پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
و

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی کاشان، تاکید کرد: عاشورا تجلی‌گاه دلدادگی و جانفشانی و تابلوی بزرگ حماسه و ایثار برای درس‌آموزی و عبرت‌گیری همه بشر در ادوار گوناگون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان در پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه سه شنبه یکم شهریور۱۴۰۱ توسط علی تمنایی سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در همایش تجلیل از پیرغلامان منطقه کاشان قرائت شد، آمده است: عاشورا تجلی‌گاه دلدادگی و جانفشانی و تابلوی بزرگ حماسه و ایثار برای درس‌آموزی و عبرت‌گیری همه بشر در ادوار گوناگون است.

واکاوی ابعاد قیام عاشورای همیشه جاوید و آنچه اشتیاق و علاقه عمومی شیعیان به این ساحت مقدس و معنوی شکل گرفته است. ضمن یادکرد و شناساندن پشتوانه‌ها و پیشینه‌های این باورمندی و مناسک شکل گرفته پیرامون آن، فرصتی برای مرور و تعمیق نقش و موفقیت تشکل‌های مردمی عاشورایی و هیأت‌های مذهبی در جامعه و زیست بوم ماست.

منطقه فرهنگی کاشان یکی از خاستگاه‌های اولیه و اصیل تشیع در ایران بوده است و کاشانیان از دیرباز به انجام و اجرای آیین‌ها و مناسک اسلامی مشهور و در آنها پیشرو بوده‌اند.

در این میان آیین‌های عاشورایی به عنوان مرکز ثقل مناسک دینی در این منطقه باشور و شوقی وصف‌ناپذیر و با مشارکت گسترده و تقریبا همگانی مردم این دیار پیوسته برگزار می‌شده است.

تدقیق و تحقیق در بن‌مایه‌ها و کارکردهای دیروز و امروز آیین‌های عاشورایی می‌تواند محملی برای درس آموزی و عبرت‌گیری از این حماسه جاوید، بررسی دلایل ماندگاری و استقبال و اشتیاق گسترده از این آیین‌ها، تحلیل جلوه‌ها و نمادهای هنری و ماهیت‌شناسی آنها در حوزه‌های اسلامی و ایران شناسی و کارکرد و رسالت آیین‌ها در زندگی و جامعه کنونی و غیره باشد و در این میان تقدیر از موسپیدان و عاشقانی که سال‌ها با اعتقاد و اشتیاق به صورت خودجوش و مردمی در بارگاه حسینی خدمت و فعالیت کرده‌اند، انگیزه‌ای برای تکریم ایشان و ترویج فرهنگ اصیل هیأت‌های و اجتماعات حسینی است.

فرصت را مغتنم شمرده و مراتب احترام و اکرام خود را نسبت به همه پیرغلامان و فعالان درگاه حسینی ابراز داشته و از زحمات برگزار کنندگان این رویداد و عاشورایی تقدیر و تمجید می‌نمایم.

شایان ذکر است، همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نواها و نغمه‌های عاشورایی شامگاه سه‌شنبه با حضور نماینده ولی فقیه درکاشان، روحانیون، جمعی ازمسئولان واقشار مختلف مردم، در دانشگاه کاشان برگزار شد.

سنج‌زنی، نخل‌گردانی، ذوالجناح‌گردانی، تعزیه‌خوانی و سقاخوانی، چاوش عزا و نوحه‌ها و نواهای سقایی از جمله برنامه‌های این همایش بود.

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha