جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 921689
۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
نحوس ایام نحس

حوزه/ نحوست یک مکان و یا زمان به معنای شر و بدی فرستادن خداوند در آن مکان و یا زمان نیست، بلکه یعنی رحمت و برکت خدا نسبت به آن مکان و یا زمان کمتر است.

حجت الاسلام کریم مومنی  در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، در خصوص یُمن و نحوست برخی ایام، عنوان کرد: تمام روزها و لحظات هدیه ای از جانب خداوند به انسان برای زندگی است و تردیدی در آن وجود ندارد که می‌توان با رفع خطر ها، بهترین استفاده را از آن کرد.

این محقق، با اشاره بر اینکه خداوند خالق زمان ومکان بوده و به برخی مکان ها و زمان ها برکتی بیشتر عطا کرده که به آن یُمن می‌گویند، بیان کرد: خداوند برخی مکان ها را شرافت داده است؛ مثلا خداوند در رابطه با بیت المقدس و کعبه می‌فرماید: «بارکنا حوله» و«ببکه المبارکا» که این ها به معنای یمن بودن آن مکان است.

وی با بیان اینکه به دلیل حکمت هایی، خداوند برکت کمتری به مکانی عطا می‌کند که در اصطلاح به آن نحوست می‌گویند، اظهار کرد: نحوست یک مکان به معنای شر و بدی فرستادن خداوند به آن مکان نیست، بلکه یعنی رحمت خدا نسبت به آن مکان کمتر است.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در بحث زمان نیز همانند مکان بوده و خداوند در برخی زمان ها رحمت بیشتری به بندگانش عطا کرده است و همچنین کم شدن رحمت خدا در برخی زمان ها در بین عامه به نحوست آن زمان شهرت دارد که این به معنی شر و بدی درآن زمان نیست.

وی باتاکید بر اینکه اگر ماه صفر نبود برکت رمضان حس نمی شود و کسی رمضان را قدر نمی دانست، عنوان کرد: سنگینی و نحوست صفر و یا مبارک بودن رمضان به این معنا نیست که خداوند برای صفر موجودی سیاه و شر را مقرر کرده و برای رمضان فرشته هایی معین کرده که همه چیز را نیکو کند؛ بلکه به معنای کم و یا زیاد بودن رحمت خداوند در این ماه ها است.

این محقق ادامه داد: مثلا خداوند می فرماید من در ماه رمضان برکت بیشتری قرار داده ام و در شبانه روز این ماه هزاران نفر را از آتش جهنم نجات می دهم و همچنین در داستان  گدایی که در روز عرفه ازامام حسین (ع) طلب کرده بود، امام پاسخ دادند: وای بر تو که در روزی که رحمت های خداوند بی نهایت است از بنده اش گدایی میکنی.

 وی با اشاره به اینکه  لعن گفتن به معنای درخواست دور شدن رحمت خداوند از آن فرد است، گفت: خداوند در برخی زمان ها رحمت خود را کمتر می‌کند که این به معنای ممنوع بودن برکت در این ماه و یا دریغ کامل رحمت الهی نیست، بلکه در این زمان ها نیز با انجام برخی اعمال همچون صدقه، دعا، صله ارحام و.. می توان رحمت خدا را جلب کرد.

 وی در رابطه با نقش افلاک و ستارگان در اعمال انسان عنوان کرد: به لحاظ علمی نیز حرکات و تاثیر همه عالم بر یکدیگر ثابت شده است؛  مانند تاثیر کشش ماه بر جذر و مد، فشار خون انسان و همه ی اجسام مایع مانند خون، جیوه، نفت و...و شاید امور دیگری نیز باشند که ما از آن بی اطلاع هستیم.

حجت الاسلام مومنی، در رابطه با تاثیر قمر در عقرب در نتیجه اعمال انسان عنوان کرد: با توجه به روایات وضعیت قمر در عقرب به طور یقینی در زندگی انسان تاثیر دارد؛ ولی میزان این تاثیر مشخص نبوده اما این وضعیت به گونه ای هم نیست که سبب مختل شدن کار ها شود.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: برای کسی که در هنگام مد به دریا میرود خطر وجود دارد همچنین در جذر نیز اگر شخصی با قایق به دریا برود در گِل گیر می‌کند  و برای اینکه افراد دچار اینگونه مشکلات نشوند باید علم شان را گسترش دهند.

حجت الاسلام مومنی با تاکید براینکه باید در علوم الهی و طبیعی علم و آگاهی خود را افزایش دهیم، یادآور شد: باید درباره ی همه اتفاقات عالم و رحمت خدا خوش بین باشیم؛ زیرا هر اتفاقی در این عالم  رخ می دهد بر اساس دلایل علمی و حکمت خداوند است که قطعا منفعتی برای انسان به همراه دارد؛ زیرا خداوند همانند مادری مهربانی است که انسان را پرورش می دهد و گاها این خطرات برای هشدار به انسان است که نباید به چشم نحوست به این وقایع نگریست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha