت اگر مردم و امام نبودند شاید امروز بعضی از افراد ما باید دست‌بوس دولت‌های بیگانه باشند.

*محکومیت کشتار فجیع در پاکستان

امام جمعه زاهدان هم با اشاره به حادثه دردناک مدرسه پیشاور پاکستان، گفت: عاملان این جنایت اگر با پدران این کودکان مشکل دارند نباید اقدام به کشتار کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه می‌کردند.

آیت الله سلیمانی با بیان اینکه عاملان این جنایت بزرگ کاری کردند که حتی حیوانات انجام نمی‌دهند، ادامه داد: حادثه پیشاور پاکستان مانند تیری بود که به سمت توحید پرتاب شد و عاملان کسانی هستند که ادعای مسلمانی دارند.

*لزوم اهتمام به سنت وقف

حجت الاسلام و المسلمین جعفری نیز در خطبه های نماز جمعه کرمان با اشاره به هفته وقف و لزوم اهتمام به این سنت نبوی بیان داشت: 29 آذر‌ماه جاری آغاز هفته وقف است و افراد ثروتمند بخشی از مال خود را برای کاری وقف کنند که مورد نیاز امروز و جامعه است.

*طالبان و داعش؛ تروریست هایی در خدمت صهیونیسم

آیت‌الله موسوی جزایری در جمع نمازگزاران جمعه اهواز با اشاره به گسترش جنایت تروریست‌ها در سوریه، عراق و پاکستان، گفت: تروریست‌ها به دنبال تأمین اهداف رژیم فاسد و جعلی صهیونیستی هستند.

وی با بیان اینکه گروهک‌های تروریستی طالبان و گروهی تروریستی به نام داعش در عراق در واقع مزدورهایی هستند که پیوند، وحدت و ارتباط صمیمانه‌ای با رژیم صهیونیستی دارند و از سوی خبیث‌ترین دولت‌های دنیا حمایت جدی می‌شوند، ادامه داد: گروهک تروریستی داعش که مدعی حکومت اسلامی است، کوچکترین اثری از اسلام را در رفتارهای ضدانسانی خود نشان نداده‌ است و این گروهک تنها به دنبال تخریب چهره واقعی اسلام است.

*رسوایی دیگری برای مدعیان حقوق بشر

حجت الاسلام و المسلمین میرعمادی ، امام جمعه خرم آباد نیز به پخش اطلاعاتی از شکنجه‌گری سازمان سیا آمریکا علیه زندانیان بی‌گناه اشاره کرد و گفت: پخش اطلاعات شکنجه‌گری سازمان سیای آمریکا یک رسوایی بزرگی برای دولتمردان آمریکاست که دم از حقوق بشر می‌زنند زیرا این نقض حقوق بشر است.

وی تأکید کرد: بیش از یک‌هزار صفحه کتاب از شکنجه‌گری‌های سازمان سیا علیه زندانیان بی‌گناه پخش شده است که این بهانه‌ای است که شکنجه‌گران باید محاکمه و به اشد مجازات خود برسند.

*از سیره نبوی الگو بگیریم

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه،  هم  در خطبه های نمازجمعه، وقف را مهم‌ترین عامل فقرزدایی در جامعه برشمرد و در ادامه بر لزوم الگوگیری از سیرت و زندگی پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد و گفت: تامل و جستجو در تمام ابعاد زندگی این پیامبر بزرگوار همانند درسی بزرگ برای مسلمانان بوده و آنان می‌توانند با استفاده از الگوگیری از رسول خدا به سعادت زندگی دنیوی و اخروی دست پیدا کنند.

*توطئه ای غربی – عربی علیه ایران

امام جمعه اراک نیز کاهش قیمت نفت را خیانت عربستان به کشورهای اسلامی و خدمت به غرب توصیف کرد و افزود: توطئه کاهش قیمت نفت با هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران اسلامی است.

آیت الله دری نجف آبادی همچنین بیان داشت: افزایش تحریم‌ها از یک سو و حمایت از داعش و طالبان از سوی دیگر و اکنون خیانت دیگر آمریکا و آل سعود و کاهش قیمت نفت توسط خودفروخته‌های عربستان تلاشی برای از رده خارج کردن جمهوری اسلامی به عنوان رقیب است.

*اهداف مهم وحدت حوزه و دانشگاه

خطیب جمعه شهر مقدس قم هم با اشاره به 27 آذرماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: امام راحل با این ‏تدبیر، به دنبال سامان‌دهی روابط میان حوزویان و دانشگاهیان بودند و حضرت آیت‌الله العظمی ‏خامنه‌ای نیز این وحدت را در هدف، تقویت کردند و فرمودند منظور این نیست که حوزه و ‏دانشگاه با یکدیگر ادغام شوند بلکه باید در هدف با یکدیگر اشتراک نظر داشته باشند.‏

حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی، تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه را در فعالیت‌های ‏سیاسی و اجتماعی، عامل تقویت‌کننده وحدت این دو رکن اساسی دانست و تصریح کرد: ‏سوء برداشت‌ها و اختلاف‌ها پیش از آنکه به جامعه کشانده شوند باید به وسیله تعامل میان ‏علما و اساتید دانشگاهی حل شوند.‏

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha