یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
لبنان

حوزه/ یک بانوی مبلّغ لبنانی گفت: حجاب نه به عنوان یک پارچه بلکه به عنوان یک شبکه‌ای از رفتارهای شایسته جایگاه زنان مسلمان در جامعه اسلامی باید مورد توجه باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، یکی از راهکارهای جهاد تبیین برای جوانان ایرانی آشنایی با فرهنگ ملل‌های مختلف و آگاهی حقیقی و نه صرفا مجازی از شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه است. عدم روایت به موقع مربیان، فعالان اجتماعی و فرهنگی و اقشار تاثیرگذار از حقیقت‌هایی که در کشورهای منطقه می‌گذرد برای نسل‌های نوجوان و جوان موجب شد که دشمنان جمهوری اسلامی در یکی دو دهه اخیر کشورهای دوست چون عراق، لبنان و مقاومت اسلامی را که در این کشورها در جریان است به عنوان دشمنان ایران معرفی نمایند و مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی موجود در کشور را به پای کمک ایران به این کشورها بگذارند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با خانم الأمیره نعمت حرفوش بانوی مبلغ لبنانی، مدیر برنامه‌های شبکه کربلا در قم و استاد مرکز آموزشی شهیده ام‌یاسر (حوزه علمیه خواهران لبنانی) به گفت‌وگو پرداخته است.

بخش پایانی مصاحبه به شرح ذیل است:

حوزه: به نظر شما چرا برخی از جوانان ایرانی اعم از دختر و پسر تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌های غربی و عربی معاند، از نقشی که انقلاب اسلامی در کشورهایی چون لبنان داشته بی‌اطلاع هستند؟

به نظرم به دو دلیل است؛ یکی به دلیل عدم معرفی صحیح فرهنگ اصیل اسلامی، و دیگری روشن نکردن مبانی انقلاب و وصیت امام خمینی (ره) است که به مرحله اجرا نرسیده است.

فرزندان ایران اعم از دختر یا پسر زیر شمشیر تهاجم فرهنگی هستند. دشمن از این نقطه خیلی استفاده می‌کند، این مسأله به عنوان فرصت طلایی برای آنها است. چون جوانان دارای زمینه برای شستشوی فکری هستند و به تدریج بی‌اعتقاد می‌شوند و کاملاً زیر فراخوان‌های دشمن قرار می‌گیرند.

چون جوانان ما آشنایی کافی با مبانی انقلاب اسلامی ندارند، طبیعی است که در جبهه دشمن حرکت می‌کنند. وقتی که با سایر فرهنگ‌ها تعامل مناسب نداریم به مرحله‌ای می‌رسیم که فرزندانمان نسبت به اعتقادات و آداب و رسوم کشور خودمان بی‌تفاوت می‌شوند. حقیقت این است که ما در این دنیای بزرگ ناگزیر از برخورد و تعامل با فرهنگ‌های مختلف هستیم و باید روی مسائل اساسی مثل ایجاد آگاهی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دینی متمرکز شویم.

حوزه: برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه چه راهکاری دارید؟

در زمینه ایجاد آگاهی در جامعه باید به شریعت اسلام و قانون خدا دعوت کنیم ، چون قدرت خدا بالاتر از تمام قدت‌ها هست. در برابر شریعت، انسان باید عالم شود تا که بتواند حق نقد احکام شرعی را داشته باشد، اما در نقد فرهنگ هر کسی بنا بر علم خود می‌تواند، مخالف یا موافق باشد.

پس باید بدانیم که الگوی حجابی که به جوانان نشان می‌دهیم باید منطقی، شرعی و متمدن باشد. همچنین لازم است توضیح دهیم مسأله حجاب نه به عنوان یک پارچه بلکه به عنوان یک شبکه‌ای از رفتارهای شایسته جایگاه زنان مسلمان در جامعه اسلامی باید مورد توجه باشد. چون زن در اسلام یک کالا نیست تا زیبایی‌های ظاهری‌اش را نشان دهد، بلکه جایگاه زن خیلی بالاتر است، یعنی قانون حجاب بدون توضیح فلسفه حجاب و زمینه سازی برای فرهنگ حجاب واقعی، حقیقتاً، مفید نیست.

باید ناخودآگاهی برای دخترانمان بسازیم و جایگاه خاصی برای زن محجبه در سازمان‌ها و مراکز دیگر اختصاص دهیم و نه تنها به بانوان دارای پوشش چادر بلکه به خانم‌هایی که توانستند با حضور در مشاغل و انجام فعالیت‌هایشان حجابشان را رعایت کنند بها دهیم. تجلیل و اهدای هدایا به بانوان محجبه یکی دیگر از راه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است و راه‌های جذابی برای دعوت جوانان به استفاده از پوشاک اسلامی و محصولات حجاب انتخاب نماییم. از سوی دیگر با بیان استدلال و منطق باید جوانان را در موضوع حجاب متقاعد کرد تا استفاده از حجاب را باور کنند و این مهم جز از طریق تقویت اعتقادات ممکن نیست.

 حجاب عنوان مجموعه‌ای از رفتارهای شایسته زنان مسلمان است

حوزه: امروز بسیاری از جوانان از نقش انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه و استقبال آنها از دستاوردهای انقلاب اسلامی بی‌خبر هستند به نظر شما دلیل این ناآگاهی چیست؟

لبنان از جمله کشورهایی است که با استفاده از مبانی انقلاب اسلامی ایران، جامعه و مردم خود را مدیریت می‌کند، اما متاسفانه جوانان ایرانی از آن بی خبرند. آنها همچون پرنده‌ای که در قفس است و به توانایی‌های خود چون پرواز آگاهی ندارند. عدم آگاهی از فرهنگ کشورهای دیگر باعث می‌شود، جوانان با امکانات واقعی کشور خود آشنایی نداشته باشند و تنها راه حل برون رفتن از این مشکل تقویت ارتباطات بین الملل مردم و جوانان با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه است.

نسخه جمهوری اسلامی برای کل جهان می‌تواند پیاده شود

انقلاب اسلامی یک نقطه تحول در جهان ایجاد کرد و باید بدانیم تجربه جمهوری اسلامی تنها منحصر به ایران نیست. منظور امام راحل "جمهوری اسلامی ایران" و نه "جمهوری اسلامی ایرانی" بود؛ نسخه جمهوری اسلامی برای کل جهان می‌تواند پیاده شود و طرح ولایت فقیه برای همه مردم مسلمان در جهان است.

از این رو زمانی که حزب الله در لبنان تأسیس شد، روی پرچم حزب الله نوشته شده بود "جمهوری اسلامی لبنان" و در مراحل بعدی چون این طرح با انتقادات زیادی از جنبش‎های سیاسی دیگر لبنان مواجه شد، برای حفظ اتحاد روی پرچم عبارت "مقاومت اسلامی لبنان، حزب الله" نوشته شد، اما در اصل، هدف همان جمهوری اسلامی بود.

جمهوری اسلامی امروز با پایداری خود در حال جهانی شدن است و کشورهای اسلامی به دنبال کسب تجارب جمهوری اسلامی ایران هستند و این کشورها به مبانی انقلاب اعتماد کردند، و در حال پیشرفت و رسیدن به آرمان‌های امام خمینی(ره) هستند.

 حجاب عنوان مجموعه‌ای از رفتارهای شایسته زنان مسلمان است

حوزه: نظرتان در خصوص فعالیت تبلیغی بانوان غیر ایرانی در ایران برای معرفی شرایط زنان در سایر کشورها و در مقایسه با وضعیت زنان در ایران چیست؟

فعالیت‌های تبلیغی بانوان غیر ایرانی در ایران وجود دارد، ولی منحصر به تبلیغ برای هم‌وطنانشان در ایران هست. لبنانی‌ها حوزه علمیه خواهران دارند و تشکل‌هایی چون کشافة امام مهدی (عج) ویژه دختران لبنانی در ایران تأسیس شده است.

عراقی‌ها، بحرینی‌ها، کویتی‌ها و سعودی‌های مقیم ایران نیز دارای فعالیت‌های تبلیغی هستند. برخی از مبلغان غیر ایرانی قابل اعتماد هستند و تفکر صحیحی دارند. امیدواریم با فراهم شدن فضای فرهنگی و تبلیغی از بانوان فعال غیر ایرانی در تشکیلات تبلیغی استفاده شود و یک رابطه دوسویه فرهنگی بین ایران و سایر کشورها برای آشنا شدن ملت‌ها با یکدیگر ایجاد شود تا دِینی را که بر گردن داریم به خاطر حضورمان در ایران و استفاده از امکانات علمی و دانشگاهی نسبت به خواهران و برادران دینی ادا کنیم.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha