دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
کد خبر: 1192848
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۰
کتاب «مسجد اسلامی»

حوزه/ کتاب «مسجد اسلامی؛ دیدگاهی انتقادی درباره معماری مساجد مسلمین مبتنی بر نصوص دینی» از مجموعه ۲۵ جلدی مسجد و نظم اجتماعی در ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب توسط محسن اکبرزاده به نگارش درآمده است. نویسنده در این کتاب با رویکردی انتقادی کوشیده تا مفاهیم معماری مسجد را با نگرشی کارکردی به چالش بکشد.

دامنۀ وسیع و متنوع آثار معماری مبتنی یا معطوف به معماری اسلامی در سرزمین‌های مسلمان‌نشین، شاهدی بر این مدعاست که هر خوانشی، نویسِش خود را رقم می‌زند و هر موضعی در برابر معماری اسلامی، رویکردهای طراحانه‌ای در پی دارد.

مسئله اساسی در این پژوهش طراحی مدلی برای نقد طرح معماری مساجد مبتنی بر نصوص دینی است. در این مدل معیارها و ارزش‌های نقد مبتنی بر آیات و روایات و سیره عملی اهل بیت تدوین شده است.

این کتاب در پی پاسخگویی به این سوالات است: چه معیارهای طراحی‌ای را می‌توان از آیات و روایات و مساجد ساخته شده توسط معصومین(ع) استخراج کرد؟، یافته‌های مستخرج حول چه محورهای مطالعاتی قابلیت دسته‌بندی دارند؟ چه همبستگی‌هایی میان معیارها در قالب مدل نقد منظومه‌ای وجود دارد؟

کتاب دارای چهار فصل است؛ فصل نخست به کلیات تحقیق، فصل دوم به نصوص، فصل سوم به تحلیل و فصل چهارم به یافته‌ها اختصاص دارد.

شناسایی معیارهای مستخرج از آیات و احادیث و سنت عملی اهل بیت (ع) و تدوین مدل نظام‌مند معیارهای نقد منظومه‌ای طرح معماری مساجد از اهداف این کتاب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha