دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024

با پیروزی انقلاب اسلامی و حضور گسترده بانوان محجبه، مومن و دانشمند در عرصه­های مختلف علمی و اجتماعی کشور، تعریف جدیدی از زن و حضور اجتماعی او با حفظ هویت واقعی آن به جهانیان معرفی شد.

حجت الاسلام رسول ابراهیمیان، در گفت وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به نام­گذاری روز 18 بهمن به عنوان روز «انقلاب اسلامی، استحکام خانواده، رسالت و منزلت زن» اظهارداشت: انقلاب اسلامی به معنای واقعی به زنان جهان، هویت بخشید و جایگاه آنها را ارتقا داد.

وی افزود: امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای جایگاه زنان در جامعه اهمیت خاصی قائل بودند و ایشان از بانوان جامعه برای راهپیمایی و حضور در صحنه مبارزات انقلابی دعوت نمودند و با حضور بانوان در عرصه مبارزات، دریچه جدیدی به روی قیام مردم باز شد؛ به طوری که زمان پیروزی انقلاب نزدیک و نزدیک تر شد.

* بصیرت بخشی به بانوان

معاون امور شهرستان­های حوزه‌های ­علمیه ­خواهران، آگاهی زنان از حقوق واقعی و شناخت هویت اصلی خود را از مهمترین دلایل حضور آنها در مبارزات انقلاب اسلامی دانسته و بیان داشت: حرکت و قیام امام خمینی(ره)، بصیرتی عمیق به زنان جامعه بخشید و آنها را با جایگاه و منزلت واقعی آشنا نمود و به هویت خود در آموزه های اسلامی و آرمان های ناب انقلابی امام راحل پیدا کردند.

وی عنوان کرد: یکی از بارزترین ویژگی­ آرمان­‌ها و ارزش­های جامعه اسلامی و انقلابی، آشنایی بانوان جامعه با حقوق، جایگاه، منزلت و رسالتشان بر اساس مبانی و آموزه­های دینی و اسلامی است؛ بنابراین استکبار جهانی از تمام توان و ابزار خود برای به انحراف کشیدن زنان جامعه و حتی سرکوب حرکت­های انقلابی و مبارزاتی آنها استفاده کرد و تعداد قابل توجه شهدا و جانبازان زن در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، مهمترین شاهد این مطلب است.

حجت­الاسلام ابراهیمیان، فاصله جامعه زنان امروز در کشور را با معیارها و آرمان­های اسلامی و انقلابی امام راحل قابل توجه دانست و گفت: هنوز تا آرمان­هایی که امام راحل برای زنان جامعه اسلامی ترسیم کرده و این آرمان­ها را در جای جای سخنان و نوشته­های خود تاکید داشتند، فاصله داریم؛ البته وضعیت ما قابل مقایسه با سایر نظام های اجتماعی دنیا نیست.

* نگاه ابزاری غرب به زن

وی افزود: در نظام های اجتماعی و سیاسی غرب، زن یا جایگاهی ندارد یا اگر هم داشته باشد در پست ترین و نازل ترین جایگاه­ها قرار دارد و اساساً نگاه غرب به زن در لذت و سوء استفاده تبلیغاتی و اقتصادی از او خلاصه می شود.

این استاد حوزه عنوان کرد: به واسطه انقلاب اسلامی و شکل­گیری حوزه­های علمیه خواهران و حرکت سریع این قشر در عرصه­های مختلف علمی و اجتماعی، حوزه ها توانستند زنان و بانوان مومن و دانشمند به جامعه معرفی کنند.  

وی با اشاره به وظیفه زنان جامعه دراستحکام بخشی به نظام اسلامی، تصریح کرد: نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند؛ بنابراین حضور آنها در صحنه­ها و میدان­های مختلف علمی و اجتماعی در راستای تحکیم بنیان­های نظام انقلابی بسیار تاثیرگذار است، همچنین زنان تربیت کنندگان نیروهای انسانی آینده جامعه هستند؛ تربیت صحیح و اسلامی و پرورش فرزندانی مومن، بصیر و آگاه در گرو داشتن مادرانی مومن، اندیشمند، توانمند و بصیر است.

* ضرورت حضور بانوان اندیشمند در مجامع علمی دنیا

حجت الاسلام ابراهیمیان در پایان ابراز داشت: حضور بانوان مومن و اندیشمند حوزوی و دانشگاهی با حفظ حجاب و عفاف در عرصه های علمی و بین المللی و شنیدن اظهارات آنها در مسائل مربوط به زنان در سراسر جهان، بسیار تاثیرگذار است و جهانیان می توانند شاهد تجلی یک زن مسلمان دانشمند بر خاسته از دل انقلاب اسلامی باشند.   

  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha