جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اتوبوس

حوزه/ آنچه نه تنها شهروندان قم بلکه مسافران و زائران حرم اهل بیت (ع)، نیز بر آن صحه می گذارند وجود مشکلات متعدد در سیستم حمل و نقل همگانی شهر قم است.

خبرگزاری حوزه،/ یکی از معضلاتی که زیبنده شهر مقدس قم نیست و در برخی موارد چهره آن را تخریب می کند، وضعیت حمل و نقل عمومی در این شهر است.

قطعا سازمان اتوبوس رانی و همه سازمان هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند، تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب به مردم به کار می برند و قصد نگارنده القای شبهه یا سیاه نمایی نیست، اما با توجه به مشاهدات میدانی نزدیک به چهل ساله استفاده از این سیستم و نیز گزارشات رسیده نمی توان منکر وضعیت موجود شد.

آنچه نه تنها شهروندان قم بلکه مسافران و زائران حرم اهل بیت (ع)، نیز بر آن صحه می گذارند وجود مشکلات متعدد در سیستم حمل و نقل همگانی شهر قم است.

پدیده تراکم و انبار شدن اتوبوس ها در میدان شهید مطهری و حرکت لاک پشتی آن ها که تعارضی است بین آن و طرح بی آر تی و نرده کشی خیابان، در برخی موارد توقف طولانی مدت اتوبوس ها در ایستگاههای داخل شهر مثل ایستگاه بازار، پل حجتیه و ... که در برخی موارد حتی تا پانزده دقیقه هم مسافران معطل می شوند، توقف های مکرر خارج از ایستگاه ها و ... بخش از ناهنجاری هایی است که مشاهده می شود.

نگارنده الزام یا اهتمامی برای استفاده از واژه «ناهنجاری» احساس نمی کند، اما طی تماسی که برای گلایه از این وضعیت با سازمان اتوبوسرانی داشته با این پاسخ مواجه شده که حد متعادل توقف اتوبوس ها در ایستگاه ها دو الی سه دقیقه است. هرچند این مقدار هم برای توقف اتوبوس در هر ایستگاه به نظر زیاد است، اما اگر خوانندگان محترمی که از این وسیله نقلیه استفاده می کنند، همین مقدار را هم معیار قرار دهند، خود به ناهنجار بودن این گونه توقف ها اذعان خواهند کرد.

طی تماس مذکور، نگارنده با این پاسخ مواجه شد که اتوبوس ها مجهز به جی پی اس هستند و از این رو محال است اتوبوس ها چنین خطایی را مرتکب شوند، چراکه اگر توقف کنند مشخص می شود که توقف کرده اند و ما با آنها برخورد می کنیم. اما نکته جالب اینجاست که ظاهرا اتوبوس رانی به همین سیستم هم اطمینان ندارد، چراکه گاهی مشاهده شده است که برای کنترل رفت و آمد و اجبار به حرکت اتوبوس های مذکور، دل از جی پی اس کنده و عملا وارد میدان شده و از مامور استفاده می کند! البته این موارد همیشگی نبوده و تنها برخی روزها و آن هم در برخی ساعات اتفاق افتاده است.

بنابراین به نظر می رسد که در حوزه مسائل شهری و علی الخصوص وضعیت تردد اتوبوس های شهری، تلاش بیشتری برای نزدیک شدن به حد مطلوب و آنچه که شایسته مردم شریف و انقلابی قم و زائران و مسافران این شهر است، باید انجام شود.

سیدحسین اکبرپور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha