سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
کد خبر: 956921
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
كارگاه

حوزه/ کارگاه مشابهت‌یابی علمی به میزبانی موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن خوشفر، در کارگاه مشابهت‌یابی، سرقت علمی را استفاده‌ی غیرعمدی یا دانسته و یا بی‌ملاحظه از کلمات، ایده‌ها، عبارات، ادعا و یا استنادات دیگران بدون قدردانی و توضیح و استناد مناسب به اثر، صاحب اثر یا سخنران ایده معرفی کرد و اظهار داشت: باید دقت کرد که سرقت علمی تنها هنگام استفاده از مختص مقاله یا کتاب رخ نمی‌دهد، هرگونه استفادۀ بی‌ملاحظه از متن، تصویر، ایده یا طرح مضبوط و غیرمضبوط که خالق اصلی آن شما نباشید را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تحقیقات بخشی از کار تحقیقی استفاده از آثار دیگران است، یادآور شد: آفرینندگان آثار علمی و ادبی باید هنگام خلق آثار خود استفاده از آثار دیگران را با دقت ثبت کنند و این استفاده را به نحو متناسب به آگاهی مخاطبان برسانند تا علاوه بر حفظ صداقت، از اتهام فریبکاری و سهل‌انگاری مصون بمانند.

خوشفر در ادامه به انواع سرقت علمی اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های مختلف مصادیق متنوع و بسیاری را برای سرقت علمی ذکر کرده‌اند که با یک دسته‌بندی کلی انواع آن را به صورت زیر معرفی کرد: خود سرقتی علمی ( انتشار و ارسال چندگانه، پراکنده‌نگاری)؛ کپی برداری و نقل قول؛ انتشار به زبان دیگر بدون توجه به قوانین چگونگی استفاده (ترجمه)؛استناد ندادن و استناد نامتناسب؛ خودسرقتی علمی.

وی ضمن معرفی سایت های مشابهت یابی از جمله سمیم نور، همانند جو، ایرانداک به صورت آنلاین و تصویری کار با سامانه سمیم نور را آموزش دادند و در پایان نحوه ارجاع دهی مناسب را برای طلاب تبیین نمودند.

گفتنی است، کارگاه مشابهت‌یابی توسط گروه پویندگان دانش شامل مدارس فاطمه الزهراء، ریحانه، خدیجه الکبری، النفیسه، فاطمه محدثه، اصفهان، کریمه اهل بیت خوانسار، فاطمیه نجف آباد به میزبانی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha