سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام منصوری

حوزه/ امام جمعه طارم تاکید کرد: از نتایج مثبت و مهم برگزاری نماز جمعه شستن دل از آلودگی‌های گناه و معصیت است و باعث از بین بردن گناهان انسان می‌شود.

حجت الاسلام مهدی منصوری امام جمعه طارم در گفتگو با خبرگزاری حوزه در زنجان، درباره فضیلت و جایگاه نماز جمعه اظهار داشت: یکی از فضیلت‌های مهم نماز جمعه این است که سوره‌ای در قرآن به نام جمعه وجود دارد و سه آیه مخصوص نماز جمعه در قرآن بیان شده است.

وی افزود: نماز جمعه عبادتی است که در روز جمعه با شرایط خاص برگزار می‌شود. تعداد شرکت کنندگان در نماز جمعه نباید کمتر از پنج نفر باشد. همچنین خداوند متعادل در بقیه نمازها می‌فرمایند آرام قدم بردارید، اما تنها نمازی که خداوند تاکید دارند که بشتابید به سوی نماز این نماز جمعه است.

امام جمعه طارم با تاکید بر اینکه نماز جمعه باعث حرام شدن جسم بر آتش جهنم و آسان شدن ترس و واهمه قیامت و بخشیده شدن گناهان انسان می‌شود، گفت: عباداتی داریم که روزانه برگزار می‌شود مثل نمازهای یومیه، عبادتی داریم که هفتگی برگزار می‌شود مثل نماز جمعه و زیارت خانه خدا و مناسک حج سالانه برگزار می‌شود. پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند که نماز جمعه حج مستمندان است یعنی کسانی که قادر به انجام حج و زیارت خانه خدا نیستند در نماز جمعه شرکت کنند و ثواب حج مقبول برایشان ثبت شود.

حجت الاسلام منصوری ابراز کرد: نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعی است که هفته‌ای یک بار با حضور نمازگزاران عزیز در هر منطقه‌ای برگزار می‌شود. در کشور ما هم اکنون حدود ۹۰۰ پایگاه نهاد مقدس نماز جمعه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از نتایج مثبت و مهم برگزاری نماز جمعه شستن دل از آلودگی‌های گناه و معصیت است و باعث از بین بردن گناهان انسان می‌شود. خدای متعال هم از طرف خود به کسانی که نماز جمعه را یک مساله مهم حساب کرده و شرکت می‌کنند عنایت خاصی دارد.

امام جمعه طارم با اشاره به سه آیه سوره مبارکه جمعه درباره نماز جمعه عنوان کرد: در شأن نزول آیات ۹، ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه جمعه روایات مختلفی نقل شده که همه آن‌ها از این معنی خبر می دهد.

حجت الاسلام منصوری گفت: در یکی از سال‌ها که مردم مدینه گرفتار خشکسالی، گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، دحیه با کاروانی از شام فرا رسید و با خود مواد غذائی آورده بود و این در روز جمعه بود و پیامبر اکرم (ص) مشغول خطبه نماز جمعه، طبق معمول برای اعلام ورود کاروان طبل زدند و حتی بعضی دیگر آلات موسیقی را نواختند، مردم، با سرعت خود را به بازار رساندند. مسلمانانی که در مسجد برای نماز اجتماع کرده بودند، خطبه را رها کرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند، تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقی ماندند. آیه نازل شد و آن‌ها را سخت مذمت کرد. پیامبر (ص) فرمود: اگر این گروه اندک هم می رفتند از آسمان سنگ بر آن‌ها می بارید.

وی اضافه کرد: خداوند متعال در عظمت و جایگاه نماز جمعه می‌فرمایند بعد از اینکه نماز جمعه به پایان رسید به کارهای خود بپردازید. باید مراقب بود که تجارت و کسب اموال باعث از دست رفتن خطبه‌های نماز جمعه نشود که ضرر بزرگی نصیب ما انسان‌ها می‌شود.

حجت الاسلام منصوری با اشاره به اینکه نماز جمعه واجب تخییری است و معنای آن این است که مکلَف در ادای فریضه واجب ظهر جمعه بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیر است، تصریح کرد: نماز جمعه در زمان حضور امام معصوم واجب عینی می‌شود و ان‌شاءالله بعد از ظهور حضرت امام زمان (عج) نماز جمعه واجب عینی خواهد بود. در بین فرق‌های اهل سنت نماز جمعه یک واجب عینی است.

امام جمعه طارم گفت: برخی مدعی هستند که اگر در نماز جمعه شرکت کنیم از کار و تجارت بازمی‌مانیم، اما باید به این نکته توجه داشت که نماز و به ویژه نماز جمعه رزق و روزی می‌آورد. زیرا انسان در نماز با خدای قادر و روزی دهنده ارتباط برقرار می‌کند و بهترین روزی رسان خداوند متعال است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha