پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اعجاز بیانی قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و سید قطب» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا جان نثاری، طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان امروز از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تطبیقی اعجاز بیانی قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و سید قطب» با راهنمایی سید محمود اسماعیلی و داوری داود اسماعیلی دفاع کرد.

جان نثاری در دفاع از پایان نامه خود گفت: نظم آهنگ قرآنی آهنگ خاصی است که از چگونگی چینش حروف و کلمات قرآنی پدید می‌آید و هنگام استماع قرآن به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: نظم آهنگ قرآنی، نغمه‌ای دلکش و نوایی دل‌پذیر را پدید می‌آورد و در عرصه قرآن به دو قسم بیرونی و درونی حضور دارد. وحدت موضوعی سوره‌ها نیز بیان‌کننده آن است که، هر یک از سوره‌ها براساس تبیین موضوعی خاص و غرضی واحد سامان یافته‌اند.

جان نثاری اظهار کرد: تحقیق حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف تبیین نظم آهنگ قرآنی و وحدت موضوعی از دیدگاه علامه طباطبایی و سیدقطب نوشته شده است، یافته‌های تحقیق حاکی از آن است: در اندیشه علامه طباطبایی، توجه به فضای عمومی سوره‌ها و گروهی از آیات، چگونگی چینش حروف در آیات، تقدیم و تأخیر الفاظ، فواصل آیات و توجه به نقش آن در درک موسیقی قرآن و مسأله طول آیات قرآنی، از جمله راه‌های شناخت و ادراک نظم آهنگ و موسیقی جان‌بخش قرآنی و جنبه‌های اعجازی و زیباشناختی واژگان آن می‌باشد.

طلبه مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان ادامه داد: علامه طباطبایی بر این باور است که متن قرآن را باید با توجه به ساختار و محتوای آن از نظر معماری سامان‌دهنده سوره، بررسی و تفسیر نمود.

وی بیان کرد: پرداختن به سوره‌های شریفه قرآن از نظر معماری بر اساس دو روش انجام می‌شود: یکی تأمل در ویژگی‌های فکری و موضوعی که آیات را به یکدیگر پیوند می‌دهد و دوم: تأمل در ویژگی‌های فنی آن، به عبارت دیگر از یک‌سو بررسی مجموع سوره‌ها از نظر آغاز، پایان و میانه آنها و از سوی دیگر رابطه هر آیه با آنچه قبل و بعد آن آمده است.

جان نثاری گفت: سیدقطب، یکی از برجسته‌ترین کسانی است که وحدت موضوعی را در قرآن به صورت عملی ارائه کرده است و توانسته قرآن را بر این اساس عرضه کند. ایشان یک تعریف کلی از سوره ارائه کرد و بر این اساس در مورد محور سوره صحبت می‌کند که مضامین و اجزای آن را به هم پیوند می‌دهد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha