سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
امهز

حوزه/ دکتر حکم امهز کارشناس لبنانی گفت: همانطور که اشاره کردیم این عملیات صد در صد اهداف اسرائیلی دارد و بر کسی پوشیده نیست و هدف آنها همانطور که گفتم توسعه دایره جنگ است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، دو روز پیش اصابت یک موشک پدافندی رژیم صهیونیستی به زمین فوتبال در شهرک دروزی نشین مجدل شمس در جولان اشغالی منجر به کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۳۵ نفر شد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ سندی مدعی شد که با ارزیابی وضعیت ارتش و اطلاعاتی که در اختیار داریم، شلیک به مجدل شمس توسط حزب‌الله انجام شده است! وی مدعی شد که حزب‌الله عامل پرتاب موشکی است که در اوایل عصر روز شنبه به زمین فوتبال در مجدل شمس اصابت کرد و تلفات زیادی به‌همراه داشت.

حزب الله لبنان اما با صدور بیانیه‌ای ضمن تکذیب انجام حمله به شهرک مجدل شمس تأکید کرد: مقاومت اسلامی لبنان به طور قاطعانه ادعاهای منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف دشمن در خصوص هدف قرار دادن مجدل شمس، را تکذیب و ارتباط مقاومت اسلامی با این حادثه را به‌طور قاطعانه رد می‌کند.

در همین راستا خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر حکم امهز کارشناس و تحلیلگر لبنانی به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: به نظر شما چرا در حادثه مجدل شمس که در اراضی اشغالی رخ داد ، رژیم صهیونیستی از روز اول حزب الله لبنان را بدون هیچ گونه مدرکی متهم کرد؟

حادثه ای که در مجدل شمس رخ داد یک عملیات مشکوک بود به این معنا که بسیار بعید است که مقاومت اسلامی حزب الله لبنان در این حادثه دخالت داشته باشد و حزب الله به شکل مستقیم اعلام کرد که هیچ دخالتی در این عملیات در این منطقه نداشته است. اطلاعاتی که رسانه های جمعی و تلویزیون عربی مطرح کردند به نقل از خبرنگار این شبکه موشکی که در مجدل الشمس سقوط کرده، موشک گنبد آهنین است که از آنجا شلیک شده و در نزدیکی همین شهر بوده است.

یکی از اسرائیلی ها به نام نجم داوود هم بر این موضوع تاکید کرد و همچنین خبرنگار عربی و شاهدان عینی هم گفتند که این موشک از سمت گنبد آهنین اسرائیل شلیک شده و در مجدل شمس سقوط کرده است، اما کسانی که چنین اظهاراتی دارند از ترس مقامات صهیونیستی جرأت نمی کنند که این ها را در قالب مصاحبه رسانه ای بیان کنند.

مسئله دوم در خصوص این حادثه همزمانی آن با حضور نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آمریکا است. او فعالانه و با شتاب به دنبال دستیابی بیشتر به سلاح و توسعه جنگ در جبهه لبنان یا هر جبهه دیگر است تا بتواند آمریکا را در کنار خود در صورت توسعه دامنه جنگ همراه کند از این رو ممکن است که اقدام به چنین عملیاتی کرده باشند در واقع این عملیاتی است که اسرائیلی ها به طور مستقیم و عمدی و نه به اشتباه دست به آن زده اند.

از سوی دیگر برخی از گروه‌هایی در داخل رژیم صهیونیستی هستند که به دنبال گسترش دامنه جنگ بین دروزی های عرب داخل اراضی اشغالی و مقاومت اسلامی حزب الله اند در واقع هدف اصلی همین موضوع است که که دروزی ها را برای مشارکت به شکل گسترده در جنگ های غزه علیه مقاومت تحریک کنند .

حوزه: مهمترین دلایلی که هر گونه دخالت حزب الله لبنان در حادثه مجدل شمس را مشخص می کند از نظر شما چیست؟

به طور طبیعی کسی نمی تواند پشت این حادثه باشد جز رژیم صهیونیستی و به طور مشخص، شخص نتانیاهو بنابراین تمام این عوامل تأکید می کند که این یک عملیات مشکوک است و مقاومت اسلامی حزب الله لبنان هیچ رابطه ای با آن ندارد. همانطور که در جریان جنگ ۳۳ روزه هم حزب الله زمانی که به اشتباه فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی را هدف قرار داد سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بر صفحه تلوزیون حاضر شد و ضمن تسلیت و همدردی از بازماندگان این شهدا عذرخواهی کرد و حتی اقدام به پرداخت دیه آن افرادی کرد که به اشتباه مورد اصابت قرار گرفته بودند و به شهادت رسیدند.

همچنین مقاومت اسلامی حزب الله لبنان جرات کافی برای اعلام کاری را که کرده دارد و آن را بر عهده بگیرد اما مقاومت اسلامی حزب الله در خصوص این اتفاق از لحظه اول به طور قاطع آن را نپذیرفت و رد کرد . از سوی دیگر هر زمان مقاومت حزب الله عملیاتی را اجرا کند آن را به طور علنی و مستقیم اعلام می کند، اما عملیاتی که در مجدل شمس اتفاق افتاد، مقاومت هرگز اعلام نکرد که آن را اجرا کرده است و هرگز در این زمینه بیانیه ای صادر نکرد که بعدا بخواهد از آن عقب نشینی کند.

حوزه: به نظر شما اهداف و پشت پرده حادثه مجدل شمس چیست و رژیم صهیونیستی از این حادثه چگونه می خواهد بهره برداری نماید؟

در واقع کسی که این خبر را پخش کرد رژیم صهیونیستی بود و همانطور که اشاره کردیم این عملیات صد در صد اهداف اسرائیلی دارد و بر کسی پوشیده نیست و هدف آنها همانطور که گفتم توسعه دایره جنگ و به طور مشخص با اشاره و چراغ سبز آمریکا در میدان است تا نتانیاهو هرکاری که می خواهد در این زمینه بکند بویژه در زمانی که انتخابات آمریکا برگزار می شود. در واقع این یک تصمیم آمریکایی و از سوی حکومت ایالات متحده آمریکا بود، همچنین آن روز که این اتفاق افتاد، کنست اسرائیل تعطیل بود و این نتانیاهو بود که گفت الان زمان جنگ است و او می خواهد به خاطر مصالح شخصی جنگ به راه بیاندازد و این چیزی است که خود اسرائیلی ها می گویند و نه افراد و احزاب دیگر.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha