پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
تصاویر / دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله العظمی سبحانی

حضرت آیت الله سبحانی از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند اجازه ندهند طرح تعطیلی شنبه بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود، چرا که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهاد نظارت بر مصوبات مجلس نیز آن‌ را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی که روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت خود را با طرح تعطیلی روز شنبه اعلام کرده بودند، امروز بار دیگر با ارسال نامه‌ای برای دکتر محمدباقر قالیباف و وکلای ملت، خواستار عدم بررسی مجدد این طرح با توجه به رد آن از طرف شورای نگهبان و مخالفت برخی از مراجع عظام تقلید شدند.

متن نامه این مرجع تقلید را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب آقای دکتر قالیباف - دام مجده

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام و عرض تسلیت بمناسبت ایام اربعین سالار شهیدان علیه السلام

تصدیع میدهد؛ در خبرها آمده است «تعطیلی شنبه مجدداً در مجلس بررسی می‌شود»! علت بازگشت به مجلس چنین بیان شده تعطیلی شنبه به نفع کشور و اقتصاد می‌باشد و این کار بر اساس تعطیلات جهانی است تا در مراودات جهانی و اقتصادی دچار مشکل نشویم.

نظر جنابعالی و همه نمایندگان مجلس را به امور ذیل جلب می‌کنم:

۱-آیا مصوبه‌ای که از طرف شورای نگهبان مردود شمرده شده و نهادنظارت بر مصوبات مجلس نیز آن‌را مغایر با مصالح دانسته است و جمعی از مراجع نیز آن را نپذیرفته اند چگونه این طرح بار دیگر به مجلس برمی‌گردد.

۲-در متن خبر تعطیلی روز شنبه چنین توجیه شده است: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد کشور، است. این استدلال عجیب است تعطیلی شنبه، یعنی تعطیلی کلیه دستگاه‌های مولد. آیا چنین کاری به نفع اقتصاد کشور است؟!

۳-جمعی که با خارج ارتباط دارند از ۵ درصد از جمعیت کشور فزون تر نیست، چگونه یک اکثریت فدای اقلیت شود.

۴-چگونه می توان فرهنگ ملی و دینی را که سابقه هزارو چهارصد سال و اندی دارد، با یک قیام و قعود به هم زد؛

۵- محور تنها مسائل اقتصادی نیست. تعطیلی روز شنبه، تعطیلی مراکز تحصیلی، دانشگاهها و مدارس و حوزه‌ها و مراکز پژوهشی را در پی دارد آیا این به نفع کشور است.

۶-از همه گذشته تعطیلی شنبه بر خلاف قانون اساسی است که می‌گوید تعطیلی هفته روز جمعه است و این عبارت مفید حصر است. چنانکه دو اصلی که که در کنار آن آمده است نیز مفید حصر است: "زبان فارسی" که زبان رسمی کشور است (اصل ۱۵) . آیا می‌توان عبری را هم به رسمیت شناخت؟! پرچم کشور اسلامی از سه رنگ تشکیل شده(اصل ۱۸) آیا می‌توان رنگ چهارمی به آن افزود.

اینجانب از حضرتعالی و سایر نمایندگان تقاضا می‌کنم اجازه ندهید چنین طرحی بار دیگر وارد کمیسیون‌های مجلس شود امروز کشور مشکلات فراوانی دارد و نباید وقت مجلس را با امثال این مسائل تلف کرد.
قم – جعفر سبحانی
۵ شهریور ۱۴۰۳

بیشتر بخوانید:

اولین نامه آیت‌الله العظمی سبحانی به نمایندگان مجلس

گفتنی است، اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر بررسی مجدد طرح تعطیلی شنبه ها در مجلس شورای اسلامی شنیده می شود.

بیشتر بخوانید:

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است

انتهای پیام ۳۱۳/۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    28 1
    تصمیمات باید توسط افراد صاحبنطر اخذ گردد تا به نفع ملت و کشور باشد
    • بداهت IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      3 38
      بديهيات از نظريات نيست كه صاحب نظر بخواهد.
  • اصلا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    2 14
    اصلا ما تعطیلی نداریم، حتی جمعه هم، هنگام نماز، کسب تعطیل، و بعدش می فرماید بروید دنبال کسب و روزی تان.
  • شیفتی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 11
    با شيفتي كردن كارها، مي شود، همه ايام، ايام كاري باشد. شيفتي شدن كردن كارها، به مردم امكان مي دهد تا، هر وقت بخواهند، بتوانند دنبال كارهايشان بروند، و حل شده برگردند.
  • سپاس IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 17
    از استاد بزگوار در مورد ابراز حساسیت مجدد و مستدلشان تشکر. ادام الله ظله الشریف علی روس المسلمین.
  • جواد IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 16
    امروز کشور نیاز به کار و کوشش دارد اینجا اروپای پیشرفته نیست که نیاز به تعطیلی دو روز در هفته داشته باشد اینجا فقط جمعه تعطیل باشد کافی است حتی تعطیلات ملی و مدهبی در شرایط کنونی باید محدود شود
  • دانشجو IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    16 6
    در امور حاكميتي فقط نظر ولي فقيه معيار است
    • غنيمت IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      1 11
      نظر معاونتي علماء و مراجع مغتنم و مطلوب هست.
  • رسول IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    21 3
    اگر پنج شنبه و جمعه تعطیل باشد ارتباط ایران با دنیا چهار روز درهفته است اما اگر جمعه و شنبه تعطیل باشد ارتباط پنج روره است که این از نظر اقتصادی و اداری و سیاسی و اموزشی و..بنفع کشورست
    • فعالیت مداوم IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 22
      اصلا جمعه هم لازم نیست تعطیل باشد، ما فقط هنگام برپایی نماز جمعه حرمت بیع داریم آن هم در مورد عصر ظهور معصوم نه عصر غیبت. بنا بر این می شود همه ایام، نهادها، ادارات و کاسبی ها دایر باشد، و فقط حضورِ کاری، نوبتی باشد، بخشی از کارمندان در مثلا یک هفته و بخشی در هفته دیگر کار کنند. هم برای ارتباطات و نیازهای داخلی و هم خارجی بهتر خواهد بود.
    • محمد حسن IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
      0 0
      لطفا موارد ذیل را مطالعه کنید و کمتر نگران باشید: 1-لاحیه دولت برای اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری، مبتنی بر پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه ها است. اگر تعطیلی شنبه ها خواسته تجار بود چرا تشکل های اقتصادی، موضوع تعطیلی شنبه ها را به وزارت اقتصاد و دارایی، پیشنهاد ندادند تا بصورت لایحه از طرف دولت در مجلس مطرح شود؟ 2- چطور وقتی کارمندان دولتی مستقر در تهران به عنوان مرکز مبالات اقتصادی کشور، پانزده سال است که پنجشنبه ها تعطیل اند مشکلی ایجاد نشده ولی حالا که قرار است کارمندان شهرستانی مشمول این تعطیلی شوند اینقدر به اقتصاد کشور صدمه وارد می شود؟ آیا این حرف های به اصطلاح فعالان اقتصادی، شائبه برانگیز نیست؟ ضمنا چرا تاکنون در مورد تعطیلی کارمندان تهرانی حتی یک بار اعتراض نکرده اند؟ 3- دلواپسان کاهش روزهای کاری می داند که کشورهای پیشرفته به سوی سه و چهار روز تعطیلی در هفته می روند؟ چون دریافته اند که کیفیت کار، مهمتر از کمیت آن است و کار درست، باانگیزه و خلاقانه برای پیشرفت لازم است؛ درغیراینصورت، کار کردن معادل خرابکاری، کارنمایشی و اتلاف منابع می باشد. 4- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا از طریق روش های معمول تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. 5-باظهور تجارت الکترونیک، موضوع زمان در مراودات تجاری، کمرنگ شده بنابراین مساله تعطیلی یا عدم تعطیلی فلان روز برای امور بازرگانی، چندان موضوعیت ندارد.6- تصمیم گردشگران خارجی برای بازدید از کشور دیگر، قاعدتا مبتنی بر برنامه ریزی است و قطعا خود را با مقتضیات اداری (تعطیلات) کشور مقصد هماهنگ می کنند.7- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع زباله های چینی و صادارات از نوع خام فروشی است که آن هم چندان قابل افتخار نیست. 8- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند همچنین نهادهای مرتبط با بازرگانی از قبیل گمرک، امور مالیاتی، بانک های ذیربط و غیره مشمول تعطیلی پنجشنبه ها نمی گردند. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 38
    __ بسمه تعالی __ با سلام و درود بر مرجع عالیقدر حضرت آیةاللّه العظمی جناب آقای سبحانی دامت بر کاته، عرض می کنم: زین مرجع تقلید بلند پایه تشکر __ باید بکنم بابت این لطف و تذکر __ گر اندکی از عقل و ادب سهم __ باشد بوجودم بکنم درک__ حتماََ غلط است گر بکنم ترک __ کز خرمن علمش بچینم خوشه زیادی __ آنگه بکند دشمن دین غش ز شادی _
  • جعفر محمدی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    29 1
    برای حضرت آیت‌الله سبحانی سلامت و توفیقات روزافزون از درگاه الهی مسألت نموده و چند نکته در ارتباط با نامه ایشان عرض می‌کنیم: 1. مجلس این صلاحیت را دارد که هر زمان، هر طرح و لایحه‌ای را مورد بررسی قرار دهد. ممکن است مصوبه‌ای در شرایطی رد شود ولی شرایط دیگری ایجاد شود که همان مصوبه ردشده بار دیگر به رأی گذاشته شود و منعی در این باب نداریم؛ کما این‌که در فقره اخیر نیز گفته شده بر اساس فتاوای جدیدی که از مراجع گرفته شده و تعطیلی شنبه را خلاف شرع ندانسته‌اند، قرار است طرح را مجدداً بررسی کنند. ضمن این‌که فتوای مراجع محترم، صرفاً برای مقلدان آن‌ها واجب‌الاطاعه است، نه برای عموم. به عنوان مثال، برخی مراجع معزز، اشکالات شرعی به سیستم بانکداری کنونی کشور دارند یا سیگار را حرام می‌دانند ولی در همین جمهوری اسلامی، بانک‌ها بر اساس قوانین موضوعه کار می‌کنند و شرکت دخانیات نیز در کار تولید و توزیع سیگارهایی است که برخی مراجع حرامش می‌دانند. 2. قرار نیست روزهای تعطیل در هفته افزایش باید و از ایام و ساعات کاری دستگاه‌های مولد کاسته شود، بلکه قرار است تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه‌ها منتقل شود. پس ایام کاری همان 5 روز باقی می‌ماند. 3. آن جمعی که با خارج ارتباط دارند و حضرت آیت‌الله برآورده کرده‌اند که 5 درصد مردم هستند، عمدتاً بازرگانانی‌اند که برای تامین نیازهای کل جامعه یعنی صد در صد مردم، در تعاملات اقتصادی با خارج هستند. آن‌ها در مراودات روزانه‌شان با جهان درگیر این مشکل هستند که ایران پنجشنبه‌ و جمعه تعطیل است و جهان خارج نیز عمدتاً شنبه و یکشنبه. بنابراین عملاً 4 روز از هفته را دچار مشکل ارتباطی‌اند و تنها 3 روز مشترک کاری دارند. 4. آنچه به فرهنگ ملی و دینی در باب تعطیلات هفتگی مربوط است، تعطیلی روز جمعه است که قرار نیست تغییر در آن ایجاد شود. 5. اما راجع به ایراد مخالفت با قانون اساسی، باید گفت، شورای نگهبان هم ایراد قانون اساسی به تعطیلی روز جمعه نداشته و فقط از نظر شرعی آن را محل اشکال دانسته است. "تعطیل کردن شنبه‌ها" منافاتی با "تعطیل ماندن جمعه‌ها" طبق قانون اساسی ندارد کما این‌که سال‌های سال روزهای پنجشنبه نیز تعطیل بوده و تا کنون کسی متعرض آن نشده است. پس به همان دلیلی که تعطیلی پنجشنبه‌ها خلاف قانون اساسی نیست، تعطیلی شنبه‌ها هم نخواهد بود.
    • طرح مجدد بلاوجه IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 25
      اگر شورای نگهبان به خاطر مشکل شرعی رد کرده است، دیگر طرح مجدد چه معنی دارد؟ آری مجلس پس از رد شورای نگهبان می تواند به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع دهد نه طرح و بررسی مجدد.
    • تایم IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 16
      ما الآن يك روز تعطيل داريم، همين رو هم مي توان با استفاده از تايم كاري، نوبت بندي كرد، و تجار در تمام ايام هفته با خارج مراوده داشته باشند. البته مثلا مي شود ساعت كاري تا نيم ساعت به ظهر قرار داد تا امكان استفاده از نماز جمعه هم فراهم گردد.
    • تقدم IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 26
      در مورد مخالفت با قانون اساسی، آیت الله سبحانی از اعضای خبرگان تدوین قانون اساسی بوده اند، وقتی می فرماید افاده حصر می کند و شامل غیرجمعه نمی شود، دارد از ماوقع خبر می دهد. بنا بر این بیان ایشان، مقدم بر استنباط اعضای کنونی شورای نگهبان است.
    • طلبه IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      24 0
      اگر از ماوقع خبر می دهند خب باید مکتوب می کردند نه اینکه در ما فی الضمیر شان می ماند . مخاطب از کجا مطلبی که افاده حصر هم نمی کند بفهمد که مافی الضمیر متلکم چه بوده است . پس چون مافی الضمیر در کلام و متن نیامده پی حمل بر عدم وجود حصر می کنیم .
    • پاسخ به طلبه IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      0 12
      ما وقع در مذاکرات خبرگان قانون اساسی هست، رئیس وقت آن مجلس، پیشنهاد تعطیلی جمعه می دهد، علت پیشنهاد هم احتراز از تعطیلاتی مثل یکشنبه و احتمال آمدن مسئول غرب زده ای برای تغییر تعطیلات عنوان شده است، یعنی تا اینجای قضیه پیشبینی کرده بودند. البته سوای اینها عدد را آیت الله سبحانی مفید حصر می دانند، و دیگر نیازی به قرینه نیست. المبسوط ج۲ص۳۰۴ چاپ سوم.
  • فتوای متفاوت IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    50 0
    پاسخ آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به استفتاء پیرامون تعطیلی روز شنبه: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم. از آن‌جا که تعطیلی روز شنبه، هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلان اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»
    • دفتر IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 37
      پاسخ دفتر بوده نه پاسخ مستقیم خود ایشان. در ضمن نظر دفتر هم نقد شد، چرا که قصد در اینجا تعیین کننده نیست، هر فعلی که تشبه محسوب شود، تشبه است، خواه فاعل یا فاعلان قصد تشبه داشته باشند یا نداشته باشند.
    • فاطمی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      31 0
      این چه حرفیه که پاسخ دفتر بوده نه خود ایشان؟!! مگر دفتر بدون اجازه مرجع می‌تواند پاسخ چنین استفتاء مهمی را بدهد؟ با این تشکیکات نمی‌شود صورت مسئله را پاک کرد.
    • به دفتر!! IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      31 0
      بزرگواری که نوشتید: «پاسخ دفتر بوده نه پاسخ مستقیم خود ایشان»؛ به نظرتون «پاسخ مستقیم» چطوری باید به بنده و شما ارائه شود؟ مگر غیر از این است که دفتر برای همین کارها راه‌اندازی شده؟ دفتر که شأنیت استقلالی ندارد، صرفاً منتقل‌کننده نظرات صاحب و آقای خود به مخاطبان است. این نحوه برخورد با مسائل و موضوعات، زیبنده اهل علم نیست. اگر نظری را قبول ندارید، صادقانه بگویید ما از بین آرای متفاوت مراجع محترم، نظر فلان مرجع را بیشتر می‌پسندیم. این خیلی بهتر از شبهه‌افکنی‌های غیرمنطقی و بی‌اساس است.
    • پاسخ به "به دفتر" IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      0 9
      پاسخ مستقیم با مهر و امضای شخص مرجع هست نه دفتر. تایید دفتر تاییدی وثوقی است، مثل تایید رساله هایی که از ترکیب ترجمه متن عروه با حواشی مرجع تالیف می شود، و مرجع تایید وثوق می کند. اگر در عمل دیده شود که رساله با نظر مرجع در حاشیه عروه یا کتاب دیگرش منافات دارد، معیار همان حاشیه هست نه رساله.
  • حسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    14 0
    چون این یک مسئله فنی است نه شرعی لدا اهل فن باید این موضوع ورود پیدا کنند
    • فني شرعي IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      10 18
      فني شرعي است. و فقهاء اهل اين فنند.
    • مصطفی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      3 0
      اگر تصمیمی خلاف شرع ولی بمصلحت باشد باید به ان عمل کرد
    • غیرضرور IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      0 10
      مصلحت اقوی در ظرف زمانی خاص، نقش دارد. الآن مصالح در مجمع تشخیص مصلحت، زمان دار می بایست وضع شود، دائمی نمی تواند باشد. توی اخبار هم داشتیم مساله زمان داری. در خصوص تعطیلی شنبه مصلحت الزامی مشاهده نمی شود، ما حتی جمعه را هم می توانیم فعالیت داشته باشیم ولی با تقسیم زمان کاری مثل کار شیفتی که در موارد دیگر داریم، می شود تعمیمش داد. الآن در پتروشیمی کارگران بعضی دو هفته کارند دو هفته در اختیار خودشان، و به اشکال دیگر .
  • محمودى FR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    10 0
    أنشاءالله همه مراجع عظام را حقظ كند. نظر حضرت ايت الله جوادى املى در اين موضوع بسيار متقن و عالمانه وجامع مى باشد
    • واقعيت IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      0 21
      نظر ممهور به مهر دفتر، مشروط به عدم قصد تشبه، شده است؛ در حالي كه قصد، در اينجا، مدخليت ندارد.
  • زهرا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    3 1
    حضرت آیت الله سبحانی لطفا برای جبران مصوبه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که به ضرر شدید کارمندان شد پنجشنبه ها یا شنبه ها را تعطیل کنید.
    • مهدی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      2 0
      سلام درست گفتید در قانون قدیم، کارمند برای بازنشستگی باید 30 سال سابقه اشتغال و پرداخت بیمه می داشت. در قانون جدید 30 سال قانون قدیم را مبنا قرار داده و آنرا اصلاح کردند، به این ترتیب که به ازای هر یک سال قانون قدیم، پنج ماه، مدت اشتغال کارمند افزایش می یابد. براین اساس، 30 در 5 ضرب می شود و نتیجه 150 ماه می گردد که معادل 12 سال می باشد. این 12 سال به 30 سال قانون قدیم اضافه می شود که 42 سال خواهد شد. یعنی کارمندان جدید الاستخدام باید 42 سال کار کنند تا بازنشسته شوند در حالیکه طبق قانون قدیم اگر کسی 30 سال اشتغال و پرداخت بیمه می داشت بازنشست می شد. ضمنا برای محاسبه حقوق مستمری بازنشستگی، 42 سال همان 30 سال درنظر گرفته می شود. برای روشن شدن موضوع مثال می زنیم : اگر کسی در سال 1400 استخدام دولت شده باشد طبق قانون قدیم، سال 1430 بازنشست می گردید اما طبق قانون جدید سال 1442 بازنشست می گردد و این نهایت بی عدالتی و ظلم در حق کارمندان است.