چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ |۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 7, 2024
خیاط

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که دارالعلم زمینه آشنائی و هم افزائی میان اساتید و نخبگان حوزه های علمیه را فراهم آورد، گفت: دارالعلم سبب شد طلبه هائی که در زمینه دانشی خاص کار می کنند یکدیگر را به خوبی پیدا نموده و تبدیل به شبکه ای می شوند که می توانند در طول سال کارهایشان را ادامه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به تبیین ضرورت بهره مندی از مدرسه تابستانه دارالعلم پرداخت و گفت: تجربه دارالعلم در سال ۱۴۰۲ و استقبال کم نظیر طلاب و اساتید و نخبگان از این مدرسه ما را وادار کرد به اینکه با حساسیت و علاقه بیشتری این دوره را امسال دنبال کنیم.

وی ضمن اشاره به رشد و توسعه کمی و کیفی مدرسه تابستانه دارالعلم، امسال نسبت به سنوات قبل، تصریح کرد: سال گذشته سال اول بود که این دوره برگزار می شد و مشکلاتی داشت که سعی کردیم با آسیب شناسی و ارزیابی این را در سال ۱۴۰۳ با کیفیت بهتری برگزار کنیم که همینگونه هم هست و اساتید و دانش پژوهان نیز اذعان دارند که مدرسه نسبت به سال قبل رشد داشته و این را بعنوان ضرورتی تلقی می کنند و این امر را با جدیت دنبال می کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مدرسه تابستانه دارالعلم به نحوی مدیریت تعطیلات طلاب است، ابراز کرد: با مدرسه دارالعلم، طلاب از تعطیلات تابستان استفاده بهینه علمی می نمایند و دارالعلم این برنامه را مدیریت و تلاش کرد برای اساتید و نخبگان بتواند فرصت تعطیلات را به فرصت بهره برداری خوبی تبدیل کند و همه این را می پسندند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان این که دارالعلم زمینه آشنائی و هم افزائی میان اساتید و نخبگان حوزه های علمیه را فراهم آورد، ابراز کرد: دارالعلم سبب شد طلبه هائی که در زمینه دانشی خاص کار می کنند یکدیگر را به خوبی پیدا نموده و تبدیل به شبکه ای می شوند که می توانند در طول سال کارهایشان را ادامه دهند.

وی با بیان این که دارالعلم می تواند فرصت خوبی باشد تا اساتید اینجا گفتگوهائی داشته باشند و بسترهایی ایجاد شود که موضوعات تداوم یافته و در حوزه های علمیه رواج پیدا کند، خاطر نشان کرد: مدرسه تابستانه دارالعلم ظرفیت حوزه های علمیه را اینجا کنار هم جمع نمود و شاید طلاب از اساتیدی در قم، مشهد و یا دیگر نقاط کشور محروم نباشند که تلاش کردیم در ایام تابستان بحث های ارزشمندی از سوی اساتید تراز و مطرح کشور ارائه گردد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مدرسه تابستانه دارالعلم فرصتی را برای دانش پژوهان فراهم می آورد تا بتوانند از موضوعات علمی که در طول سال کمتر مورد طرح است، استفاده کنند، عنوان کرد: لذا سعی می‌کنیم به اینکه بتونیم همه ظرفیت‌ها رو کنار همدیگه جمع بکنیم تا همه بتوانند از فرصت‌هایی که وجود دارد استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط ضمن اشاره به توسعه دانش پژوهان از ۵۰۰ به ۸۰۰ نفر، گفت: تقاضا بیش از ۲۰۰۰ نفر است اما نمی توان همه این ظرفیت را اینحا پوشش داد؛ لذا برابر ظرفیتی که داشتیم توانستیم ارتقای نسبت به سال گذشته داشته باشیم و تلاش خواهیم کرد که در سال‌های آینده بتوانیم ظرفیت سازی بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به ارتقای اساتید از ۵۰ به ۶۰ استاد و ارتقای کمی و کیفی از این جهت، خاطر نشان کرد: در این مدرسه تابستانه مباحثی که طلاب به آن نیاز دارند و در طول سال در ضمن درس‌های معمول حوزه عرضه نمی شود ارائه می گردد و از سوی دیگر تعداد مدارس به ۵ مدرسه ارتقا یافت وحوزه‌های دانشی نیز تنوع بیشتری پیدا کرد .

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به طرح مباحث ارزشمند در دومین دوره دارالعلم، ابراز کرد: در این دوره موضوعاتی عرضه می شوند که نیاز است طلبه آن را بداند و از آن استفاده کند. امسال عرصه بین الملل نیز شاهد رشد و توسعه بود آنطور که از حیث دانش‌پژوهان، تعدادی را از سوریه، لبنان و عراق در این دوره وارد نمودیم و امیدواریم سال آینده از اساتید بین الملل نیز استفاده کنیم و دیدگاه های آنان نیز در این دوره مورد طرح و ارائه به حوزه های علمیه دیگر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به بهره مندی مدرسه تابستانه دارالعلم از مراجع عظام تقلید، بیان کرد: امسال حضرت ایت الله مکارم شیرازی در ابتدای دوره پیامی ارائه نمودند و آیت الله سبحانی نیز جهت ارائه بحث در دوره حضور یافتند و دعوت حوزه را پذیرفتند و لذا یک هفته مرتب بحث روزانه علمی در خدمت دانش پژوهان دارند.

وی با اشاره به استفاده از اساتید تراز اول علمی کشور در دوره تابستانه دارالعلم، گفت: اینجا در دارالعلم اساتیدی حضور یافتند که در حوزه دانشی خود از جمله اساتید تراز اول کشور بودند و در محل بحثی که ارائه می نمودند، جزو بهترین‌های اساتیدی هستند که در کشور می باشند و امیدواریم سال‌های آینده بتوانیم در این زمینه توسعه بیشتری هم ایجاد کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha